سفیر ایران در باکو:

روابط ایران و آذربایجان در همه ابعاد رو به پیشرفت است

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۲۱:۳۶:۱۷
کد خبر: ۱۰۵۹۱۹۳
روابط ایران و آذربایجان در همه ابعاد رو به پیشرفت است
سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه روابط دو کشور در طول تاریخ تا این اندازه عمیق و وسیع نبوده است، گفت: روابط دو کشور همسایه و دوست ایران و جمهوری آذربایجان در همه ابعاد به خوبی پیش می رود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  "سید عباس موسوی" عصر سه شنبه در نخستین نشست خبری خود در باکو با اشاره به مشترکات فراوان میان ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: میان مقامات دو کشور روابط دوستانه و صمیمانه برقرار است.

 

   وی افزود: روابط  ایران و جمهوری آذربایجان تا این حد در طول تاریخ عمیق و وسیع نبوده است و در چنین شرایطی به عنوان سفیر ایران وارد جمهوری آذربایجان شدم .

  سفیر ایران با اشاره به این که اخیرا دیدار و گفت وگوی بسیار خوبی با "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان داشته است، افزود: در این دیدار شاهد اراده  قوی رییس جمهوری آذربایجان برای گسترش روابط فی مابین شدم و من هم بعنوان سفیر ایران از تلاش در راستای تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور دریغ نمی کنم.

  وی در ادامه روابط ایران با همسایگان را برای ایران اولویت اصلی عنوان کرد و گفت: روابط با جمهوری آذربایجان در میان ۱۵ کشور همسایه ایران یکی از مثال زدنی ها است.

  موسوی با اشاره به این که ایران برای جمهوری آذربایجان احترام و جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن احترم  فوق العاده ای قائل است، گفت: روابط  دو کشور در همه ابعاد به خوبی پیش می رود.   

 سفیر ایران گفت: احساس ما این است که روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همپای روابط خوب سیاسی که داریم جلو نرفته است و در دوره ماموریت خود در جمهوری آذربایجان تلاش خواهم کرد که روابط اقتصادی فی مابین دو  کشور برادر ، دوست  و همسایه مثل روابط  سیاسی جلو برود چرا  که ظرفیت های بسیار فراوان در این زمینه وجود دارد.

موسوی در پاسخ  به سووالی درباره روابط اقتصادی آتی دو  کشور گفت: میان دو کشور حدود ۳۰ پروژه  اقتصادی مشترک وجود دارد که مقامات ایران و جمهوری آذربایجان در میان آنها  ۱۴ پروژه در حوزه های کشاورزی ، انرژی ، حمل و نقل و نیروگاهی و بهداشتی را به صورت اصلی تعریف کردند و در سال جاری شاهد پیشرفت هایی در اجرای این پروژه ها خواهیم بود.

وی افزود: اجرای این پروژه ها موجب برقراری روابط اقتصادی نزدیک دو کشور می شود.

 وی با اشاره به آغاز مذاکرات ایران و جمهوری آذربایجان برای امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی و نیز نشست های انلاین مسوولان حمل و نقل دریایی و معاونین وزرای انرژی دو کشور گفت:  همه این مذاکرات به این خاطر است که در آینده بسیار نزدیک "الهام علی اف" و  دکتر "حسن روحانی" روسای جمهوری آذربایجان و ایران در یک نشست مجازی با حضور مقامات دو کشور شرکت می کنند.

 وی خاطرنشان کرد: رییس جمهوری آذربایجان قرار بود در ماه مارس گذشته به ایران سفر کند ولی این سفر به خاطر همه گیری کرونا تحقق نیافت و بعد از برگزاری نشست انلاین بزرگ با حضور روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان شاهد جهشی در روابط اقتصادی دو کشور خواهیم  بود.

  موسوی درباره مناسبات دو کشور در قالب تعاملات منطقه ای گفت: ایران و جمهوری آذربایجان علاوه بر حضور در ساز و کار و سازمان های منطقه ای و بین المللی،  بصورت اختصاصی در برخی ساز و کارهای سه و چهارجانبه هم حضور دارند.

  وی تشریح  کرد: هم در روابط سه جانبه ایران ، آذربایجان و روسیه و هم در مناسبات ایران ، آذربایجان و ترکیه پیشرفت هایی حاصل شده است که قرار بود سران این کشورها گرد هم آیند که متاسفانه بدلیل بروز همه گیری کرونا این گردهمایی انجام نگرفت ولی در حال برنامه ریزی برای نشست  آنلاین در آینده بسیار نزدیک هستیم و بزودی خبرهایی در این زمینه خواهید شنید.

 موسوی در ادامه این نشست خبری گفت: برای ما تمامیت ارضی و حاکمیت ملی جمهوری آذربایجان بسیار مهم است و این حق جمهوری آذربایجان می دانیم که از طریق مسالمت امیز و براساس موازین  و قوانین بین المللی سرزمین های اشغالی خود را بازپس بگیرد.

  وی افزود: ایران نیز همان طوری که در گذشته نشان داده است هنوز هم اماده است به طرفین مناقشه قره باغ کمک کند تا این موضوع به صورت مسالمت امیز حل شود. اگر طرفین اراده داشته باشند ایران حتما طرح های خوبی دارد به خاطر این که معتقدیم منطقه ما دیگر کشش جنگ ، درگیری و تنش جدیدی را ندارداما حل این مساله باید به گونه ای باشد که جمهوری آذربایجان به حق خود برسد.

وی درباره عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و  برخی کشورهای عربی گفت که روابط این کشورها با اسراییل تازگی ندارد و آنها دهه ها است که با همدیگر در ارتباط هستند ولی الان این روابط را علنی کردند.

 سفیر ایران افزود: این نشان می دهد که سردمداران این کشورها سالیان سال هم به آرمان فلسطین و هم به مردم منطقه و مسلمانان خیانت می کردند ولی آن را علنی انجام نمی دادند و از طرفی دیگر آن را یک پروژه انتخاباتی برای دونالد ترامپ می دانیم. ترامپ می خواهد در روزهای باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ، برگ برنده هایی در دست داشته باشد ولی انها  نمی توانند با این اقدامات موفق شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز