منشا این رفتارها اصلا در کنترل ما نیست!

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۱۹:۰۱:۲۶
کد خبر: ۱۲۸۶۴۰۹
منشا این رفتارها اصلا در کنترل ما نیست!
تحقیقات جدید نشان می دهد که بسیاری از اختلالات سلامت روان دارای مولفه ژنتیکی مهمی هستند و در نتیجه می توان گفت ژن‌ های ما بر سلامت روانمان تأثیر می گذارند.

به گزارش برنا؛ وقتی صحبت از عواملی می شود که از سلامت روان ما محافظت کرده یا به آن آسیب می رسانند، نقش ژنتیک بسیار پررنگ می شود. به هر حال، اختلالات و مسائل مربوط به سلامت روان محصول ذهن و مغز بوده، در حالی که ژن ‌ها عناصر میکروسکوپی دی ان ای هستند. ممکن است تصور این که این دو مقوله به هم مرتبط هستند کمی دور از ذهن باشد. 

تحقیقات علمی نشان داده است که بسیاری از اختلالات سلامت روان دارای مولفه ژنتیکی مهمی هستند که بدون شک درک و درمان ما را از آنها شکل می دهد. کاملاً منطقی است که ژن‌ ها بر سلامت روان تأثیر بگذارند.

هر چند از بسیاری جهات این مساله نامشهود، اما ذهن، آگاهی، افکار و احساسات ما همه محصول فعالیت مغز هستند، سیگنال‌ های پیچیده بی‌ شماری که توسط میلیاردها سلول مغز ارسال و دریافت شده و به عنوان نورون نیز شناخته می‌ شوند و این سیگنال ‌ها به سلول‌ های مغزی پیچیده ‌ای بستگی دارند که همانطور که باید کار می ‌کنند.

  عملکرد خوب سلول ها به مولکول های سازنده آنها بستگی دارد و این مولکول ها، به ویژه پروتئین ها، توسط ژن های ما تعیین می شوند. این بدان معناست که اگر نقص یا مشکلی در کد یک ژن خاص وجود داشته باشد، مولکول ‌هایی که تولید می‌ کند شکل درستی نخواهند داشت و به طور خاص برای پروتئین ها، شکل آنها جنبه مهمی از توانایی آنها در تعامل با مولکول های دیگر به روشی مناسب است.

این بدان معناست که هر سلولی که دارای این پروتئین های معیوب باشد، کمتر قادر به عملکرد صحیح خواهد بود و اگر این سلول ‌ها نورون هستند، فرآیندهایی که منجر به شکل ‌گیری ذهن ما می‌ شوند می‌ توانند تحت تأثیر قرار گیرند. 

به راحتی می توان از طریق چندین مرحله فهمید که ژن های ما می توانند در سلامت روان ما نقش داشته باشند. این بدان معنا نیست که آنها تنها عامل تعیین کننده سلامت روان ما هستند.  اینطور نیست که برخی از افراد یک ژن افسردگی یا جهش اضطراب خاص داشته باشند و افرادی که دارای این ویژگی های ژنتیکی هستند به این اختلال دچار شوند و آنهایی که این ویژگی های ژنتیکی را ندارند هرگز دچار این اختلال نشوند.

در حقیقت، اجزای بسیار زیادی در کار هستند، سیستم‌ های زیادی با هم ترکیب می ‌شوند تا هوشیاری ایجاد کنند، و آنقدر فراوانی و سازگاری در مغز معمولی وجود دارد که یک ژن غیر معمول که به طور خودکار یک اختلال (پیچیده و همه‌کاره) را تولید می‌ کند، بسیار بعید است به طور واضح مشخص شود. یک مدار ضعیف نصب شده در شبکه برق به طور اجتناب ناپذیری منجر به خاموشی نمی شود. 

عوامل ژنتیکی می‌ توانند با کاهش توانایی مغز برای مقابله یا جبران آسیب‌ ها و سایر اختلالات، خطر مشکلات سلامت روان را افزایش دهند یا ما را در برابر ابتلا به آنها آسیب ‌پذیرتر کنند. احتمالاً به همین دلیل است که بسیاری از مشکلات سلامت روان به ظاهر ارثی هستند و به نظر می رسد برخی از شرایط سلامت روان ویژگی های ژنتیکی مشابهی دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز