خطر مرگ بر اثر اومیکرون چند برابر کمتر از سایر سویه ها است؟

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۹۱۶۶
خطر مرگ بر اثر اومیکرون چند برابر کمتر از سایر سویه ها است؟
مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد علی رغم قدرت بسیار زیاد انتقال پذیری ویروس اومیکرون، احتمال مرگ بر اثر ابتلا به این سویه کرونا در مقایسه با سایر سویه ها بسیار کمتر بوده و این ویروس بیشتر افراد واکسینه نشده را تهدید می کند.

به گزارش برنا؛ الکساندر لوکاشف (Alexander Lukashev)، مدیر مؤسسه انگل ‌شناسی پزشکی، بیماری ‌های گرمسیری و قابل انتقال دانشگاه سچنوف (Sechenov University) در روسیه، روز جمعه اعلام کرد: مطالعات جدید انجام شده روی سویه های مختلف ویروس کرونا و خطر ناشی از ابتلا به این ویروس ها نشان می دهد مرگ و میر ناشی از ابتلای به سویه اومیکرون ویروس SARS-CoV-2 تقریباً پنج تا ده برابر کمتر از سایر انواع است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: در واقع، این سویه جدید و جهش یافته از ویروس کرونا کمتر کشنده است. البته ذکر یک رقم دقیق برای میزان کشندگی این ویروس دشوار است اما من فکر می کنم که تخمین تقریبی پنج تا ده برابر درست است.

یافته های ما نشان می دهد در واقع، مرگ و میر ناشی از اومیکرون پنج تا ده برابر کمتر از مرگ و میر سایر سویه ها است. 

به گفته این متخصص، شکل خفیف ‌تر بیماری که معمولاً توسط اومیکرون ایجاد می ‌شود را می ‌توان با این واقعیت توضیح داد که این نوع جهش یافته ویروس کرونا عموما در مجاری تنفسی فوقانی تکثیر می‌شود و تنها در موارد نادری به ریه‌ ها می ‌رسد.

ی افزود، جدای از این موضوع بسیار مهم، امروزه بسیاری از مردم واکسن کرونا را تزریق و یا به این بیماری مبتلا شده اند که باعث می شود نسبت به کووید مصونیت پیدا کرده باشند.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود خاطر نشان کرده است که این نوع کرونا دارای تعداد زیادی جهش ژنتیکی است که برخی از آنها نگران کننده ارزیابی می شود. در خاتمه گفتنی است سویه اومیکرون با سرعت زیادی در جهان شیوع یافته و در بسیاری از کشورها به سویه قالب تبدیل و جایگزین سویه دلتا شده است.

 

نظر شما