پویش ملی حیات" آغاز به‌ کار کرد/ استفاده از ظرفیت ۵۰ گروه جهادی برای حفظ عرصه‌های طبیعی

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۹:۳۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۷۰۲۱
پویش ملی حیات آغاز به‌ کار کرد/ استفاده از ظرفیت ۵۰ گروه جهادی برای حفظ عرصه‌های طبیعی
نخستین دوره "پویش حیات" با هدف حفاظت از عرصه‌های طبیعی و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در منطقه زاگرس آغاز به کار کرد؛ در مرحله اول اجرای این طرح قرار است از ظرفیت ۵۰ گروه جهادی استفاده و تجهیز آنها به تجهزرات ضروری از جمله "دمنده صنعتی" انجام شود.

به گزارش برنا، با توجه به اینکه از سال 95 در حوزه کاشت گونه‌های بومی و مثمر تحقیقاتی توسط  گفتمان درخت‌یاریو "جمعیت درخت‌یاران" انجام شده بود، این گفتمان به طور جدی از سال گذشته با رویکرد مقابله با پدیده آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع با محوریت تقویت گروه‌های جهادی و مردمی در کشور پایه‌ریزی شد.

رویکرد اصلی گفتمان درخت‌یاری مبتنی بر کاشت درختان مثمر و بومی است، به طوری که در بحث کاشت درختان مثمر، بر حوزه معیشت و سطح زیر کشت باغات به نفع محرومین و افراد مستضعف متمرکز شده و اقلامی نظیر بذر و نهال و تجهیزات نیز با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد مستضعفان در اختیار جمعیت قرار می‌گیرد.

حیطه فعالیت این جمعیت در حوزه درختان بومی نیز شامل توسعه و احیای جنگل‌های اکولوژیک در کشور که درختان هیرکانی، ارسباران، جنگل‌های زاگرس و مناطق اکولوژیک تورانی و خلیج عمان را در بر می‌گیرد.

جمعیت درخت‌یاری در کل کشور با 90 گروه جهادی که به طور خاص در این حوزه فعالیت می‌کنند و حدود 30 سازمان مردم‌نهاد محیط زیستی همکاری و فعالیت دارد؛ با سایر اقشار زیست محیطی نیز برای اجرای برنامه‌های فرهنگسازی نیز همکاری‌هایی در حال پیگیری است که شامل فرهنگسازی در 300 مدرسه در کل کشور است، طرح جمعیت درخت‌یاری در سطح کل کشور اجرا می‌شود.

برگزاری نخستین دوره "پویش حیات"

امسال نخستین دوره "پویش حیات" برگزار می‌شود؛ این پویش امسال بر روی تجهیز گروه‌های مردمی معطوف است و از سال‌های آینده بر آموزش و فرهنگسازی نیز تمرکز خواهد کرد.  

یکی از بزرگترین حامیان این طرح، بنیاد مستضعفان است؛ به طوری که حمایت این بنیاد از طرح پویش حیات بر این مبنا استوار شده که باید در امتداد اجرای این طرح، یک محروم توانمند شده و از محرومیت خارج شود.

جمعیت درخت‌یاران با هدف تقویت جریان مردمی و جهادی به منظور حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، پویش ملی حیات را راه‌اندازی کرده که مخاطبان این پویش مردم هستند؛ امسال، پویش حیات بر تجهیز گروه‌های مردمی معطوف است و در سال‌های آتی به موضوعات آموزشی و فرهنگسازی نیز پرداخته خواهد شد.

تجهز 50 گروه جهادی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگلهای منطقه زاگرس

این پویش علاوه بر اینکه بر فرهنگسازی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع معطوف است، توجه ویژه‌ای نیز بر حمایت از اقشار محروم دارد.با توجه به محدودیت منابع انسانی در سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست، امکان اطفاء حریق در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع با سختی و حتی صرف زمان طولانی انجام می‌شود بنابراین هدفگذاری در این پویش، مردم هستند اما چون غالباً مردم در جوامع محلی از امکانات کافی و استاندارد برای خاموش کردن آتش برخوردار نیستند، قرار شده است در مرحله اول، در قالب 50 گروه جهادی بومی منطقه که در تیم‌های 5 یا 7 نفره قرار دارند، از این گروه‌ها حمایت شده و تجهیزاتی نظیر دمنده، پوتین، ماسک فیلتردار و بیلچه به آنها اهدا شود.

مهم‌ترین شاخص برای اهدای تجهیزات به افراد شرکت‌کننده در این پویش این است که حتما باید افراد در غالب تیم بوده و بومی منطقه باشند.

مرحله اطلاع‌رسانی این پویش از 18 تیر آغاز شده و تا سی‌ام تیر ادامه دارد؛ به طوری که مردم، مسئولان و حتی نمایندگان ارگان‌ها می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی  https://derakhtyaran.org به این پویش ملحق شده و با پرداخت هزینه‌ای در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، کمک‌ها و حمایت‌هایی از پویش داشته باشند.

این کمک‌های نقدی صرف خرید تجهیزات اهدایی به گروه‌های جهادی مشارکت‌کننده در این پویش می‌شود تا با امکانات و تجهیزات استاندارد بتوانند در مواقع آتش‌سوزی و بحران برای حفاظت از عرصه‌های جنگلی و طبیعی اقدام کنند.

حمایت‌ها از گروه‌های جهادی در این پویش از جنس اهدای تجهیزات است و شاخص‌هایی نیز در نظر گرفته شده و استان‌های هدف نیز فارس، لرستان، خوزستان و چهار محال و بختیاری است.

حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش هزینه‌های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آتش‌سوزی‌ها، کاهش آسیب‌پذیری معیشت مردم و تقویت ارزش‌های اکوسیستمی از مهم‌ترین دستاوردهایی است که در پویش ملی درخت‌یاری دنبال می‌شود.

 در نهایت قرار است در ابتدای مرداد، در شهر لنده از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، این تیم‌ها آموزش‌های لازم اولیه را ببینند و دستگاه‌ها و تجهیزات از سوی جمعیت درخت‌یاران به آنها اهدا شود.

پویش حیات با گروه‌های جهادی و مردمی در ارتباط است و اقدامات آنها را رصد می‌کند و این 50 گروه 7 نفره به عضویت این پویش درآمده و با نشان مخصوص این پویش در سطح منطقه شناخته خواهند شد و کارت عضویت نیز به آنها تعلق می‌گیرد که هویت مشترکی خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز