پیام تبریک سفیر ایران در تاجیکستان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۰۹:۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۰۱۴۹۱
پیام تبریک سفیر ایران در تاجیکستان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی
سفیر ایران در تاجیکستان در پیامی بمناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاهنامه فردوسی را الهام بخش بسیاری از آثار حماسی در ادب فارسی، دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدتقی صابری در پیامی بمناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با تبریک این روز به تمامی علاقه مندان این حماسه سرایِ بزرگ ایرانی، نوشت: "در گاه شمار ایران، روز 25 اردیبهشت به نامِ روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نام گذاری شده است.

شاهنامه اگرچه بی گمان، شاهکاری ماندگار و اثری گرانمایه برای ایرانی تباران و همه ی پارسی زبانان است؛ بی شک پیام حق طلبانه و جهان شمول آن، در کنار برجستگی های ادبی و داستان های حماسی آن، علاقمندان این اثر ماندگار را از مرزها فراتر برده و ادیبان و پژوهشگران بسیاری را در جای جایِ جهان، بر خوان رنگین آن نشانده و بن مایه پژوهش های فراوان درباره این کتاب شده است.

بقا و دوام زبان پارسی وام دار تلاش های ارزنده فردوسی بزرگ است. تلاش وی در حافظه تاریخ نگارش شده و میراث فردوسی تا همیشه، ماندگار خواهد بود چرا که به گفته ی او:
 
نمیرم از این پس که من زنده‌ام
که تخم سخن را پراکنده‌ام
 
تاثیر فردوسی بر ادیبان و شاعران دیگر، شگرف است و به راستی می‌توان گفت شاهنامه فردوسی الهام بخش بسیاری از آثار حماسی در ادب فارسی، بوده است. اگر خوب به ژرفای شاهنامه بنگریم، می بینیم خرد جانمایه  این کتاب ارزشمند می باشد."
سفیر کشورمان در پایان این پیام،  شعری از بانو گلرخسار شاعرتاجیک در وصف شاهنامه فردوسی را  آورده است:
شاهنامه سخن است،
شاهنامه خرد است،
شاهنامه ادب است،
ادبی کز ثمرِ سبزِ درختش، جاودان بهره بگیریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز