این سرطان شبیه سرماخوردگی است!

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۱۴:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۵۸۶
این سرطان شبیه سرماخوردگی است!
فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در توضیحی درباره سرطان خون، گفت: نمای کلی این بیماری ممکن است شبیه به سرماخوردگی و یا بیماری های عفونی باشد، به شکلی که دوره بیماری طولانی می شود و مبتلایان به درمان های معمول پاسخ نمی‌دهند.

به گزارش برنا؛ دکتر سیدامیر شیخ الاسلامی با اشاره به این که به طورکلی سرطان خون انواع مختلفی دارد، اظهار کرد: به طور کلی در سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیر عادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند، این سلولها با سلولهای خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند.

وی افزود: زمانی که فرد به سرطان خون مبتلا می شود تولید طبیعی سلول‌های سفید خون متوقف می شود و توانایی فرد در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌رود،  این بیماری بر اساس رده های مختلف می تواند مبتلایان را درگیر کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که درگیری سلول های سازنده خونی خصوصا در مغز استخوان ساز، با نام لوسمی ها شناخته می شود خاطرنشان کرد: لوسمی بر اساس نوع گویچه سفید خون که دچار تراریختگی و سرطان شده به دو دسته لنفوئیدی یا لنفوبلاستی و میلوئیدی تقسیم می‌شود.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دو دسته لوسمی به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود، لذا چهار نوع شایع لوسمی داریم که شامل مزمن میلوئیدی ، لوسمی حاد میلوئیدی ، لوسمی مزمن لنفوئیدی و لوسمی حاد لنفوئیدی (ALL، CLL، AML، CML) است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این که بسته به نوع بیماری نشانه ها در مبتلایان متغیر است خاطرنشان کرد: لوسمی های حاد و مزمن بر اساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت روند بیماری با هم متفاوتند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی لوسمی ها را از جمله بیماری های پرسرو صدا توصیف کرد و ادامه داد: لوسمی های حاد ظرف چند روز و نهایتا چند هفته علامت های اختصاصی از خود بروز می دهند.

دکتر شیخ الاسلامی گفت: لوسمی های مزمن نیز معمولا به تدریج پیشرفت می کنند ولی در سیر بیماری معمولا نشانه های حاد را از خود نشان می دهند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به شایع ترین نشانه های لوسمی های لنفوسیتی مزمن (CLL) اشاره کرد وافزود: در این بیماری لنفوسیت های خون دچار تغییر شکل، ساختار و کارکرد می شوند و در ادامه به فرم های بدخیم تبدیل می شوند.

دکتر شیخ الاسلامی با تاکید بر این که لوسمی لنفوبلاستی حاد، شایع ترین نوع لوسمی در اطفال و سنین زیر ۲۰ تا ۲۵ سال تظاهر می کند ادامه داد: گروه سنی ۶۰ به بالا گروه دیگری هستند که در مقابل این بیماری بیش از بقیه آسیب پذیر هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نمای کلی مبتلایان به سرطان خون اظهار کرد: نمای کلی این بیماری ممکن است شبیه به سرماخوردگی و یا بیماری عفونی باشد، معمولا این علایم همزمان است و مبتلایان به درمان های معمول پاسخ نمی دهند و یا بیماری بسیار طولانی می شود، این طولانی شدن علامت ها می تواند در تشخیص بیماری کمک کننده باشد.

وی با اشاره به این که سرطان خون ضمن اختلال در عملکرد گلبول های سفید، مبتلایان را با ضعف سیست ایمنی روبرو می کند توضیح داد: ریسک عفونت ها خصوصا عفونت های غیرمعمول و فرصت طلب در مبتلایان به سرطان خون افزایش می یابد.

کم خونی های زمینه ای، ضعف، رنگ پریدگی، افت پلاکت خون، ریسک ابتلا به بیماری های خونریزی دهنده، خونریزی زیر پوستی، خون دماغ و یا افزایش خونریزی های قاعدگی از جمله نشانه های ابتلا به سرطان خون است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: بزرگ شدن غدد لنفاوی، طحال و کبد نیز نمای تشخیص این بیماری به حساب می آید که در معاینات اولیه دیده می شود.

وی افزود: لمس غدد لنفاوی در ناحیه زیربغل، کشاله های ران و یا گردن نیز می تواند در مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان خون ایجاد شود هر چند که بزرگ شدن غدد لنفاوی معمولا جنبه های خوش خیم دارد و در صورت ایجاد حتما باید با پزشک معالج مشورت شود

وی در ادامه به فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان خون اشاره کرد و افزود: اختلال شناخته شده ای در این سرطان تا به امروز شناسایی نشده است ولی بنظر می رسد مواردی مثل سیگار کشیدن، سابقه ژنتیکی، تماس با سموم  و مواد شیمایی ریسک ابتلا به سرطان های خون را بالا می برد.

این استاد دانشگاه با اشاره به درمان های موثر در  مبتلایان به سرطان خون گفت: بسته به این که بیماری حاد یا مزمن باشد درمان ها نیز متفاوت است.

وی با بیان این که در سرطان های حاد پاسخ به درمان در سنین پایین بسیار بهتر و موثرتر است ادامه داد: درمان ها معمولا ترکیبی است، ترکیبی از شیمی درمانی و در مواردی پیوند مغز استخوان.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر شیخ الاسلامی با بیان این موضوع که در لوسمی های مزمن؛شیمی درمانی، درمان های خوراکی و در برخی موارد درمان تزریقی تجویز می شود ادامه داد: در لوسمی های حاد، درمان ها ترکیبی از شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان است.

نظر شما