۱۰ مکمل برای افزایش قدرت مغز

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۱۶:۳۷:۲۵
کد خبر: ۷۸۲۵۲۸
۱۰ مکمل برای افزایش قدرت مغز
در این مطلب شما را با ۱۰ مورد از بهترین مکمل‌ها برای افزایش قدرت مغز آشنا می‌کنیم.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ممکن است از خود سوال کنید مکمل های حافظه چه چیزهایی هستند؟ آیا تا به حال برایتان پیش نیامده که صبح با خوردن اولین فنجان قهوه در بدن و ذهن خود احساس انرژی بیشتری کنید و با انرژی برای انجام کارهای روزمره اماده شوید؟

هنگامی که کافئین مصرف می کنیم توانایی ما برای به خاطر سپردن اطلاعات افزایش می یابد و کاراییمان بیشتر می شود.

حتی کسانی که قهوه مصرف نمی کنند هم به خوبی از اثرات ان آگاه هستند.

در این مقاله، ما به مکمل های حافظه نگاه می کنیم و درمی یابیم که چگونه می توان از مکمل های دیگر برای تقویت قدرت مغز استفاده کرد.

مکمل های حافظه در مقابل کافئین

خب سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که در هنگام مقایسه ی کافئین با سایر مکمل های حافظه کدام خصوصیات آن را باید در نظر گرفت؟

خب، قهوه واقعا به عنوان یک ماده ی نوتروپیک در نظر گرفته می شود. اگر قبلا این اصطلاح به گوشتان نخورده باید بگویم که، اساسا یک ماده ی نوتروپیک ماده ای است که باعث تقویت مغز شده و می تواند توانایی های شناختی مانند زمان واکنش، تمرکز و حافظه را افزایش دهد.

در زندگی پر مشغله ی ما که مسئولیت های حرفه ای و شخصی روز به روز بیشتر می شوند، ابهامات و استرس های مغزی می توانند به طور جدی مانع از توانایی ما در انجام کارهای روزمره و افزایش بهره وری مان شوند.

برای کسانی که به افزایش بهره وری و کنترل و مدیریت زندگی خود علاقه مند هستند، مواد نوتروپیک قطعا یک موج جدید از مکمل ها خواهند بود که مزایای گسترده ای را برای مغز به همراه خواهند داشت و لذا قطعا با استقبال فراوانی مواجه خواهند شد.

این اصطلاح توسط روانشناس رومانیایی، دکتر کورنلیو. ای. گواردی در دهه ۱۹۶۰، معرفی شد، و بر مبنای انچه که او بیان داشته بود امروزه مواد نوتروپیک خالص به عنوان موادی شناخته شده اند که دارای ویژگی های زیر هستند:

تقویت عملکرد شناختی (تمرکز، حافظه، یادگیری)

واکنش های بهبود یافته از لحاظ تفکری و شناختی در زمانی که تحت استرس قرار می گیرید
محافظت از کاهش سلول های مغزی
حفاظت شیمیایی از مغز در برابر آسیب های مغزی
ارتباطات عصبی کارآمدتر
محرک اثبات شده
دارای حداقل عوارض جانبی با سمیت ناچیز یا فاقد عوارض جانبی

اگر چه هر نوع نوتروپیکی که در بازار وجود دارد قطعا دارای تمام این خصوصیات نیست، اما به طور کلی می توان گفت که هر چقدر یک ماده خالص تر و با کیفیت تر باشد، دارای تعداد بیشتری از ویژگی های لیست بالا خواهد بود.

مکانیسم مکمل های نوتروپیک در ارتباط با مسیرهای مغزی ، بسته به نوع مکمل و غلظت هر مکمل متفاوت است. به طور کلی روش های زیر روش های اصلی کار نوتروپیک هستند:

گردش خون – گردش خون مغزی بر نحوه عمل مغز تاثیر می گذارد. این مکمل ها به جذب اکسیژن خون کمک می کنند و لذاه از عروق شما محافظت نموده و مواد مغذی را برای مغز ما فراهم می سازند تا به راحتی کار کند.

امواج مغزی – ماده نوتروپیک می تواند فرکانس موج مغز و حالات شناختی فرد را تغییر دهد. بسته به مکمل مورد استفاده، این امر می تواند آرامش عمیق، یا تمرکز و کنترل بالا (مانند اثر قهوه) را برای شما به ارمغان داشته باشد.

در دسترس بودن انرژی – مغز پر انرژی ترین بخش بدن است، و از ۲۰ درصد از انرژی بدن استفاده می کند. مرکز تولید انرژی سلول (میتوکندری) با متابولیزه شدن انرژی تحت تاثیر قرار می گیرد تا انرژی لازم را تولید کند. این به دان معنی است که شما می توانید انرژی ذهنی بیشتری را در مدت زمان کمتر دریافت کنید.

اصلاح و محافظت – اثر آنتی اکسیدانی ، از مغز در برابر رادیکال های آزاد و بروز سمیت محافظت می نماید. لذا با استفاده از ماده ی نوتروپیک ، اصلاح و نگهداری سلول افزایش می یابد و لذا بدن قادر به احیای خود خواهد بود. این امر به ویژه در مورد مکمل های حافظه ای که در شرایطی مانند زوال وابسته به سن، مورد استفاده قرار می گیرند صادق است.

مواد شیمیایی مغز – تعادل مواد شیمیایی و تغییر مغز ما با استفاده از مواد نوتروپیک ، باعث افزایش ارتباطات و توانایی های شناختی، مانند میزان حافظه و پاسخگویی می شود.

۱۰ تا بهترین مکمل برای تقویت مغز

مواد نوتروپیک زیادی در بازار وجود دارد و همه آنها فقط مکمل حافظه نیستند. بیش از ۲۰۰ دارو برای تاثیر بر توانایی شناختی وجود دارد و هنوز هم تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام هستند که نتایجشان امیدوار کننده است. همه ی مواد نوتروپیک از منابع طبیعی استخراج می شوند، هرچند دو نوع از این مکمل ها وجود دارد.

مکمل هایی که به صورت طبیعی یا به صورت مصنوعی به عنوان یک «دارو» (اغلب به شکل یک پودر یا قرص) تولید شده اند. این مکمل ها به تقویت حافظه کمک می کنند. در پایین ما به برخی از بهترین مکمل های تقویت کننده مغز و تحقیقاتی که مزایای ان ها را نشان می دهند اشاره خواهیم کرد.

جنسینگ

این ماده قرن ها به صورت سنتی در سراسر آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گرفت، این داروی گیاهی باعث افزایش توجه، حافظه و تمرکز می شود. و حتی به عنوان یک مکمل آرام بخش برای افرادی که دچار اضطراب می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

گینکگو بیلوبا

این مکمل گیاهی به عنوان ماده ای شناخته می شد که اجازه می داد جریان خون بیشتری به سوی مغز حرکت کند. مزایای اصلی گزارش شده تمرکز و افزایش کنترل و حافظه است.

یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داد که این ماده می تواند در جمعیت های مسن از بروز نقص شناختی مرتبط با سن جلوگیری کند.

مطالعه دیگری نشان داد که حافظه افرادی که این مکمل را مصرف می کنند قوی تر است.

اسیدهای چرب امگا ۳

دو نوع اسید چرب امگا ۳، DHA و EPA در مکمل هایی مانند روغن ماهی یافت می شود. عملکرد DHA حفظ سلامت سلول های مغزی و بهبود عملکرد آن ها، کاهش التهاب مغز و بهبود رشد سلول های مغزی است.

حافظه، زمان واکنش و مهارت حل مسائل با استفاده از مکمل های DHA افزایش می یابند و EPA اسیدهای چرب ضروری نیز به بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند.

اسیدهای آمینه

طیف گسترده ای از آمینو اسیدها وجود دارد که به بدن در حفظ متابولیسم فیزیکی، تولید انرژی و تعادل توده عضلانی کمک می کنند. L-Tyrosine یکی از انواع اسید آمینه هایی است که به دلیل تاثیر آن بر روی آرامش، سیستم ایمنی بدن و نحوه ی عملکرد مغز در مقابل استرس به عنوان یک تقویت کننده شناختی در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این، این ماده ماده ی فوق العاده بیوفیزیکی است (به راحتی در بدن جذب می شود)، و برای تولید یک اثر قدرتمند فقط به مقدار کمی از آن نیاز می باشد. به طور مشابه، Acetyl-L-carnitine نیز اسید امینه ی دیگری است که برای تولید انرژی در بدن ضروری می باشد. این اسید آمینه یک مکمل مفید است که برای درمان زوال شناختی در مبتلایان به زوال خفیف یا آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرد.

Bacopa Monnieri

یکی دیگر از نوتروپیک ها که از دیرباز در درمان های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، Bacopa Monnieri نام دارد. به نظر می رسد که این ماده به بزرگسالانی که از کاهش عملکرد مغز ، مهارتهای حافظه و تفکر رنج می برند کمک می کند مطالعه ی دیگری نیز نشان داده که این ماده در ارتقا حافظه نیز موثر است، اگر چه مطالعات بیشتری برای تعیین اثرات این ماده و دوزهای مورد نیاز ان ضروری می باشد.

Resveratrol

این آنتی اکسیدان به طور طبیعی در پوست انگور، تمشک و زغال اخته مشاهده شده و علاوه بر این، در بادام زمینی و شکلات نیز یافت می شود.

هنوز هم محققان در حال تحقیق بر روی این مکمل ها هستند، هرچند اثرات ان ها تاکنون بسیار امید بخش بوده اند، به عنوان مثال یک مطالعه ۲۶ ساله طولانی مدت، نشان داد که این مکمل باعث بهبود حافظه در سالمندان می گردد.

Phosphatidylserine

این ترکیب در آرایش ساختار مغز ما موجود است و با افزایش سن مقدار آن کاهش می یابد. برای حفظ سلامت مغز و کمک به جلوگیری از کاهش آن با افزایش سن، تحقیقات مختلف استفاده از مکمل Phosphatidylserine را پیشنهاد نموده اند. زمان پاسخ و عملکرد حافظه نیز بعد از استفاده از این مکمل در مطالعات صورت گرفته بر روی جمعیت سالم بهبود یافته بود.

Rhodiola Rosea

این گیاه به بدن کمک می کند تا استرس را به نحو موثرتری کنترل کند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل Rhodiola Rosea می تواند علائم فرسودگی مغز را کاهش دهد و حالات کلی را در افراد مبتلا به استرس و اضطراب بهبود بخشد.

برای افراد مبتلا به بیماری های فرسودگی و خستگی مغز – که بسیاری از ما انسان ها را در سنین بالا به خود گرفتار می سازد، این گیاه طبیعی یک مکمل مفید برای بهبود و ارتقای عملکرد ذهنی خواهد بود.

Noopept

این ماده به عنوان یکی از محبوب ترین مکمل های نوتروپیک ، عملکردهای شناختی نظیر توانایی یادگیری، حافظه کاری، و تفکر منطقی را ارتقا می دهد. این ماده به عنوان یک تقویت کننده شناخته شده است.

Modafinil

یکی دیگر از نام های شناخته شده در بازار نوتروپیک ها، این مکمل مصنوعی است که معمولا برای افرادی که نیاز به افزایش انرژی در هنگام مطالعه و یا کار طولانی مدت دارند تجویز می شود.

به طور کلی، این مکمل به طور گسترده ای توسط افراد مبتلا به اختلالات خواب مورد استفاده قرار می گیرد، اما افراد سالمی که به دنبال افزایش حس هوشیاری و افزایش انرژی خود هستند نیز می توانند از ان استفاده نمایند.

منبع:مجله سلامت

 

نظر شما