سخنگوی دولت:

ارتباط ایران با ونزوئلا ربطی به سایر کشورها ندارد/ وجود اختلاف نظر شدید در خصوص آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰/ وارد فاز مهار کرونا شده‌ایم/ هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم مورد نقد قرار نگرفته است

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۱:۴۶:۰۳
کد خبر: ۱۰۰۳۷۹۰
ارتباط ایران با ونزوئلا ربطی به سایر کشورها ندارد/ وجود اختلاف نظر شدید در خصوص آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰/ وارد فاز مهار کرونا شده‌ایم/ هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم مورد نقد قرار نگرفته است
سخنگوی دولت گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم مورد نقد قرار نداشته و خوشحالیم، شفافیت و پاسخگویی در این دولت توامان ایجاد شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری که روز دوشنبه برگزار شد، گفت:خوشبختانه مراسم احیا به خوبی برگزار شد و زمینه را فراهم کرد برای زیارتگاه ها و اماکن مذهبی تصمیمات مناسب اتخاذ کنیم. 

او ادامه داد:رییس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا دغدغه برگزاری مراسم‌های شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشت، نگران این بودیم که این پروتکل‌ها رعایت نشود اما فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند تابع نظر کارشناسی ستاد ملی هستم باعث شد که رعایت‌ها صورت بگیرد تجربه مراسم احیا خیال ما را برای برگزاری مراسمات مذهبی دیگر راحت کرد.

ربیعی با بیان اینکه «مناطق سفید به ۲۸۰ افزایش یافته است.» افزود: میزان بهبودی بیماران کووید ۱۹ به ۹۴ درصد و عدد انتقال بیماری به زیر یک نفر رسیده است‌ و در جهان آمار بهبودی۸۴ درصد است و میزان انتقال از یک نفر به سه نفر در اسفند امروز به کمتر از یک نفر رسید. طبق گزارشات از مرحله کنترل بیماری عبور کردیم و وارد مهار بیماری شده‌ایم.تجربیات نشان داد که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند با همکاری همه بخش‌ها و مجموعه‌ها امکان‌پذیر است. با وجود کرونا می‌توانیم مر‌گ‌های کمتر داشته باشیم و زندگی جاری باشد. هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم مورد نقد قرار نداشته و خوشحالیم شفافیت و پاسخگویی در این دولت توامان ایجاد شده است.

سخنگوی دولت در خصوص صدور نفت به ونزوئلا خاطرنشان کرد:ارسال تانکرهای حامل بنزین به سفارش ونزوئلا است. ما میخواهیم نسبت به امنیت کامل این مجموعه از راهزنی احتمالی آمریکا اطمینان داشته باشیم. در هر صورت  ایران برای حفاظت از آزادی دریانوردی و راهزنی احتمالی امریکا آمادگی دارد.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص آزادسازی فرکانس‌های 700 و 800 و بررسی این موضوع در ستاد کرونا  گفت:استفاده از شبکه شاد فعلا تا پایان خرداد رایگان است. در برخی استان‌ها که شرایط برای استفاده از شبکه مجازی فراهم نبود برای رفع اشکالات دانش آموزان مدارس بازگشایی شد.

سخنگوی دول یادآور شد: ۱۵۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شدند و تا پایان خرداد ۱۰۰۰ روستای دیگر هم  متصل شوند دولت بنا دارد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی و اینترنت متصل کند.در موضوع سوال شما هم چنان در دست بررسی است و اختلاف نظر شدید در این مورد وجود دارد وجود نیاز به  هماهنگی بیشتری برای تصمیم گیری دارد.

او در خصوص نامه دبیر هیات دولت برای به کار گیری نمایندگان مجلس دهم پس از اتمام ‌دوره نمایندگی در وزارت خانه‌های دولت گفت: آنچه که مطرح شد متأسفانه دقیقا قلع واقعیت است، همانطور که در بحث تفکیک وزارت بازرگانی شاهد قلع واقعیت بودیم‌. معمولاً بعد از هر دوره مجلس فشارها برای جذب نمایندگان زیاد می‌شود من به نوبه خودم چه در دوره‌ای که وزارت بودم و چه در دوران قبل شاهد این ماجرا بودم که افرادی بودند که به دستگاه ها و جاهای مختلف زنگ می‌زدند و آدم معرفی می‌کردند. شما به نهادهای عمومی و سایر دستگاه‌های اجرایی و به بنگاه‌هایی که در بخش‌های غیر مستقیم وزارتخانه‌هاست نگاه کنید و ببینید چقدر هر دوره مجلس از این افراد پیدا می کنید.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور  گفت: این رویه مذمومی و سنتی غلطی بوده که ما تجربه هم داشتیم و با آن مواجه بودیم. چند روز پیش در یکی از جلسات دولت گزارشاتی رسیده و مسائلی مطرح شده درباره یک وزارتخانه صنعتی گزارشاتی بود که می‌خواهند فشار بیاورند و جذب شوند.
ربیعی اضافه کرد: به منظور جلوگیری از فشار بر وزارتخانه ها  این موضوع در دولت بحث شد و مذاکره هر وزارتخانه برای جذب افراد ممنوع شد. با توجه به اینکه فشار به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با راحتی بیشتری صورت می گرفت، برای همین و برای که دست و بال دستگاه‌های اجرایی را باز بگذارند برای "نه گفتن" دولت تصمیم گرفت این موارد را به بررسی در کار گروهی که در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود منوط کند. دستگاه ها حق بکار گیری نماینده های دوره قبل را ندارند. 

سخنگوی دولت در مورد چرایی آمدن برخی نمایندگان به وزارت خانه گفت: تعدادی از نمایندگان‌ که در مجلس یازدهم حضور ندارند اینها کارمند دولت‌اند و باید بعد از دوره نمایندگی خود را به دستگاه‌های مربوطه معرفی کنند و تعدادی هم کارمند دولت نیستند اما دارای تحصیلات علمی،مدیریتی و اجرایی هستند که ممکن است علاقه مند باشند با رعایت قوانین در بخش‌هایی از دولت مشغول شوند به کار گیری در سیستم دولتی و پست مدیدیتی فرایند خاص خود را دارد استعلام صورت می‌گیرد و کمیته در دفتر رییس جمهور بررسی های لازم را انجام ‌می‌دهد و این کمیته برای غربالگری تشکیل شده است.خواهید دید بسیار کمتر از دوره های قبل این اتفاق در این دولت صورت خواهد گرفت. تعداد بیشماری در دوره‌های قبل بدون شایستگی‌ها در درجاتی زیادی به‌کار گرفته شدند تا برای دوره‌های بعد در آب نمک خوابانده شوند.

ربیعی در مورد اینکه با توجه به وضعیت قرمز در چند استان و  تعطیلی‌های عید فطر که آیا دولت بنا دارد که رفت و آمد های استانی محدود کند؟ گفت:در تهران و  آذربایجان شرقی مقدار نگرانی بود ولی الان مسئله خاص و نگرانی نداریم البته  احتیاط داریم. نگرانی ما خوزستان و یک شهر از سیستان بلوچستان است و در آنجا متمرکز شدیم. نماینده ویژه وزیر بهداشت هم‌ در این استان مستقر شده است، مقداری محدودیت‌های داخل استان هم در نظر گرفتیم، برای خوزستان در شهر سیستان بلوچستان هم  غربالگری صورت می‌گیرد و هم کنترل‌های بهداشتی در حال انجام است که با این برنامه‌ریزی‌ها بتوانیم به شرایط قبل برگردیم.

سخنگوی دولت افزود:خوشبختانه در تهران شاهد کمترین جانباختگان کرونایی از ۳۰ بهمن تا کنون بوده‌ایم، فعلا بنایی برای رفت و آمد های بین استانی  نداریم و در دورن استان ها مراعات صورت گیرد که کافی تشخیص داده شده است.

ربیعی در خصوص علت لغو جلسه شورای عالی کار در خصوص افزایش حقوق کارگران اظهار کرد: تاجایی که من اطلاع دارم، جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته شورای عالی کار به‌دلیل اتفاقی که برای عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یکی از اعضای اصلی این جلسه افتاد، تشکیل نشد. وزیر اقتصاد و دارایی هم احتمالا به دلیل فوت برادرشان در جلسه امکان حضور نداشتند.شورای عالی کار مرتب جلسات خود را خواهد گذاشت از اول هم بنا بود در جلسه بعدی حق مسکن‌مطرح شود و این یک تصمیم از پیش بوده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در مورد  علت واریز نشدن‌ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: همواره بعد از سال جدید  در ماه‌های خرداد،اردیبهشت و تیر پرداختی‌ صورت می‌گیرد  و هنوز دیر نشده است. این سنت همیشه بوده و امیدوارم عدد قابل توجهی باشد تا مورد پسند باشد.  در شرایط بد صنعتی امسال  به سمت این تصمیم  رفتیم اما  سیاست پیشی گرفتن ‌مزد به تورم را فراموش نکردیم. 

 ربیعی ادامه داد: در دورانی که  شکوفا و رشد سعی بر جبران داشتیم اما در این دوسال با این شرایط  هنوز  در پیشی دادن مزد به تورم عقب نیستیم. علاقه دولت و نگرانی دولت از زندگی جامعه بازنشستگی و کارگری با مطالعاتی که باید این گروه توان خریدش افزایش یابد وجود داشته است شرایط بد اقتصاد امروز بر تصمیمات بزرگ بر حدر شود.خوشحال هستم که امروز نمایندگان کارگری ما آزادانه در جلسات مشارکت می‌کنند و امضا نمی‌کنند. این موضوع را باید ارج بنهیم و بدانیم این موضوع کمتر در گذشته که «به فرموده می‌آوردند و می‌بردند» اتفاقات افتاده است.همچنین خوشحال هستیم که امروز نمایندگان کارگری نقد و مصاحبه می‌کنند. باید با این اتفاق که [نمایندگان کارگری] مستقل و جسور دیدگاه‌های خود را بیان می کنند، نگاه مثبتی داشته باشیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه دولت به دنبال افزایش قیمت دلار است، تصریح کرد: در هیچ جلسه دولت و هیچ‌کمیته وستادی اقتصادی اساسا چنین بحثی مطرح نشده است. نباید بدون اطلاعات و یا با اطلاعات غلط بگوییم که دولت می‌خواهد ارز را افزایش دهد. در همه جلسات دولت از سال۹۳ تا امروز برخی دیدگاه رییس جمهور را نقد می‌کردند که چرا می خواهید قیمت ارز را ثابت نگه دارید؟!دولت بنایش این بود که قیمت ارز افزایش نیابد.

ربیعی اضافه کرد: در نظر داشتیم که اگر می‌خواهیم ‌بازار سرمایه را عمق ببخشیم و شاداب نگه داریم نقدینگی باید جمع آوری شود و به سمت مسکن، خودرو و ارز نرود. معتقدم بورس باید منطقی باشد. بورس افت و خیز دارد. باید بتوانیم نقدینگی مردم را به سمت حرکت ‌سالم‌ ببریم، دولت کسری بودجه خود را از واگذاری‌هایی که شستا و ساتا صورت می‌گیرد، تامین نمی‌کند. لذا بالارفتن قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه تمام تلاش خود را برای بردن ارز به کانال منطقی انجام می‌دهیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور  ادامه داد: با سیاست های اتخاذی از سوی دکتر همتی که سیاست‌گذار موفقی در حوزه بانکی بوده است. بازارهای پول و ارز به رغم فشار های تحریم و به علت شیوع کرونا که سه ماه فعالیت‌های اقتصادی وقفه داشتیم، در ثبات نسبی قرار داریم.

ربیعی در مورد واکنش ایران به نشانه‌هایی از تهدیدهای آمریکا برای جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل سوخت به ونزویلا گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه کشورهای دیگر نیست و ما هم متعهد به انجام عادی تعاملات تجاری خود با ونزویلا هستیم ارسال تانکرهای حامل بنزین به سفارش دولت ونزوئلا انجام گرفته است و متکی به اراده آزادانه کشورها در مبادلات مرسوم بین‌المللی است. می‌‌خواهیم نسبت به امنیت کامل این محموله‌های تجاری از راهزنی دریایی دولت امریکا که مرسوم و مسبوق به سابقه است اطمینان پیدا کنیم انتظار داریم جامعه بین‌المللی حساسیت بالایی نسبت به این بدعت و آزادی آبراه‌های تجاری و حفاظت از آزادی تردد واکنش نشان دهند.این دست اندازی و بدعت جدید رژیم امریکا است که در پایمال کردن قوانین حقوقی ناگزیر هستیم از این کلمات استفاده کنیم که به وقاحت بی‌مانندی رسیدند.

سخنگوی دولت در ادامه خاطرنشان کرد: ظریف هشدار لازم را داد و در دولت هم این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در شورای عالی امنیت ملی این موضوع مطرح شده و امیدوار هستیم آمریکا دچار چنین خطایی نشود.اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آنها اماده هستیم البته خیلی زود است در مورد واکنش ایران به این راهزنی احتمالی آمریکا اظهار نظر کنیم اما قطعا در صورت ارتکاب چنین اشتباهی همه گزینه ها را برای خود محفوظ می دانیم و واکنش متناسب را برای حفاظت از آزادی دریانوردی اتخاذ خواهیم کرد. ارتباط ایران با ونزویلا ارتباطی به سایر کشورها ندارد و اینها در چارچوب قوانین بین الملل است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز