موسویان:

دولت حامی سپاه است/ رفتار غرب در برجام،ایران رامتقاعد کرد که قابل اعتماد نیست و باید روی بلوک شرق حساب کند

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۱۰:۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۳۱۶۵
دولت حامی سپاه است/ رفتار غرب در برجام،ایران رامتقاعد کرد که قابل اعتماد نیست و باید روی بلوک شرق حساب کند
موسویان گفت: درقالب برجام، ایران حسن نیت خود را با اجرای بالاترین حد شفافیت در برنامه هسته ای ثابت کرد و درمقابل آمریکا پاسخ حسن نیت ایران را با اعمال جامعترین تحریمهای تاریخ معاصر علیه ایران داد که متاسفانه، اروپا هم تسلیم محض تحریمهای آمریکا شد، لذا ایران قانع شده که "غرب" قابل اعتماد نیست و باید روی بلوک شرق حساب کند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، مشروح مصاحبه پایگاه خبری- تحلیلی " دیده بان جهانی فضا" با «سید حسین موسویان» دیپلمات، مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایرانی به شرح زیر است؛

آیا فکرمیکنید ایران وبطور خاص  سپاه پرتاب ماهواره را در شرایطی انجام دادند که کشوربسمت دشواریهای زیادی سوق داده شده بود؟

 ایران تمام دوران بعد از انقلاب 1979 را درتحریم بسربرده است.

دراین مدت هم قدرتهای جهانی بویژه آمریکا و اروپا به صدور صدها میلیارد دلاراز پیشرفته ترین سلاحهای متعارف به خاورمیانه عمدتا به کشورهای عربی همسایه ایران، ادامه داده اند.

صدام به ایران تجاوز کرد با قصد تجزیه ایران و کشورهای عرب همسایه پول و قدرتهای جهانی هم اسلحه این تجاوز را تامین کردند. دردوران تجاوز صدام، ایران مورد اصابت هزاران موشک قرار گرفت. صدام با کمک آمریکا و اروپا از سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد که حدود 100 هزار ایرانی شهید و مجروح شدند.

 از آن زمان تا کنون سیاست آمریکا درمورد ایران همچنان برمبنای "تغییر رژیم" باقیمانده ضمن اینکه گزینه حمله نظامی هم روی میزواشینگتن محفوظ مانده است.

با توجه به این پیش زمینه های تاریخی واقعیت ها، ایران چاره ای بجز اتخاذ سیاست خودکفایی در امر اقتصاد، صنعت، تسلیحات دفاعی متعارف، تکنولوژی سایبری و فضایی نداشته است.

 این سیاست، پاسخ ایرا ن به تجاوز،  تغییر رژیم و روی میز بودن گزینه حمله نظامی آمریکایی-اسرائیلی است. تحریمهای بعد از انقلاب هیچگاه نه تنها نتوانسته ایران را از این استراتژی بازدارد بلکه در طی مسیر " خودکفایی و مقاومت" جدی تر کرده است.

 تاثیر پرتاب ماهواره بر روابط ایران و آمریکا، برجام و برنامه هسته ای ایران چیست؟

برجام اولین آزمایش تعامل ایران وقدرتهای جهانی برای حل اختلافات اساسی بر مبنای دیپلماسی بود که در تابستان 2015 بین ایران و هر شش قدرت جهانی نهایی و قطعی شد. این سند جامعترین توافق تاریخ عدم گسترش سلاحهای هسته ای است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران به مدت سه سال، تعهدات برجامی خود را بطور کامل اجراء کرد. آمریکا از برجام خارج شد، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه های متعدد شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را نقض کرد.

درقالب برجام، ایران حسن نیت خود را با اجرای بالاترین حد شفافیت در برنامه هسته ای ثابت کرد و درمقابل آمریکا پاسخ حسن نیت ایران را با اعمال جامعترین تحریمهای تاریخ معاصر علیه ایران داد که متاسفانه، اروپا هم تسلیم محض تحریمهای آمریکا شد.

 لذا ایران قانع شده که "غرب" قابل اعتماد نیست و باید روی بلوک شرق حساب کند.

پرتا ماهواره چه تاثیری در نقش منطقه ای ایران دارد؟

ایران تنها کشور خاورمیانه است که در امرسلاحهای نظامی متعارف، خودکفاست. صنایع دفاعی ایران قادرند از هواپیمای جنگنده و موشک تا زیر دریایی تولید کنند.پرتاب موفق ماهواره نشان میدهد که ایران در اجرای سیاست "مقاومت و خودکفایی" به پیش میرود که طبیعتا موجب تقویت جایگاه منطقه ای ایران شده است.

آیا سپاه سازمان فضایی مستقل تاسیس کرده است؟

سپاه  سالهاست که فرماندهی و برنامه فضایی دارد.

بنظر شما دولت ایران در پاسخ به انتقادات درمورد پرتاب ماهواره توسط سپاه، چه موضعی باید بگیرد؟

 دولت ایران بطور کامل از اقتدار و پیشرفت کشور در امر سلاحهای دفاعی متعارف حمایت میکند تا ایران بتواند از موجودیت وتمامیت ارضی خود دفاع کند. سپاه در تحقق این ضرورت، نقش کلیدی دارد. 

 

نظر شما