جزئیاتی از توافق جدید تسلیحاتی آمریکا و سعودی‌ها

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۱۳:۲۷:۳۳
کد خبر: ۱۱۴۲۱۹۵
جزئیاتی از توافق جدید تسلیحاتی آمریکا و سعودی‌ها
واشنگتن و ریاض بر‌خلاف ادعای دموکرات‌های کاخ‌سفید، توافق نظامی جدیدی امضا کرده‌اند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، در‌حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دستور ممنوعیت انجام معاملات تسلیحاتی با سعودی‌ها را صادر کرده بود، شاهد افشای اطلاعاتی جدید در‌خصوص مراودات نظامی جدید واشنگتن و ریاض هستیم. دموکرات‌ها در مبارزات انتخاباتی، با جنگ یمن مخالفت کرده و خواستار پایان یافتن حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان شده بودند؛ ادعایی که بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد پوچ از آب در آمد.

امضای توافق همکاری نظامی جدید میان دو شرکت آمریکایی و عربستان، ادعای دولت واشنگتن در‌خصوص توقف فروش سلاح به ریاض را زیر سوال برد. شبکه راشاتودی گزارش داده که یک شرکت نظامی آمریکایی با امضای قرارداد همکاری با شرکت صنایع نظامی عربستان، دستور جو بایدن در‌خصوص توقف فروش سلاح به ریاض را عملا به تمسخر گرفت. شرکت لاکهید مارتین (که از شرکت‌های وابسته به لابی‌های قدرت در آمریکا محسوب می‌شود) با شرکت سعودی سامی قرار‌دادی را به‌منظور افزایش توان دفاعی عربستان منعقد کرد. به موجب این توافق که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی آیدکس ۲۰۲۱ در ابوظبی به امضا رسید، شرکت لاکهید مارتین انتقال فناوری و آموزش پرسنل نظامی عربستان را عهده‌دار می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات دفاعی ابوظبی (آیدکس) با حضور محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی نیرو‌های مسلح امارات در مرکز نمایشگاه‌های ابوظبی (أدنیک) آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه که به مدت پنج روز ادامه می‌یابد، ۱۱۱۲شرکت از ۵۹کشور جهان آخرین دستاوردها، تولیدات و تخصص‌های مختلف نظامی خود در زمینه دفاع زمینی، دریایی و هوایی را در مساحت ۱۳۳هزار متر مربع در ۳۸غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.

طبق این توافق، شرکت سعودی ۵۱درصد سهام پروژه جدید را به دست می‌آورد، در حالی که سهم شرکت آمریکایی ۴۹درصد است. توافق‌نامه جدید توانایی‌های عربستان را از طریق انتقال فناوری و دانش، توسعه و کادر نظامی سعودی را برای تولید محصولات و ارائه خدمات به نفع نیرو‌های مسلح خود آموزش می‌دهد. بخشی از اهداف توافق نظامی جدید میان آمریکا و عربستان، توسعه توانایی‌های ریاض در زمینه تکنیک‌های ساخت، فناوری‌های نرم‌افزاری و یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و همچنین تولید و نگهداری بالگردها، سامانه‌های دفاع موشکی و سیستم‌های موجود در کشتی‌ها اعلام شد.

همکاری امارات با اسرائیل

انعقاد توافق تسلیحاتی اخیر میان عربستان‌سعودی و ایالات‌متحده‌آمریکا، به معنای پایان زودهنگام نمایش ساختگی رئیس‌جمهوری جدید آمریکاست. جو بایدن اوایل ماه جاری اعلام کرد آمریکا فروش سلاح و تسلیحات نظامی به عربستان را به دلیل تبعات جنگ یمن متوقف می‌کند؛ اقدامی که نمایشی بودن آن خیلی زود به اثبات رسید. در جریان برگزاری نمایشگاه اخیر در ابوظبی، بار دیگر شاهد پیوند مستقیم واشنگتن، رژیم‌صهیونیستی و رژیم سعودی در کشتار و نسل‌کشی یمنی‌ها بودیم. عدم‌حضور ظاهری رژیم‌صهیونیستی در این نمایشگاه، به معنای عدم حمایت تل‌آویو از روند تجاوز و اشغالگری در یمن نبود. رژیم‌صهیونیستی هفته گذشته اعلام کرد مشارکت برنامه‌ریزی‌شده در نمایشگاه بزرگ دفاعی امارات عربی متحده را به دلیل محدودیت‌های سفر ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ لغو کرده است. ده‌ها شرکت صهیونیستی قرار بود از ۲۱ تا ۲۵فوریه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی امارات موسوم به آیدکس که در ابوظبی برپا خواهد بود، حضور یافته و به معرفی آخرین تولیدات و محصولات خود بپردازند. تقویت همکاری ابوظبی و تل‌آویو که بخش نظامی را نیز شامل خواهد شد قرار بود با مشارکت صنایع دفاعی رژیم‌صهیونیستی در نمایشگاه بین‌المللی آیدکس همراه شود که در نهایت عملیاتی نشد. بر اساس گزارش یورونیوز، سخنگوی وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی در این زمینه یادآور شده است که پیشتر درخواست مجوز ویژه‌ای برای عزیمت شرکت‌های دفاعی به پایتخت امارات ارائه شده بود، اما یک کمیته ویژه وزارت همکاری‌های منطقه‌ای با آن مخالفت کرد.

بایدن خود یک متهم است

فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر لبنانی در این خصوص به روزنامه جام‌جم می‌گوید: بایدن و دموکرات‌ها در حالی ژست پایان‌دادن به جنگ یمن را اتخاذ می‌کنند که خود در این معادله متهم هستند. جنگ یمن با مجوز دولت دموکرات اوباما آغاز شد و بخشی از حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی ایالات‌متحده از این جنگ نیز با نقش‌آفرینی مستقیم اوباما و بایدن صورت گرفت. بدیهی است که یک فرد متهم نمی‌تواند از مخالفت با جنگی که خود آن را ایجاد کرده است سخن بگوید. سخنان بایدن در مخالفت با جنگ یمن از ابتدا نیز با تناقض مواجه بود. حتی در دوران برگزاری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از تحلیلگران غربی خود نیز نسبت به این تناقض اذعان کرده بودند.

مدیر مسؤول مجله لبنانی المرایا افزود: پس از حضور بایدن در کاخ‌سفید، حمایت‌های تسلیحاتی پشت پرده آمریکا از رژیم‌سعودی ادامه داشت. اگرچه بایدن و همراهانش نسبت به حضور بن‌سلمان در ریاض دید مثبتی ندارند، اما نباید فراموش کرد این نارضایتی، بابت جنگ یمن یا حمایت از داعش و گروه‌های تروریستی و تکفیری که اتفاقا ساخته و پرداخته خود آمریکا هستند، نیست. این نارضایتی مربوط به مناسبات عمیق دولت ترامپ و بن‌سلمان و حمایت‌های مالی و انتخاباتی ولیعهد فعلی سعودی‌ها از سناتور‌های جمهوریخواه و همراهان ترامپ بوده است.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز