انواع بیمه خودرو و ضرورت داشتن آن‌ها در زمستان ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۱۴:۳۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۷۸۵۸۲
انواع بیمه خودرو و ضرورت داشتن آن‌ها در زمستان ۱۴۰۰
شرکت بیمه مرکزی ایران دو نوع بیمه برای خودرو تعیین کرده که شامل بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه بدنه خودرو است.

به گزارش برنا، شرکت بیمه مرکزی ایران دو نوع بیمه برای خودرو تعیین کرده که شامل بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه بدنه خودرو است. بیمه شخص ثالث خودرو به عنوان بیمه‌ای اجباری شناخته شده و کلیه مالکان وسایل نقلیه موتوری موظف به دریافت آن هستند. پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به منظور تاکید بر اهمیت دریافت بیمه شخص ثالث، قوانینی را وضع کرده که به واسطه آن در صورت مشاهده خودروی فاقد بیمه شخص ثالث علاوه‌بر جریمه نقدی و نمره منفی، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود. بنابراین مالک خودروی خاطی باید علاوه‌بر جریمه و هزینه پارکینگ، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را نیز پرداخت کند که به صورت روز شمار خواهد بود. در مقایسه با بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه بدنه خودرو اجباری نیست اما دریافت آن می‌تواند برای جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی راهکار مناسبی باشد و توجه به افزایش روز افزون قیمت خودرو، قیمت قطعات و هزینه تعمیرات، دریافت بیمه بدنه خودرو روشی هوشمندانه برای جبران خسارات احتمالی خواهد بود.

تعریف بیمه شخص ثالث و انواع پوشش‌ها

بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری است. در این نوع بیمه، خسارات جانی و مالی وارده به شخص ثالث جبران خواهد شد. در تعریف بیمه، مالک خودرو شخص اول، شرکت بیمه‌گر شخص دوم و فرد زیان دیده در حادثه رانندگی نیز شخص ثالث نامیده می‌شود. بنابراین طبق قانون و بر اساس بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو، خسارات جانی و مالی وارده به شخص ثالث توسط شرکت بیمه‌گر پرداخت خواهد شد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

  • خسارات مالی: شرکت بیمه‌گر طبق بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو خسارات مالی وارده به اموال شخص ثالث را پرداخت خواهد کرد.
  • خسارات جانی یا بدنی: خسارات جانی و بدنی به نوع صدمه وارده بستگی دارد. در تعریف بیمه شخص ثالث، صدمات بدنی شامل شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی جزئی یا کلی، از کار افتادگی موقت یا دائم، هزینه‌های بیمارستان و معالجه و دیه فوت خواهد بود. کارشناس بیمه پس از بررسی شدت و میزان صدمه بدنی وارده برای پرداخت خسارت طبق بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو اقدام خواهد کرد.

نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث ماشین در سال 1400

برای محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث مولفه‌های زیادی در نظر گرفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. با توجه به اینکه دیه کامل یک انسان هر سال توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود شرکت بیمه مرکزی نیز برای تعیین حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث بر اساس نرخ دیه اقدام خواهد کرد. میزان دیه کامل تعیین شده در سال ۱۴۰۰ توسط قوه قضائیه ۶۴۰ میلیون تومان در ماه حرام و ۴۸۰ میلیون تومان درماه غیرحرام است. بنابراین حداقل نرخ بیمه شخص ثالث خودرو یک چهلم این مبلغ یعنی ۱۶ میلیون تومان و حداکثر نرخ بیمه شخص ثالث خودرو نیمی از این مبلغ یعنی ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین سقف نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۴۰۰، ۳۲۰ میلیون تومان است.

  • کاربری خودرو عامل دیگری در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث است. با توجه به اینکه کاربری خودرو نشان‌دهنده احتمال ریسک بروز حادثه حین رانندگی است، بنابراین نرخ بیمه شخص ثالث برای خودروهایی مانند آمبولانس، آتش‌نشانی، تاکسی درون شهری و برون شهری، خودروهای بارکش و صنعتی بیشتر از خودروهای شخصی خواهد بود.

بیمه خودرو + بیمه بدنه + بیمه شخص ثالث

حق بیمه شخص ثالث خودروی تاکسی از کاربری عادی 10% بیشتر است.

  • جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث عامل دیگری است که روی تعیین نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارد. جریمه دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه شده و در نهایت به حق بیمه با توجه به نوع خودرو اضافه می‌شود. توجه کنید که اگر بیمه‌نامه شخص ثالث شما منقضی شده باشد و حادثه رخ دهد شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارات وارده نخواهد داشت و در نتیجه شخص بیمه‌گزار باید به صورت تمام و کمال خسارت را پرداخت کند. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث با تقسیم حق بیمه کامل یکساله خودرو بدون تخفیف بر عدد ۳۶۵ به دست می‌آید. در نتیجه با توجه به تعداد روزهای دیرکرد، عدد به دست آمده در تعداد روزها ضرب خواهد شد و جریمه دیرکرد به دست می‌آید.
  • میزان پوشش بیمه شخص ثالث خودرو عامل دیگری در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خواهد بود. همان‌طور که اشاره کردیم حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودرو در سال 1400، 16 میلیون تومان است و سقف آن نیز ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود. در تعیین میزان سقف پوشش باید میزان توانگری شرکت بیمه‌گر را نیز در نظر داشته باشید.
  • تخفیف بیمه شخص ثالث یا تخفیف عدم خسارت خودرو : عامل تاثیرگذار بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است یعنی به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از 8 به 15 سال تغییر یافته است.  از آنجا که بیمه شخص ثالث، بیمه اجباری برای همه وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور است، به همه دارندگان موتور و انواع ماشین، توصیه می‌کنیم که هر چه زودتر نسبت به استعلام، تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث با ارزانترین قیمت اقدام نمایند:

تعریف بیمه بدنه خودرو و پوشش‌های آن

بیمه بدنه خودرو همان‌طور که از نامش مشخص است خسارات وارده به خودرو را در حادثه رانندگی پرداخت می‌کند. پوشش‌های بیمه بدنه خودرو به دو دسته کلی پوشش‌های اصلی و پوشش‌های الحاقی تقسیم می‌شوند.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو

  • سرقت کلی
  • خسارات وارده حین نجات و انتقال خودرو پس از حادثه
  • رخ دادن حادثه برای خودرو
  • خسارات وارده ناشی از بروز حوادثی چون آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
  • خسارات وارده به لاستیک، چرخ‌ها و باتری خودرو

بیمه خودرو + بیمه بدنه + بیمه شخص ثالث

سرقت خودرو با بیمه بدنه ماشین قابل جبران است.

پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه خودرو

  • دزدی در جای لوازم خودرو شامل رینگ، لاستیک، آینه‌ها و رادیو پخش
  • شکستن شیشه خودرو بنا به دلایلی غیر از خطرات اصلی
  • غرامت عدم استفاده از خودرو در زمان تعمیرات
  • خسارات ناشی از بروز حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله و آتشفشان
  • خسارات ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی مانند رنگ و اسید

نحوه محاسبه نرخ بیمه بدنه خودرو و عوامل تاثیرگذار

  • مشخصات خودرو:عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
  • پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنهانتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه همراه است.
  • تخفیف های بیمه بدنه:تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.

با توجه به تنوع پوشش‌های بیمه بدنه برای جبران انواع خسارت‌های تصادفات یا حوادث، خرید این بیمه ماشین ضروری به نظر می رسد، شما می توانید نسبت به تمدید ، استعلام قیمت یا خرید بیمه بدنه ماشین از لینک زیر اقدام نمایید:

https://bimeh.com/carbody

خرید آنلاین انواع بیمه خودرو

بیمه خودرو + بیمه بدنه + بیمه شخص ثالث

خرید آنلاین بیمه : آسودگی خیال و ایمنی هنگام رانندگی ماشین

حالا که با اهمیت و ضرورت دریافت انواع بیمه خودرو آشنا شدید پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه بدنه خودرو از خدمات کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. این کارگزاری شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید به صورت آنلاین برای استعلام قیمت، مقایسه خدمات شرکت‌های مختلف بیمه‌گر، خرید آنلاین بیمه  و دریافت مشاوره تخصصی رایگان اقدام کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به منظور کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان از خدمات گسترده و جامع بیمه دات کام استفاده کنید.

راه های ارتباطی با مشاوران بیمه دات کام:

نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز