خطرات استفاده از قرص شب امتحان

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۸:۴۹:۴۰
کد خبر: ۱۰۲۱۱۸۶
خطرات استفاده از قرص شب امتحان
تعدادی از شهروندان بر این باورند که اعتیاد تنها به سوء مصرف مواد مخدر محدود است و سایر دارو‌های موجود در داروخانه اعتیاد، ندارند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ کارکرد اصلی قرص ریتالین برای بچه های بیش فعال است و مصرف خودسرانه این دارو، با عوارض ناگواری همراه است. بطوریکه برخی پزشکان معتقدند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از ترک کراک، هروئین و...، است.

 این دارو برای کودکان بیش فعال موثر است اما مصرف آن برای سایر افراد عوارض خطرناکی به دنبال دارد در حالی که ۵ درصد دانشجویان و ۴.۵ درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان در فصل امتحانات ریتالین مصرف می کنند.

قرص ریتالین از مشتقات آمفتامین بوده که برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مقاوم به درمان تجویز می‌شود و متاسفانه به دلیل اثراتی که بر سیستم اعصاب مرکزی دارد به عنوان داروی محرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماده اعتیاد آور ریتالین که به قرص شب امتحان نیز معروف است با دیدگاهی اشتباه به عنوان دارویی که خواب را برطرف می‌کند و تمرکز را افزایش می‌دهد در شب‌های امتحان در بین نسل جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف این دارو باعث حرکات تکانه‌ای در بین افراد شده و در دراز مدت نیز تاثیر بدی در سیستم روانی دارد تاجاییکه به نوعی اختلال توجه و تمرکز ایجاد می‌کند و خلقیات و عواطف انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین زمینه ساز بروز اضطراب و گاه افسردگی می‌شود.

مصرف ریتالین می‌تواند روی سیستم قلب و عروق نیز اثرگذار باشد که با علائمی همچون خشکی دهان تظاهر پیدا می‌کند و به صورت نادر می‌تواند تاثیرات بیشتری بر سیستم قلب و عروق داشته باشد تاجاییکه موجب ایست قلبی شده یا بر سیستم تنفسی فرد اثر نامطلوبی بگذارد.

نظر شما