با دشمنان کبد آشنا شوید

۱۳۹۹/۰۵/۱۰ - ۲۰:۳۲:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۷۳۹۸
اگرچه الکل را متهم اصلی بیماری‌های کبد می‌دانند اما مصرف قند و چربی و داشتن اضافه وزن نیز می‌توانند تاثیری مخربی بر کبد داشته باشند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ قند، چربی و اضافه وزن می‌توانند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشند. اگرچه الکل را متهم اصلی بیماری‌های کبد می‌دانند، اما مصرف قند و چربی و داشتن اضافه وزن نیز می‌توانند تاثیری مخربی بر کبد داشته باشند. با هم ببینیم چه چیز‌هایی به کبد شما آسیب می‌زنند.

قند

مصرف زیاد قند فقط برای دندان‌ها بد نیست بلکه می‌تواند به کبد شما نیز آسیب برساند. این عضو برای تهیه چربی از یک نوع قند به نام فروکتوز استفاده می‌کند. فروکتوز زیاد در بدن باعث ایجاد چربی و در نتیجه منجر به بیماری کبدی می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که قند می‌تواند به اندازه الکل به کبد آسیب برساند، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این یک دلیل دیگر برای محدود کردن غذا‌های دارای قند اضافه شده، مانند نوشابه، شیرینی و آب نبات است.

اضافه وزن

چربی ناشی از اضافه وزن می‌تواند در سلول‌های کبد شما تجمع کند و منجر به بروز بیماری کبد چرب شود. این بیماری کبد شما را متورم و بافت کبد را سفت می‌کند. اگر اضافه وزن دارید، میانسال یا مبتلا به دیابت هستید، به احتمال زیاد به بیماری کبد چرب مبتلا خواهید شد. البته شما ممکن است بتوانید با رژیم غذایی و ورزش، این بیماری را متوقف کنید.

مکمل‌های گیاهی

حتی اگر بر روی محصول برچسب «طبیعی» نصب شده باشد هم ممکن است برای شما خوب نباشد. شما همیشه باید قبل از مصرف هر گونه گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا از سالم بودن آن‌ها یا مضر نبودن برای بدن شما به طور خاص اطمینان حاصل کنید.

دوز بالای ویتامین آ

بدن شما به ویتامین آ احتیاج دارد و خوب است که آن را از گیاهانی مانند میوه و سبزیجات تازه، به ویژه آن‌هایی که قرمز، نارنجی و زرد هستند دریافت کند. اما اگر مکمل‌هایی مصرف می‌کنید که مقادیر زیادی ویتامین آ دارند، ممکن است باعث بروز مشکل در کبد شما شد؛ بنابراین قبل از مصرف ویتامین آ اضافی، با پزشک خود مشورت کنید.

نوشیدنی‌های گازدار

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد نوشابه می‌نوشند به احتمال زیاد به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. اگرچه مطالعات اثبات نمی‌کنند که نوشیدنی‌ها علت اصلی آن بوده‌اند، اما دانستن همین موضوع کافی است که از بین بردن سدیم در بدن باعث بروز مشکلات کبدی می‌شود.

استامینوفن

دچار کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی شده‌اید و به یک مسکن نیاز دارید. باید بدانید که مصرف بیش از حد استامینوفن می‌تواند زمینه‌ساز آسیب به کبد شود. محدودیت‌های مصرف و دوز مصرفی مناسب برای هر روز را بررسی کنید و مطابق آن مصرف کنید.

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس در بعضی از غذا‌های بسته‌بندی شده و کالا‌های پخته شده، و همچنین غذا‌های فست‌فودی ایجاد می‌شود. رژیم غذایی با چربی‌های ترانس باعث افزایش وزن می‌شود و این برای کبد شما خوب نیست. هنگام خرید مواد غذایی آماده، به میزان ترانس آن توجه کنید و در صورت امکان محصول ترانس صفر انتخاب کنید.

منبع: ایرنا

نظر شما