اگر ساعت ۳ نیمه شب از خواب می‌پرید این مطلب را بخوانید!

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۰۸:۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۲۳۹۰۴۸
اگر ساعت ۳ نیمه شب از خواب می‌پرید این مطلب را بخوانید!
بسیاری از مشکلات زمینه‌ای مانند درد‌های مزمن، آپنه خواب یا رفلکس اسیدی می‌تواند باعث بی‌خوابی شوند.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا،  حتما این تجربه را داشته‌اید که ساعت۳ نیمه‌شب از خواب بیدار شوید و نتوانید دوباره بخوابید. اگر دوباره به خواب نروید، ذهن شما با استرس زیادی درمورد روز سختی که در پیش خواهید داشت دست و پنجه نرم می‌کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دوباره به خواب رفتن در آن لحظات، غیرممکن است. کارشناسان می‌گویند بیدارشدن از خواب به خودی خود چیز نگران‌کننده‌ای نیست، اما دوباره به خواب نرفتن می‌تواند یک مشکل سلامت تلقی شود.

یک متخصص اختلالات رفتاری دراین‌باره می‌گوید: آنچه شما تجربه می‌کنید نوعی بی‌خوابی است. بسیاری از مشکلات زمینه‌ای مانند درد‌های مزمن، آپنه خواب یا رفلکس اسیدی می‌تواند باعث بی‌خوابی شود. به گفته الکسا کین، روان‌شناس و متخصص خواب، زمان بیدارشدن شما چه ساعت یک بامداد باشد و چه ساعت۳ نیمه‌شب، چیز مهمی نیست هرچند ممکن است بتوان به‌طور شگفت‌انگیزی دقیقا آن را پیش‌بینی کرد. او می‌افزاید: ممکن است شما در برهه‌ای از زمان به دلایلی مانند آپنه خواب یا گریه نوزاد در آن ساعت‌ها از خواب بیدارشده باشید و بدن شما به این بیدارشدن عادت کرده و به عبارت دیگر شرطی شده باشد.

اگر مشکل بیدارشدن شما از خواب، ناشی از مشکلات سلامت نباشد، چند نکته به شما کمک می‌کند سریع‌تر به خواب بروید که عبارتند از:

به ساعت نگاه نکنید. دیدن ساعت و شمارش دقیقه‌هایی که سپری می‌شوند فقط می‌تواند استرس‌تان را از بیداربودن افزایش دهد و به خواب رفتن دوباره شما را غیرممکن‌تر کند.

سعی کنید بدن‌تان را آرام کنید. هر گروه عضلانی از انگشتان پا تا پیشانی را پنج ثانیه منقبض و سپس آن‌ها را شل کنید.

اگر بعد از ۱۵تا۲۰دقیقه نتوانستید دوباره بخوابید از رختخواب بیرون بیایید. دکتر دروپ می‌گوید از «ساعت ذهنی» خود برای تخمین مدت زمان بیداری استفاده کنید. پس از ۲۰دقیقه بیداری برخیزید و اتاق خواب خود را ترک کنید. او می‌گوید: اگر به خواب نمی‌روید وقت‌تان را در رختخواب صرف نکنید. از آنجا که احتمالا نگران به خواب نرفتن هستید، کم‌کم ذهن شما عادت می‌کند رختخواب را با فعالیت‌های مرتبط با بی‌خوابی مانند نگرانی و تلاش بی‌نتیجه برای به خواب رفتن مرتبط بداند. بیرون‌آمدن از رختخواب از شکل‌گیری چنین ذهنیتی جلوگیری می‌کند.

یک فعالیت غیرجالب پیدا کنید. یک چیز خسته‌کننده و غیرجالب بخوانید. وقتی احساس خواب‌آلودگی کردید، دوباره به رختخواب بروید.

منبع: روزنامه خراسان 

 

نظر شما