سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:

ایجاد اشتغال پایدار با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ۱۹:۰۸:۰۶
کد خبر: ۱۰۴۱۶۷۳
ایجاد اشتغال پایدار با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب «جهش تولید باید در سفره مردم بنشیند» که بخشی از آن با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام محقق می‌شود، زیرا با تکمیل هر پروژه، اشتغال پایدار ایجاد شده و درآمد آن بر سر سفره کارگران می‌آید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی افزود: جهش تولید به فرمان رهبر معظم انقلاب یک تکلیف عمومی برای همه دستگاه‌های دولتی، نهادها و آحاد مردم است و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت، معدن و تجارت، نقش پررنگ‌تر و مسئولیت سنگین‌تری در این راستا دارد.

وی بیان کرد: مهمترین اقدام به منظور تحقق شعار سال در سال ۹۹ هدفگذاری در حوزه های مختلف بود، اکنون برش های کالایی و استانی این هدف، مشخص شده و چهار مسیر برای تحقق اهداف در نظر گرفته شده است.

استفاده از ظرفیت‌های خالی

مدرس خیابانی، راهکار نخست را استفاده از ظرفیت های خالی عنوان کرد و گفت: اکنون فقط از ۵۲ درصد ظرفیت های تولیدی صنایع کشور استفاده می‌شود و هدف‌گذاری امسال ما ارتقای آن به ۶۵ درصد است.

به گفته این مقام مسئول، مصداق بارز این مهم افزایش تولید انواع ماسک های صنعتی، کارگاهی و خانگی است که از میزان روزانه ۱۹۰ هزار عدد در ابتدای شیوع کرونا به بیش از ۱۱ میلیون عدد در روز رسیده است.

وی گفت: بخش عمده ای از افزایش تولید در سال جاری از همین مسیر پیگیری می‌شود و افزایش هایی که در چهار ماهه نخست امسال در رسته های مختلف از جمله آلومینیوم، فولاد، مس، خودرو، تایر و لوازم خانگی ثبت شده به همین طریق بوده است.

تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام

مدرس خیابانی، راهکار دوم تحقق شعار سال را تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام بیان داشت و یادآور شد: اکنون چهار هزار طرح بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد که همه هفته تا مردادماه ۱۴۰۰ با پویش "تولید، تداوم امید" چند مورد از این طرح‌ها تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: از بین چهار هزار طرح یاد شده، ۲۰۰ فقره آنها طرح های بزرگ صنعتی و معدنی است که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری آنها بوده، ۴۱ هزار نفر را به طور مستقیم و بیش از نیم میلیون نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند کرد.

راه‌اندازی واحدهای راکد

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: راهکار سوم برای تحقق جهش تولید، راه اندازی واحدهای تعطیل و غیر فعال صنعتی و معدنی است که به این منظور یک هزار و ۵۰۰ واحد از مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ واحد تعطیل موجود در شهرک‌های صنعتی و همچنین یک هزار و ۲۰ واحد معدنی تعطیل در سال جاری راه‌اندازی خواهند شد.

وی گفت: وقتی این واحدهای تعطیل به چرخه تولید بازگردند آمار تولید افزایش یافته و جهش تولید اتفاق خواهد افتاد.

فناوری‌های نوین، چهارمین راهکار

مدرس خیابانی، در نهایت دستیابی به فناوری‌های نوین را راهکار چهارم برای تحقق شعار سال عنوان کرد و افزود: هر کجا فناوری با تولید عجین شده، تولید در مقیاس بالا افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال در همسنجی با پارسال، تولید خودرو سواری ۱۹ درصد، تولید وانت ۲۳ درصد، تولید آلومینیوم ۴۹ درصد، تولید تلویزیون ۴۴ درصد و تولید ماشین‌ لباسشویی ۵۰ درصد رشد داشته و به مرور تا پایان سال با طرح‌هایی که افتتاح می شود به ارقام و رکوردهای بالاتری خواهیم رسید که با تامین به موقع مواد اولیه و نقدینگی و هموار کردن مسیر صادرات میسر می‌شود.

توسعه صادرات غیرنفتی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: جهش تولید که در راس برنامه های امسال قرار گرفته، باید در یک جا مصرف شود، آنچه مسلم است بازار داخل نمی تواند همه افزایش تولید را جذب کند و باید راه را برای صادرات هموار کرد.

به گفته این مقام مسئول، اکنون بیش از ۹۰ درصد مرزهای تجاری کشور فعال هستند و تجارت به روال عادی برگشته و امید می‌رود صادرات نیز به روال قبل بازگردد.

وی در پاسخ به اینکه چه مشوق‌ها و تسهیلاتی برای رونق صادرات در سال جهش تولید در نظر گرفته شده، یادآور شد: اکنون که جمهوری اسلامی در سطح بین الملل از طریق تحریم‌ها محدود شده، نقطه قوت ما تجارت مرزی با همسایگان خواهد بود.

مدرس خیابانی گفت: مهمترین مشوق صادراتی، نرخ ارز است، امروز نرخ ارز در مقایسه با پارسال رشد چشمگیری داشته که همین مساله مزیت های صادراتی کالاهایمان را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: با اجرایی شدن توافق نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا، همچنین انجام مذاکراتی برای اجرای توافق نامه تجاری با افغانستان و پاکستان، به دنبال افزایش صادرات به کشورهای همسایه و منطقه هستیم و با توسعه زیرساخت های تجاری مثل پایانه های صادراتی، تکمیل ناوگان حمل و نقل و اتصال ریل ها به امر صادرات کمک خواهد شد.

سرپرست وزارت صنعت اظهار داشت: مهمترین ماموریت سازمان توسعه تجارت در این راستا توسعه بازاریابی است و باید تلاش کرد تا اطلاعات بازار را به درستی به تجار، بازرگانان و صادرکنندگان منتقل کرد.

وی از بسته های بانک مرکزی به عنوان یکی دیگر از مشوق های صادراتی یاد کرد و گفت: صادرکنندگان همواره از "تعهدات ارزی" به عنوان یکی از دلایل کندی صادرات یاد می کنند، اما بانک مرکزی رضایت داد افرادی که از ارز حاصل از صادرات خود را در مدت سه ماه به کشور بازگردانند از ۱۰ درصد معافیت بازگشت ارز برخوردار شوند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در همین پیوند، مقرر شده امسال سازمان امور مالیاتی نیز در موضوع بازگشت مالیات بر ارزش افزوده نیز سرعت بیشتری بدهد.

وی در پایان تاکید کرد: امروز به ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه کارخانجات، همچنین کالاهای اساسی و ضروری مردم نیاز داریم.

نظر شما