راهکار‌هایی برای صرفه‌جویی مصرف برق در فصل تابستان

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۸:۲۹:۵۴
کد خبر: ۸۶۷۵۴۷
راهکار‌هایی برای صرفه‌جویی مصرف برق در فصل تابستان
برق از آن دسته انرژی‌های غیرقابل جایگزینی است که برای بدست آوردنش نیروی زیادی صرف می‌شود اما برای صرفه‌جویی در مصرف آن چه راه‌هایی هست؟

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ برای صرفه‌جویی در مصرف برق، راه‌های مختلفی وجود دار د که بتوان از طریق آن‌ها مصرف را کنترل کرد. برخی از این راه‌ها را دسته‌بندی کرده‌ایم:

روشنایی

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق، استفاده از نور طبیعی برای روشنایی است، بهتر است هر زمان که برای‌تان امکان دارد به‌جای استفاده از نور مصنوعی از نور طبیعی خورشید استفاده کنید. فرقی نمی‌کند در اداره هستید یا منزل، این روش خوبی برای صرفه جویی در مصرف برق است. استفاده از نور طبیعی باعث شادی بیشتر در محیط کار و نیز خانه می‌شود. حتی می‌توان بخشی از نیاز به برق را با استفاده از چراغ مطالعه رفع کرد و همچنین استفاده از پرده‌ها و کرکره‌های نازک به حضور بیشتر نور در فضای اتاق کمک می‌کند.

لامپ کم‌مصرف نصب کنید

لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌های فلورسنت (CFL) یا لامپ‌های LED که هم نور بیشتری دارند و هم انرژی کمتری مصرف می‌کنند، تعویض کنید. لامپ‌های رشته‌ای بخش زیادی از انرژی مصرفی را به گرما تبدیل کرده و آن را هدر می‌دهند. لامپ‌های فلورسنت و LED هم انرژی خیلی کمتری مصرف می‌کنند و هم طول عمر بالاتری دارند.

چراغ‌ها را خاموش کنید یا خانه را چراغانی نکنید!

خاموش کردن چراغ‌ها روشی بسیار ساده و البته کاربردی برای صرفه جویی در مصرف برق است. شب‌ها و زمان تاریکی به جای اینکه هرکدام از اعضای خانواده در یک اتاق بنشیند و چراغ روشن کند، می‌توان در یک یا دو اتاق جمع شد یا از چراغ مطالعه در اتاق‌های دیگر استفاده کرد. از طرفی وقتی خانه را ترک می‌کنید، حتماً چراغ‌ها را خاموش کنید.

لوازم برقی اضافه را از برق بکشید

آیا می‌دانید لوازم برقی که خاموش است، ولی دوشاخه‌ی آن به برق وصل است هم برق مصرف می‌کنند؟ حتی وسیله‌ای مانند قهوه جوش تا مدت زیادی بعد از استفاده و خاموش شدن هم برق مصرف می‌کند.

کامپیوتر را در زمانی که استفاده نمی‌کنید، از برق بکشید. لازم نیست تلویزیون‌تان همیشه به برق باشد، شاید کشیدن تلویزیون مسخره به نظر بیاید، اما این‌کار در صرفه جویی در مصرف برق و هزینه‌ها مؤثر است. سیستم صوتی و اسپیکر‌ها را از برق بکشید.

شارژر تلفن، لوازم برقی آشپزخانه، سشوار و هرچیزی را که با برق کار می‌کند، در صورت لازم نداشتن از برق بکشید.

وسایل برقی کم‌مصرف را جایگزین وسایل برقی قدیمی و پرمصرف کنید

در گذشته شرکت‌های لوازم‌برقی توجهی به میزان مصرف انرژی وسایل تولیدی خود نمی‌کردند. امروزه مدل‌های جدیدتر لوازم برقی به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که علاوه‌بر صرفه جویی اقتصادی، کیفیت بالاتری نیز داشته باشند. اگر یخچال‌فریزر قدیمی، گاز، فر، ظرف‌شویی، لباس‌شویی یا خشک‌کن قدیمی دارید، بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

به‌دنبال وسایلی باشید که رده‌ی انرژی بالاتری دارند. لوازم‌برقی که رده‌ی انرژی دارند به شما کمک می‌کنند تا در هنگام خرید از میزان مصرف انرژی وسایل برقی آگاه شوید. درست است که لوازم‌برقی با رده‌ی انرژی معمولاً در مقایسه با لوازم‌برقی مشابه که رده‌ی انرژی ندارند، بسیار گران‌تر هستند، اما به‌یاد داشته باشید هزینه‌ای که بابت خرید این وسایل می‌دهید، در بلندمدت و با کاهش هزینه‌های برق مصرفی به‌طور کامل برمی‌گردد.

در هنگام کار از تمام ظرفیت ظرف شویی استفاده کنید. درِ فر را هنگام استفاده باز نکنید، چون با این کار گرمای داخل فر خارج می‌شود و برای اینکه دما دوباره به مقدار تنظیم‌شده برسد، انرژی زیادی صرف می‌شود.

قبل از بازکردن درِ یخچال تصمیم بگیرید چه چیزی لازم دارید. بازوبسته کردن سریع در یخچال باعث می‌شود دمای یخچال پایین نیاید. همچنین بهتر است مرتب نوار‌های درِ یخچال و فریزر را بررسی کنید و درصورتی‌که کهنه شده‌اند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید.

از تمام ظرفیت لباس شویی استفاده کنید و تا به‌طور کامل پر نشده است، آن را روشن نکنید. لازم نیست سماور یا کتری آب مدام روشن باشد.

خانه‌ی خود را عایق کنید

این کار یکی از راه‌حل‌های مهم در اتلاف انرژی داخل خانه است، از برق تا گرما و سرمای خانه. باری عایق کردن، تمام درز‌ها و شکاف‌های در و پنجره‌های خانه را خوب بگیرید تا از هدررفت انرژی جلوگیری شود. عایق بندی درست منزل باعث می‌شود هوای سرد در تابستان و گرم در زمستان از شکاف در و پنجره به‌هدر نرود.

برای شکاف در و پنجره می‌توانید از نوار‌های درزگیر استفاده کنید. در زمستان نیز می‌توانید از پلاستیک‌های بزرگ برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده کنید تا انرژی کمتری هدر برود.

از آب گرم کمتر استفاده کنید

برای گرم کردن آب، انرژی زیادی مصرف می‌شود. البته منظور این نیست که با آب سرد دوش بگیرید، اما به دمای آب در هنگام شست‌وشو توجه داشته باشید و بیشتر از نیاز خود، آب را گرم نکنید. از عایق بودن لوله‌کشی آب گرم مطمئن شوید؛ این کار باعث می‌شود انرژی کمتری در زمان انتقال آب به هدر برود.

به‌جای حمام‌کردن طولانی بهتر است یک دوش ۲۰ دقیقه‌ای بگیرید تا آب و انرژی کمتری هم مصرف شود.

از کولر کمتر استفاده کنید

درست است که گاهی بدون کولر اصلاً نمی‌توان زندگی کرد، ولی دلیلی هم ندارد که از اول بهار تا آخر تابستان کولر مدام روشن باشد. روش‌های دیگری هم برای خنک کردن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مثلاً در شب‌هایی که هوا خنک‌تر است، پنجره‌ها را باز بگذارید.

منبع:مهر

 

نظر شما