عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

بعد از بودجه، برنامه هفتم توسعه را بررسی می‌کنیم/ برنامه‌های توسعه نتواستند به اهداف خود دست یابند

۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۱۱:۲۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۶۲۵۵۰
بعد از بودجه، برنامه هفتم توسعه را بررسی می‌کنیم/ برنامه‌های توسعه نتواستند به اهداف خود دست یابند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 2 ماه دیگر مجلس درگیر تصویب لایحه بودجه می‌شود و بحث برنامه هفتم توسعه به بعد از تصویب، لایحه بودجه موکول می‌شود.

«مجتبی رضاخواه»، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه با توجه به اتمام دوره 5ساله برنامه ششم توسعه و فاصله زمانی دو ماهه تا ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، آیا برنامه هفتم توسعه در دستور کار این کمیسیون قرار دارد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در خصوص برنامه هفتم توسعه، باید سیاست‌های اصلی تعیین شوند که در این حیطه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی، فعالیت خواهد داشت. بعد از ابلاغ سیاست‌ها دولت مامور اصلی تهیه برنامه هفتم می‌شود، در نهایت مجلس آن را بررسی و تصویب می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین بعد از اینکه سیاست‌های اصلی تعیین و ابلاغ شد، اولین قدم برای تهیه برنامه توسعه هفتم، برعهده دولت وقت است که اگر دولت ورود نکند، مجلس ورود خواهد کرد اما پیش فرض مبنی بر این است که دولت ورود خواهد کرد.

رضاخواه تصریح کرد: حدود 2 ماه دیگر مجلس درگیر تصویب لایحه بودجه می‌شود و بحث برنامه هفتم توسعه به بعد از تصویب، لایحه بودجه موکول می‌شود. بنابراین همه چیز طبق روال پیش می‌رود، کمااینکه انتظار نداریم برنامه هفتم توسعه قبل از بودجه ارائه شود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ارزیابی تاثیر برنامه‌های توسعه برای رسیدن به رشد و پیشرفت اقتصادی اظهار کرد: مجلس باید روی روند اجرایی شدن این برنامه‌ها نظارت کند. بودجه اجرای یکساله برنامه توسعه است و بعد از اینکه بودجه توسط دولت اجرایی شد، دیوان محاسبات میزان درصد اجرایی شدن بودجه را بررسی می‌کند.

رضاخواه در ادامه خاطرنشان کرد: البته برنامه‌هایی در دست اجراست که بخشی از آن مربوط به نظارت مجمع تشخیص مصلحت بر اجرا شدن سیاست‌های کلی است و بخش دیگر مربوط بحث فناوری‌های اطلاعاتی در بودجه‌ریزی و تخصیص بودجه است که اگر این برنامه‌ها به مرحله اجرایی برسند، به مجلس کمک می‌کنند تا بتواند، نظارت بیشتری بر نحوه اجرای بودجه داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: بحث این نیست که مجلس می‌تواند اما انجام نمی‌دهد بحث این است که ابزاری برای نظارت مجلس بر روند اجرایی شدن بودجه وجود ندارد اما با توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه‌ها، این امکان بیشتر فراهم می‌شود. البته در حال حاضر در کمیته فناوری اطلاعات کمیسیون برنامه و بودجه درحال بررسی کردن این موضوع هستیم که امیدوارم بتوانیم، قدمی رو به جلو برداریم. 3

نظر شما