آیا بن‌سلمان موفق به جلب دوستی بایدن می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۸:۴۲:۵۸
کد خبر: ۱۰۹۱۴۴۸
آیا بن‌سلمان موفق به جلب دوستی بایدن می‌شود؟
دیگر بر کسی پوشیده نیست که روابط، همکاری و هماهنگی در زمینه‌های مختلف میان رژیم‌های سعودی و صهیونیستی به سال‌ها قبل برمی‌گردد و با آمدن "دونالد ترامپ" به کاخ سفید به اوج رسید.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ ولی ولیعهد سعودی تأکید دارد که اعلام عادی‌سازی رسمی با صهیونیست‌ها را به دلایلی از جمله ترس از واکنش جهان اسلام به زمان معینی موکول سازد، ولی تحولات منطقه و جهان و به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این عادی‌سازی را به دلایل عدیده‌ای سرعت بخشیده است.

"محمد بن‌سلمان" تأکید داشت خود را در قامت یک کارمند وظیفه‌شناس و مخلص برای دولت ترامپ نشان دهد، و با توجه به افشاگری "باب وودورد" در کتاب اخیرش، بر ‌کسی پوشیده نیست که "سلمان بن‌عبدالعزیز" پادشاه سعودی قبل از سفر اخیر ترامپ به این کشور پادشاهی، به او گفته که پسرش( محمد بن‌سلمان) را محور سفر قرار دهد و حتی اگر از او خوشت نیامد به او بگو که تو طرد شده هستی.

ولیعهد سعودی موفق شد خودش را امینِ ترامپ نشان دهد و رضایت او را به دست بیاورد و صدها میلیارد دلار را در مقابل حمایت دولت آمریکا از او به‌ویژه در مواجهه با تبعات سیاسی قتل وحشیانه "جمال خاشقجی"، بپردازد.

از این‌رو می‌توان گفت روابط بین ترامپ و بن‌سلمان وجودی بود. ترامپ به میلیاردها دلار سعودی جهت تقویت اقتصاد آمریکا امید داشت و بن‌سلمان نیز در مقابل حمایت ترامپ از او برای تکیه زدنِ امن به کرسی پادشاهی، تمام کارت‌های خود را تقدیم او کرده. بنابراین، جدایی بن‌سلمان و ترامپ در مقابل دیدگان جهانیان کار آسانی نیست. از این‌رو، بن‌سلمان حداقل از قبل از انتخابات آمریکا نگران نتایج بوده است. گزارش‌های رسانه‌ای نیز حاکی‌ست که ولیعهد سعودی از نتایج نظرسنجی‌های پیش از انتخابات آمریکا، که نشان‌گر پیشتازی بایدن بر ترامپ بود، بسیار نگران بود و این نگرانی ادامه دارد و پیروزی بایدن به دغدغه اصلی بن‌سلمان تبدیل شده است.

این ترس تنها به این دلیل است که سیاست‌های بایدن درخصوص ریاض، اوضاع را علیه ولیعهد می‌کند از قتل جمال خاشقجی گرفته تا پرونده سیاه حقوق بشر و حمایت سعودی و امارات از کمپین ترامپ جزو مسایلی است بر رابطه بایدن و بن‌سلمان سایه خواهد انداخت.

البته نمی‌توان انتظار داشت که بایدن تهدیدهایش را عملی کند؛ چرا که او نیز بالاخره همچون ترامپ از رژیم سعودی میلیاردها دلار اخاذی خواهد کرد. به نظر می‌رسد بن‌سلمان آماده پرداخت آن در مقابل شکست نخوردن پروژه‌ها و جاه‌طلبی‌هایش برای رسیدن به مقام پادشاهی است.

علاوه بر همه اینها، به نظر می‌رسد بن‌سلمان کارتی دارد که احتمالا به آن برای جلب دوستی بایدن و تبرئه شدن از تمامی اشتباهاتش که در جریان همپیمانی با ترامپ مرتکب شده، متوسل شود و دوستی بایدن را جلب کند. این کارت همان اعلام عادی‌سازی رسمی با رژیم اشغالگر تحت نظارت دولت جدید آمریکا است، در حالی‌که پیش از این ترامپ فشارهای زیادی را به ریاض جهت اعلام این عادی‌سازی وارد می‌کرد.

برخی می‌گویند که این کار برای بن‌سلمان آسان نخواهد بود؛ و از سوی دیگر، بایدن کارت‌های زیادی دارد که احتمالا آنها را علیه بن‌سلمان استفاده کند از جمله فعال‌‌سازی قانون "جاستا"، محاکمه رژیم سعودی به دلیل حمله 11 سپتامبر 2011 و کارت "سعد الجبری" که اکنون تحت حمایت آمریکا و کانادا زندگی می‌کند و منتظر زمان مناسب است تا اسراری را که در اختیار دارد فاش کتد؛ اسراری که واشنگتن می‌تواند از آنها برای باج‌گیری از ولیعهد سعودی استفاده کند. آیا کارتِ عادی‌‌سازی ولیعهد چاره‌ساز خواهد شد و دوستی بایدن را جلب خواهد کرد؟ یا این‌که بایدن تهدیدهای خود علیه ریاض را عملی خواهد کرد؟ اینجا نباید نقش لابی صهیونیستی در واشنگتن را فراموش کرد.

منبع:العالم

نظر شما