ترامپ دستور بستن پیمان جدید تسلیحاتی با چین و روسیه را داد

۱۳۹۸/۰۲/۰۶ - ۰۷:۲۷:۵۱
کد خبر: ۸۳۸۴۷۰
ترامپ دستور بستن پیمان جدید تسلیحاتی با چین و روسیه را داد
رئیس‌جمهور آمریکا به اعضای دولتش دستور داده به دنبال انعقاد توافق‌ کنترل تسلیحاتی جدید با روسیه و چین باشند.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دولتش دستور داده به دنبال انعقاد توافق‌های تسلیحاتی جدید با روسیه و چین باشند.

یک مقام ارشد دولت ترامپ به روزنامه واشنگتن‌پست گفت هدف از این اقدام نوظهور اعمال محدودیت‌های جدید علیه سلاح‌های هسته‌ای روسیه و مجاب کردن چین جهت پیوستن به معاهده‌های کنترل تسلیحاتی است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته این طرح فعلاً مقدماتی است و مقام‌های دولت ترامپ در حال تدوین راهکارها و گزینه‌ها جهت اجرای دستور ترامپ هستند.

یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا گفت: «دستور رئیس‌جمهور این است که لازم است ما توافق‌های کنترل تسلیحاتی بلندپروازانه‌تری را بررسی کنیم که سلاح‌های بیشتری را شامل می‌شود و فقط مختص روسیه نیست.»

انعقاد توافقی سه جانبه در زمینه کنترل تسلیحاتی بین آمریکا، روسیه و چین اتفاقی است که در صورت تحقق یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ قلمداد خواهد شد؛ اما رسیدن به چنین توافقاتی نیازمند سال‌ها مذاکره و تعامل‌های دیپلماتیک است.

ترامپ ماه گذشته قبل از آغاز گفت‌وگوهای تجاری با معاون نخست‌وزیر چین به این هدف اشاره کرد. او گفت آمریکا بعد از توافق تجاری با پکن، بایستی به دنبال توافق با این کشور در زمینه هزینه‌های نظامی باشد.

ترامپ گفت: «بین ما، روسیه و چین [بایستی توافق حاصل شود.] همه ما صدها میلیارد دلار هزینه سلاح و از جمله سلاح‌های هسته‌ای می‌کنیم که مضحک است. من می‌گویم که چین همراه می‌شود. روسیه هم همراه می‌شود.»

«دونالد ترامپ» سال گذشته پس از متهم کردن روسیه به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» کشورش را از آن خارج کرد.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» IMF ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند.

منبع:فارس

 

نظر شما