رئیس مجلس شورای اسلامی:

به دنبال مچ گیری و گذاشتن چوب لای چرخ دولت نیستیم/ بنای ما در تعامل با سایر قوا است/ دولت و کادر پزشکی در کرونا بسیار زحمت کشیدند

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۲۱:۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۰۲۹۴۴۱
به دنبال مچ گیری و گذاشتن چوب لای چرخ دولت نیستیم/ بنای ما در تعامل با سایر قوا است/ دولت و کادر پزشکی در کرونا بسیار زحمت کشیدند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اساس کار مجلس بر تعامل است و در عین حال به وظیفه خود هم عمل می کنیم چرا که اولویت ما نظارت است البته به دنبال مچ گیری و گذاشتن چوب لای چرخ دولت نیستیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه سه‌شنبه ٢۴ تیرماه پس از خبر ٢١ شبکه اول سیما در گفت و گوی زنده تلویزیونی با موضوع تبیین جزییات بسته اقتصاد مردمی مجلس برای تحول اقتصادی به نفع مردم، در پاسخ به سوالی در رابطه با شما پیشینه اجرایی دارید اما مجلس محل تصمیم است، گفت: عمل‌گرایی و در بین مردم بودن عادت همیشه بنده است. مجلس در راس امور است.  نمی شود مشکلات مردم را ندید و پشت درهای بسته تصمیم گرفت. یکی از نکاتی که باید توجه کنیم این است که این قانون ضمن اولویت دادن به مردم زمینه اجرایی هم داشته باشد.

وی در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مجلس شورای اسلامی افزود: حضرت آقا در این دیدار به این نکته اشاره کردند که مردم به این مجلس امید دارند. این وظیفه و مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. نکته ای که باید به آن دقت شود این است که نباید در حد شعار پیش رفت بلکه باید عمل کنیم، باید ریل گذاری و نظارت کنیم. لذا قوه  مجریه و مقننه باید در همکاری باهم بتوانند رضایت حضرت آقا را بدست آورند.

قالیباف در رابطه با تعامل میان قوا تصریح کرد: در این 50 روز که از عمر مجلس یازدهم می گذرد همه تلاشمان بر این بود که مجلس مسیر خود را پیش برود و در یک زمان حداقلی کمیسیون ها شکل گرفت. با وزرا نشست داشتیم و تبادل نظر کردیم و گزارشی ارائه دادند و نمایندگان با همه ظرفیت ها آشنا شدند.با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان اولین بار است که نمایندگی را تجربه می کنند از این طریق با کلان موضوعات کشور آشنا شدند. بنای ما در تعامل با سایر قوا است و این تعامل در چارچوب قانون است اینکه تعامل می کنیم یعنی باید کاری مفید انجام بگیرد. لذا اساس کار در مجلس بر تعامل است و در عین حال به وظیفه خود هم عمل می کنیم چرا که اولویت ما نظارت است البته به دنبال مچ گیری و گذاشتن چوب لای چرخ دولت نیستیم.

وی افزود: در درون مجلس به دنبال تحول هستیم. مجلس در راس امور نبود. مجلس باید شفاف باشد. یعنی هر تصمیمی که در مجلس گرفته می شود مردم باید در جریان این تصمیم گیری قرار بگیرند.

قالیباف ادامه داد: نکته بعد مردمی سازی است. در قضیه کرونا مردم به صحنه آمدند که توانستیم آن را کنترل کنیم البته دولت و کادر پزشکی در این زمینه بسیار زحمت کشیدند. نباید تصمیمی بگیریم که مردم مشارکت معنادار در آن نداشته باشند. نکته بعدی بحث هوشمند سازی است و نکته دیگر این است که به دنبال کارآمدسازی و تمرکززدایی هستیم. این چهار رویکردی است که برای تحول در مجلس پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجلس در توضیح بسته اقتصاد مردمی اظهار کرد: ناامیدی  بزرگترین گناه است، امید دارم که می توانیم بر مشکلات فائق شویم. ما در این 5 سال مانده به 1404 می توانیم به ثبات اقتصادی برسیم. هیچ کاری نشدنی نیست. در مورد این بسته با کارشناسان و نمایندگان صحبت شده است و قبل از شکل گیری مجلس ساعت های زیادی در مورد آن صحبت کردیم. در این بسته اولین موضوع اصلاح ساختار بودجه است. اکثر مشکلات به دلیل ساختار بودجه است همیشه با کسری بودجه را بستیم. باید بودجه را براساس هزینه و درآمد بدون نفت تنظیم کنیم و به آن نظم دهیم. نیازمند به نوسازی در نظام مالیاتی هستیم. مالیات باید به نفع اکثریت مردم و حوزه تولید باشد.

قالیباف ادامه داد: اجری سیاست های حمایتی فراگیر برای بخش مستضعفین جامعه از دیگر برنامه‌های مدنظر است. باید فاصله ناسازگاری بین دخل و خرج را جبران کنیم، این سیاست های جبرانی را باید همگام با تورم که ریشه آن کسر بودجه است، اجرا کنیم. نکته چهارم رونق در تولید و کسب و کار است. در حال حاضر هر فردی که بخواهد شغل پیدا کند باید برای یک مجوز چند سال دوندگی کند، که این روند باید اصلاح شود. درحوزه تولید باید به سمت نقدینگی برویم. نکته دیگر توجه به کسب و کارهای دانش بنیان است. همچنین در حوزه تجارت خارجی هم باید تغییر راهبرد بدهیم باید وزارت خارجه، وزارت امور و تجارت خارجه شود.

قالیباف با اشاره به آرمان های انقلاب خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد نتوانستیم با برنامه و رویکرد مشخص حرکت کنیم. در این حوزه فراز و نشیب‌های فراوانی داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز کرد: اینکه سرمایه‌ها از نظام پولی به سمت بازار سرمایه رفتند اقدام مثبت و امتیاز بزرگی است که باید آن را تقویت کنیم به این صورت که دولت بخش‌های سود ده خود را وارد بورس کند و به این بازار عمق بدهد. در مجلس مصمم به کمک و همراهی با دولت هستیم لذا قانونی که دولت نیاز دارد را تصویب می‌کنیم و در عین حال نظارت می‌کنیم.

قالیباف در رابطه با قیمت ارز و تورم خاطرنشان کرد: یک بخش افزایش قیمت ارز مربوط به بی انضباطی بخش صادراتی است. بخش دیگر این است که صادرکنندگان ارز خود را وارد نکردند. البته بخشی از ارزهای ایران در سایر کشورها نظیر کره به روش های مختلف در حال برگشت به کشور است.

رئیس قوه مقننه در خصوص قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: نرخ مالیات برای خانه‌های خالی به گونه‌ای است که برای مالکین به صرفه نباشد خانه را خالی نگه دارند، به ازای این اقدام نرخ کرایه خانه و مسکن نیز  کاهش می یابد.

قالیباف در واکنش به بحث های حاشیه ای شکل گرفته در مجلس گفت: اینها فضاسازی رسانه ای است که تمام می شود. در حوزه وظایف قوه مقننه مردم و حضرت آقا باید از ما مطالبه گری کنند و ما باید پاسخگوی آنها باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در مورد ایران اظهار کرد: دشمنی آمریکا با ما روشن است. آمریکا در حوزه علمی و نظامی و امنیت ناامید شده است. مجلس در بحث آژانس موضع گیری کرد. واقعیت این است که برای ایستادگی در برابر آمریکا باید کار کنیم و قوی شویم. در اینجا نقش اقتصاد بسیار پررنگ است و به همین دلیل مجلس بسیار بر آن تاکید می‌کند.مبارزه با آمریکا یعنی خدمت به مردم و مجلس در این راه همه توان خود را خواهد گذاشت.

رئیس قوه مقننه در رابطه با سردار سلیمانی تصریح کرد: از دوستانی که می شناسم ندیدم کسی سابقه مجاهدت شهید سلیمانی را داشته باشد. او مجاهدی فی سبیل الله بود. نمی شد بیشتر از 48 ساعت همدیگر را نبینیم، غضب سلیمانی از دل رحیم وی بود و در فرماندهی هم پدری می کرد. فردی قاطع و مقتدر بود که در اوج قدرت گذشت می‌کرد.

قالیباف در پایان خطاب به مردم یادآور شد: شما اعتماد کردید و منت گذاشتید که به ما ری دادید ما هم قول می دهیم که دغدغه ای غیر از دغدغه مردم و گره گشایی از کار شما و به خصوص مردم مستضعف و محروم نداشته باشیم. ما همه نمایندگان مجلس قول می دهیم  در میان شما و با شما باشیم که باهم بر مشکلات فائق آییم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز