هدیه سعودی به پیروز انتخابات آمریکا چیست؟

۱۳۹۹/۰۸/۰۴ - ۱۵:۵۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۷۷۸۹۲
کانال 12 تلویزیون اسرائیل به نقل از رییس سازمان جاسوسی این رژیم مدعی شد که عربستان سعودی منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست تا هدیه خود را به رییس‌جمهوری منتخب تقدیم کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ "یوسی کوهین" تصریح کرد، دلیل این موعد احتمالی این است که سعودی‌ها منتظر انتخابات آمریکا هستند تا هدیه خود را به رییس‌جمهوری منتخب تقدیم کنند؛ خواه که شخص پیروز، "دونالد ترامپ" باشد یا "جو بایدن".

این گزارش افزود، ریاض منتظر نتایج انتخابات ماه نوامبر آمریکا است تا پس از مشخص شدن نتایج، موضعش را درباره عادی‌سازی اعلام کند. درخصوص توافق میان سودان و اسرائیل نیز به نظر می‌رسد عربستان سعودی بدهی‌های سودان به آمریکا را، که بالغ بر 300 میلیون دلار است، در مقابل حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم، می‌پردازد.

در بحبوحه تلاش‌های فشرده واشتگتن برای متقاعد کردن رژیم سعودی برای عادی‌سازی با اسرائیل، گزارش‌ها حاکی‌ست مذاکرات سازنده‌ای میان ریاض و واشنگتن درباره قرارداد تسلیحاتی در جریان است که این امر به عنوان مشوقی برای متقاعد شدن سعودی‌ها برای امضای توافق صلح با صهیونیست‌ها محسوب می‌شود.

تل‌آویو ماه گذشته با میانجیگری و نظارت آمریکا توافقنامه‌های صلح را با بحرین و امارات امضا کرد و جمعه گذشته نیز با سودان روابطش را عادی‌سازی کرد. این امر باعث خشم گسترده برخی کشورهای عربی و اسلامی مستقل شده، و آن را خنجز از پشت به قضیه فلسطین تعبیر کرده‌اند.

منابعی در سودان و مصر فاش کردند که عربستان سعودی 335 میلیون دلار را به ایالات متحده خواهد پرداخت تا پروسه عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو را سرعت ببخشد.

اندکی بعد از توافق صلح میان سودان و رژیم اشغالگر، رئیس‌جمهوری آمریکا طی کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که عربستان سعودی جزو 5 کشور عربی است که درصدد امضای توافق صلح با اسرائیل است.

ترامپ با ابراز اطمینان درباره پیوستن ریاض به روند سازش با تل‌آویو، مدعی شد که ایران "در نهایت" توافق عادی‌سازی با اسرائیل امضا خواهد کرد.

هفته گذشته نیز "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی گفت که عادی‌سازی با تل‌آویو در چارچوب توافق صلح فلسطین و اسرائیل، در نهایت "اتفاق خواهد افتاد".

"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نیز روز گذشته تأکید کرد: "کشورهای دیگری نیز وجود دارند که با آنها توافق می‌کنیم، این توافقنامه‌ها برای اقتصاد خوب هستند و ما تصویر خاورمیانه را تغییر می‌دهیم."

این نخستین بار نیست که رسانه‌های عبری‌زبان از قریب‌الوقوع بودن امضای توافق صلح میان سعودی و رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. تلویزیون "کان" روز جمعه گذشته از پشت‌پرده "روابط دوستی میان اسرائیل و سعودی" گزارش داد و تأکید کرد که "مسئولان ارشد اسرائیلی در ریاض بودند."

"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا پیشتر در یک کنفرانس مطبوعاتی با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود نسب به ابراز امیداری کرد که عربستان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بررسی کند.

منبع:العالم

نظر شما