پمپئو در گرداب اوکراین

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۱:۲۱:۴۰
کد خبر: ۹۰۵۹۵۷
پمپئو در گرداب اوکراین
افشاگری‌های انجام شده درباره خواسته ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین علیه "جو بایدن" رقیب سرسخت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، پای پمپئو را به ماجرا کشانده و مجلس نمایندگان خواستار ادای شهادت پنج دیپلمات عالیرتبه در این زمینه شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ پس از آنکه مجلس نمایندگان خواستار حضور پنچ دیپلمات برجسته آمریکا برای ادای شهادت شد، مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ که تا کنون بله قربان گوی خوبی برای رئیس خود بوده است، روز سه شنبه در نامه‌ای نوشت که به این خواسته نمایندگان تمکین نخواهد کرد و آنها را زورگو خطاب کرد.
وی در نامه‌ای که به رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نوشت، آورده است: تنها راه برای من این است که این احضاریه‌ها را تلاشی برای ارعاب، تهدید و قلدری علیه کارشناسان برجسته وزارت خارجه ارزیابی کنم.

وزیر خارجه ترامپ ادامه داد: اجازه دهید رک بگویم. من چنین تاکتیک‌هایی را تحمل نخواهم کرد و با تمام قوا جلوی چنین اقداماتی را علیه کارمندان زحمت‌کش و کوشای وزارتخانه می‌گیرم؛ کسانی که من افتخار همکاری با آنها دارم.

پمپئو اضافه کرد: در روند و محتوای احضاریه‌ها کاستی‌های قانونی جدی وجود دارد و اینکه پنج مقام فعلی و سابق این وزارتخانه از فردا، چهارشنبه، در کنگره حضور یابند نه تنها مقدور نیست بلکه مشخص نیست در روزهای مجزا هم بتوانند در کنگره حضور پیدا کنند.

همزمان استرالیا تایید کرده که آقای ترامپ با نخست‌وزیر این کشور درباره کمک برای یافتن منشاء تحقیقات ترامپ-روسیه گفت‌وگو کرده بوده است.

این مساله واکنش نمایندگان و اعضای کنگره را به همراه داشت به گونه ای که سناتور " کاملا هریس"  نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و یکی از مخالفان سرسخت دونالد ترامپ نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه باید برای ادای شهادت به کنگره بیاید.

وی افزود: مردم آمریکا سزاوار آنند تا بدانند او چه می داند و چه زمانی آنها را دانسته است.

برخی از منابع خبری روز گذشته افشا کردند مایک پمپئو در جریان گفت‌وگوی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین بوده است و حتی بر روی خط حضور داشته است.

سناتور "کریس مورفی" هم در این زمینه خطاب به پمپئو نوشت: گوش کن، تو وزارت خارجه را در تلاش های کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری درگیر کرده ای.  تصور می کنم که ترامپ می خواهد تو به طور مداوم در معرض این حملات باشی، اما تاریخ قاطعانه درباره کسانی قضاوت می کند که در این لحظه به عمیق پناهگاه ترامپ عقب نشینی می کنند.

روسای سه کمیته امور خارجی، اطلاعات و نظارت هم در نامه ای خطاب به پمپئو نوشتند باید فوری ارعاب شهود را متوقف کند تا از خود و رئیس جمهوری محافظت کند.
آنها نوشتند: هرگونه تلاش برای ارعاب شهود یا جلوگیری از صحبت آنها با کنگره از جمله کارمندان وزارت امور خارجه، غیرقانونی است و به منزله اثبات انسداد در مقدمه استیضاح خواهد بود.

"ماکسین واترز"  رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا هم نوشت: هرچه بیشتر بفهمیم، بیشتر مبهوت می شویم. می توانید باور کنید که پمپئو در زمان تماس ترامپ حضور داشته است که از رئیس جمهوری اوکراین بخواهد تلاش کند تا برای بایدن آلودگی بیابد؟

وی ادامه داد: آیا پمپئو در مخفی کردن متن این گفت‌وگو از خدمات طبقه بندی شده دخالت داشته است؟ استیضاح حقیقت را برملا می سازد.

از دیگر کسانی که به این موضوع واکنش نشان داد، رشید طلیب است که تا کنون مورد حملات بی رحمانه ترامپ، پمپئو و پنس قرار گرفته بود تنها به جرم اینکه از رژیم صهیونیستی انتقاد می کرد.

وی اظهار کرد: ترامپ از نخست وزیر استرالیا خواست تا مانع تحقیقات بازرس مولر شود و پمپئو در جریان تماس با اوکراین بود. ما نمی توانیم این موضوع را بزک کنیم، هر کسی که تلاش کند تا از این اقدامات علیه کشورمان دفاع کنید هم فاسد است.

به نظر می رسد بیانیه پمپئو همچون یک دیوار سنگی و مانع برای ایجاد تاخیر بود تا شتاب را از استعلام استیضاح بگیرد و روایت را تغییر دهد.

از سوی دیگر آدام شف رئیس کمیته اطلاعات مجلس بسیار مصمم است تا ترامپ را وارد فرایند استیضاح سازد و از این نظر، هوشمندانه عمل می کند تا پمپئو را کنار بگذارد و به جلو حرکت کند.

محققان استیضاح هم می گویند اگر پمپئو در جریان تماس تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی خود در ژولای باشد، قطعا یکی از شاهدان حقیقی تحقیقات استیضاح است.

سامانتا پاور نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد هم در این زمینه گفت: دونالد ترامپ با حرفه ای های برجسته وزارت خارجه با تحقیر رفتار کرده و بزرگترین اخراج دیپلمات ها را در تاریخ داشته است.

وی افزود: پمپئو بهترین کاری که می خواهد انجام دهد این است که به رئیس خود بگوید این رفتارها را برای "ارعاب، زورگویی و رفتار نادرست" دیپلمات های آمریکایی متوقف کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز