هشدار به والدین دختر‌ خانم ها

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۶:۳۶:۴۴
کد خبر: ۸۶۸۷۵۴
هشدار به والدین دختر‌ خانم ها
یک جراح و فلوشیپ زنان و زایمان و ناباروری، نسبت به ضرورت تشخیص و درمان تنبلی تخمدان به منظور پیشگیری از بروز عوارض این بیماری، تاکید کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ فرناز فاطمی، گفت: شیوع تنبلی تخمدان در جوامع مختلف بین ۵ تا ۲۰ درصد جنس مونث در سنین باروری را شامل می‌شود که میزان شیوع آن در ایران نیز در همین حد است. البته ما معتقدیم که میزان شیوع آن باید بیشتر باشد، چون در خیلی از مواقع این اختلال تشخیص داده نمی‌شود.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در ارتباط با عوارض اختلال تنبلی تخمدان، اظهار داشت: اگر این اختلال به درستی تشخیص و درمان نشود، می‌تواند فرد را در معرض ابتلاء به دیابت، فشارخون بالا، چربی بالا و در نهایت این عارضه‌ها منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و…، شود.
فاطمی، همچنین از اختلالات خواب به عنوان شایع‌ترین عارضه تنبلی تخمدان در صورت عدم تشخیص و درمان این بیماری نام برد و افزود: اگر اختلالات قاعدگی درمان نشود، می‌تواند باعث افزایش ضخامت رحمبشود که می‌تواند منجر به سرطان‌های رحم و آندومتر شود.
این جراح و فلوشیپ زنان و زایمان و ناباروری، تاکید کرد: اکثر افرادی که دچار این اختلال هستند، ناباروریدارند. اما جزو دسته علت‌های ناباروری است که به درمان خوب جواب می‌دهد.
فاطمی با اشاره به درمان ساده تنبلی تخمدان، اظهار داشت: البته افرادی که دچار این اختلال هستند، تقریباً همیشه باید تحت درمان قرار داشته باشند و این طور نیست که با یکبار درمان، مشکل آن‌ها حل شود. زیرا، علامت‌های اختلال باید درمان شود.
وی با اشاره به بروز این اختلال در دختران نوجوان که برای اولین بار قاعدگی در آن‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: نامنظم بودن قاعدگی تا دو سال اول طبیعی محسوب می‌شود، ولی بعد از آن اگر این نامنظم بودن قاعدگی ادامه داشته باشد، فرد باید درمان شود. متأسفانه خیلی از والدین به خاطر فکر اشتباه از دارو‌های هورمونی این اختلال که تصور می‌کنند منجر به ناباروری فرزندشان می‌شود، از بردن دختر خود نزد پزشک خودداری کرده و یا اینکه اگر بروند و پزشک دارو تجویز کند، اجازه نمی‌دهند آن دارو‌ها مصرف شود.
فاطمی افزود: این دارو‌ها هیچ عارضه‌ای ندارد و بر عکس اگر اختلالات قاعدگی درمان نشود، می‌تواند به مرور زمان منجر به بروز سرطان‌های رحم و آندومتر شود. لذا، ضرورت دارد این قبیل افراد سالیانه چکاب شوند.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، به علامت‌های اختلالات تخمک گذاری به صورت قاعدگی‌های نامنظم و دیر به دیر اشاره کرد و گفت: بالا بودن سطح هورمون‌های مردانه در این قبیل افراد با افزایش مو‌های زائد در قسمت‌های مختلف بدن، ریزش موی سر به شکل مردانه و جوش‌های پوستی همراه است.
وی ادامه داد: روش تشخیصی دیگری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام سونوگرافی است.
فاطمی تاکید کرد: معمولاً در ۵۰ تا ۷۰ درصد موارد، این افراد دچار چاقی و اضافه وزن هستند که اولین اقدام درمانی، رژیم غذایی صحیح و کاهش وزن به میزان ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن است.
وی گفت: اگر رژیم غذایی صحیح به درستی اجرا شود و کاهش وزن نیز صورت بگیرد، اختلالات برطرف شده و حتی ممکن است بارداری هم اتفاق بیافتد.

منبع:مهر

 

نظر شما