#نوروز ۹۸

یکی از جاذبه های جالب گردشگری در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران

۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۰۹:۵۸:۴۶
کد خبر: ۶۹۰۱۶۵
یکی از جاذبه های  جالب گردشگری در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران
لتیان نام یکی از روستاهای زیر آب رفته است که نزدیک ترین آنها به دیواره سد لتیان بوده است. و ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، در سال ۱۳۴۶ به منظورتامین آب آشامیدنی اهالی شهر تهران، سدی به نام لتیان در مسیر رودخانه جاجرود ساخته شد.

ساخت این سد باعث شد در یاچه زیبایی پشت آن ایجاد شود که زیبایی های زیادی دارد ، نام این سد نیز از روستایی به همین نام گرفته شده است که با آبگیری سد به زیر آب رفت.

این منطقه به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد همیشه مورد توجه طبیعتگردان و علاقمندان به طبیعت بوده و هست.

این سد بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران می باشد که ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را تأمین می نماید.

سد لتیان سدی است بر روی رودخانه جاجرود که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در لواسان قرار دارد. این سد بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران می باشد.

این سد در جنوب شهر لواسان واقع گردیده دو پارک جنگلی به نامهای لتیان و تلو دریاچه این سد را احاطه کرده‌اند. رودخانه جاجرود آبریز و تامین کننده اصلی سد لتیان است.

راه رسیدن به این سد از تهران از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک یا بزرگراه تهران-دماوند است. محله هایی از شهر لواسان که در شمال دریاچه سد لتیان قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: سبو بزرگ سبو کوچک، کلاک، ناران، گلندوک، جائیج، نجارکلا، ناظم آباد و شورکاب.

لتیان نام یکی از روستاهای زیر آب رفته است که نزدیک ترین آنها به دیواره سد لتیان بوده است. ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند.

ماهیان موجود در این سد:

 به تجربه خودم و ماهیگران منطقه برخلاف ماهیانی که در بعضی از سایتها اعلام شده و از قزل آلا نیز نام برده اند, "تنها " زرد پر و نوعی ماهی که ماهیگران آنرا چهار سیبیل می نامند وجود دارد.

طعمه ها:

 کرم خاکی, خمیر و دل مرغ. غیر از این طعمه ها نتیجه ای برای ماهیگیر ندارد.

پیرامون دریاچه به غیر از انتهای سد صخره ای است. کمتر ریسه در کف دریاچه گیر می کند و در بعضی مکانها انتهایی سد, تل زباله به انگیزه وجود روستاهای بالا دستی وجود دارد که تکلیف این مکانها نیز مشخص است.

درهنگام ورود به جاده دریاچه سد از مسیر بزرگراه تهران – دماوند (جاجرود), کیوسک نگهبانی وجود دارد که گاهیزمانها ممکن است از ورود ماهیگیران به دریاچه این سد جلوگیری کنند (به انگیزه رانشی بودن منطقه و گمان خطر غرق شدگی) ؛ اما در راه جاده لشکرک این مشکل وجود ندارد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز