جهان چه زمانی در برابر ویروس کرونا به «ایمنی جمعی» دست می‌یابد؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۴:۴۵:۳۳
کد خبر: ۱۰۹۳۰۳۳
«ایمنی جمعی» یا به اصطلاح «ایمنی گله‌ای» مفهومی است که این روزها درباره آن مطالب فراوانی شنیده می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که نتایج اولیه آزمایش چندین واکسن کرونا مثبت و امیدبخش بوده است، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران درباره پایان قریب‌الوقوع پاندمی کووید-۱۹ ابراز خوشبینی کرده اند. اما پژوهش واحد تحقیقات «سیتی بانک» نشان می‌دهد «ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله‌ای» بعید است تا اواخر سال ۲۰۲۱ پدیدار شود.

«ایمنی جمعی» زمانی رخ می‌دهد که افراد کافی در یک جمعیت، در برابر یک بیماری ایمن شوند و آن بیماری نتواند در جامعه به آسانی شیوع یابد.

بنا بر گزارش سیتی بانک، کشورهای توسعه‌یافته -- که بیشترشان هزینه‌های پیش‌سفارش واکسن کرونا را پرداخته اند، ابتدا از مزایای اقتصادی ایمنی گروهی بهره‌مند خواهند شد.

در این گزارش آمده است تولید ناخالص داخلی جهان به لطف واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ ۰.۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ ۳ درصد افزایش خواهد یافت.

تحلیل سیتی بانک بر این اصل استوار است که هر ۳ واکسن مهم کرونا از ماه جاری تا ماه ژانویه ۲۰۲۱، مجوزهای لازم را برای تولید انبوه و عرضه بدون مانع دریافت کنند. همچنین این تحلیل بر این فرض استوار است که مشکلی در مسیر واکسیناسیون رخ ندهد و تأثیر یکی از واکسن‌ها به شکلی غیر قابل پیش‌بینی کاهش نیابد.

بر اساس گزارش سیتی بانک، کشورهای در حال توسعه روی هم ۸۵ درصد از پیش‌سفارش‌های واکسن‌های کووید-۱۹ را به خود اختصاص داده اند. کشورهایی نظیر آمریکا، انگلستان، کانادا، ژاپن، استرالیا و اعضای اتحادیه اروپا حتی بیش از جمعیت خود، دوزهای واکسن‌های کرونا را سفارش داده اند.

این بدان معناست که این کشورها می‌توانند در ۳ ماهه دوم یا ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۱، عرضه گسترده‌تر واکسن کرونا را آغاز کنند و همزمان با فرا رسیدن ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ به ایمنی جمعی» دست یابند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز