گزارش روز؛

سایه کرونا بر مجمع عمومی سازمان ملل/ «نه» قاطع جهان به قلدرمآبی آمریکا؛ این بار در سازمان ملل

۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۰۵:۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۰۶۳۱۶۰
سایه کرونا بر مجمع عمومی سازمان ملل/ «نه» قاطع جهان به قلدرمآبی آمریکا؛ این بار در سازمان ملل
رئیس جمهوری کشورمان در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید براینکه آمریکا بسیاری از قواعد منشور ملل متحد را نقض کرده و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نمونه برجسته این نقض قواعد بین‌المللی است. به نوعی باز هم تلاش کرد صلح خواهی ایران و در مقابل جنگ طلبی و تهدیدهای ایالات متحده آمریکا را به گوش جهانیان و مقامات کشورهای جهان برساند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حسن روحانی در حالی در اولین روز مهر ماه 99، به سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت که به نوعی شاید این سخنرانی با سخنرانی‌های سال‌های گذشته‌اش تفاوتی اساسی داشت. اول اینکه این آخرین سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جایگاه ریاست جمهوری بود و نکته دوم اینکه، فضای کرونایی غالب بر جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، هرچند برای اولین بار کشورهای جهان را به صورت مجازی دور هم جمع کرد اما نکته مهم این بود که دیگر خبری از حاشیه‌سازی‌های سیاسی آمریکایی به ویژه دولت ترامپ، نبود چراکه دولت ترامپ در سال گذشته برای مقامات برخی کشورها از جمله ایران به سختی  و به صورت محدود، ویزا صادر کرد که به نوعی دور از شأن میزبانی بود، آن هم کشوری که نهادی چون سازمان ملل متحد به عنوان سازمانی بین‌المللی و متعلق به همه کشورهای جهان را در خاک خود جای داده است. به تعبیری ترامپ و همفکرانش نه شأن میزبانی را رعایت کرده‌اند و نه احترام و ارزشی برای سازمان‌ها و توافقات بین المللی  قائل‌اند.

به هر روی آمریکایی‌ها این بار هم نتوانستند، صدای نمایندگان ملت‌های آزاد را در نشستی بین‌المللی خاموش کنند. روحانی در این نشست با اشاره به اینکه ملت دلاور ایران دهه‌هاست بهای آزادی‌خواهی و رهایی از سلطه و استبداد را پرداخت کرده، عنوان کرد: «با ایستادگی، به بالندگی و پیشرفت خود ادامه داده و بر نقش تاریخی و تمدنی خود، به عنوان محور صلح و ثبات، مبارزه با اشغال و افراط و منادی گفت وگو و رواداری پایدار مانده است.»

او با تاکید براینکه آمریکا بسیاری از قواعد منشور ملل متحد را نقض کرده و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نمونه برجسته این نقض قواعد بین‌المللی است، به نوعی باز هم تلاش کرد صلح خواهی ایران و در مقابل جنگ طلبی و تهدیدهای ایالات متحده آمریکا را به گوش جهانیان و مقامات کشورهای جهان برساند.

رئیس جمهور کشورمان در آخرین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یادآوری این مسئله که مواجهه با مسائل مشترک جهانی، جز از طریقِ مشارکت جهانی ممکن نیست، تصریح کرد: «ملت من به جای برخورداری از همکاری جهانی با سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در نقض آشکار و اساسی منشور ملل متحد، توافقات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مواجه است.»

روحانی با اشاره به حوادثی که در اعتراضات چند ماه گذشته آمریکا و کشته شدن یک فرد سیاه پوست توسط پلیس این کشور رخ داد، خاطرنشان کرد: «تصویری که از برخورد پلیس ایالات متحده آمریکا با یک شهروند معترض به سراسر جهان مخابره شد، برای ما آشنا و تکراری بود. این پایی که بر گلو نهاده شد به عنوان پای استکبار بر گلوی ملت‌های مستقل را ما به خوبی می‌شناسیم.»

این سخنان روحانی شاید یادآور سخنرانی‌ او در اول مهر سال 95 بود. روحانی در آن سال با بیان اینکه ایران با هرگونه فرقه گرائی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است، بیان کرده بود: «مسلمانان، اعم از شیعه و سنّی قرنهاست که  در کنار یکدیگر، با احترام و اتّحاد، برادرانه زندگی کرده و خواهند کرد. تبدیل تفاوتهای مذهبی به تقابل های پر تنش، از مطامع سیاسی  برخی کشورها سرچشمه می‌گیرد که می‌کوشند با پوشش‌های مذهبی، قدرت طلبی خود را پنهان سازند.»

حسن روحانی در ادامه در بخش دیگری از سخنرانی اخیرش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خاطر نشان کرد: «ما برابر اشغال‌گری صهیونیست‌ها، جنگ‌افروزان داخلی و توطئه‌گران خارجی در کنار مردم و دولت لبنان ایستادیم.»

او با یادآوری این اتفاق که در 27 مهرماه یعنی حدود 24 روز دیگر، تحریم تسلیحاتی ایران لغو خواهد، تصریح کرد: «با فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند  ولی بر خلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ تمدید کنند.»

حسن روحانی یکی پس از دیگری، با رسواکردن اهداف آمریکایی‌ها در جهان از جمله تلاش دولت ترامپ برای گفت و گو با ایران به ویژه پس از خروج دو سال و اندی از توافقنامه بین‌المللی برجام آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، تلاش کرد ترامپ را بیش از همیشه به حاشیه براند. او تاکید کرد: «ما ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.»

واکنش وزارت خارجه آمریکا به سخنان روحانی

سخنرانی روحانی با واکنش آمریکایی‌ها مواجه شد به گونه‌ای که «مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، طی رشته پیامی در توئیتر به سخنرانی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد.

او در این پیام توئیتری با اشاره به سخنان روحانی درباره حمایت ایران از صلح و مبارزه با تروریسم، حمایت ایران از گروه های مقاومت در منطقه را حمایت از تروریسم توصیف کرد.

این واکنش شتاب زده آمریکایی‌ها در حالی صورت گرفت که حضور مستشاری ایران در عراق با درخواست دولت این کشور برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، بوده است. به اذعان مقامات عراقی، ایران اولین کشوری بود که زمانی که گروه تروریستی داعش بخش های بزرگی از عراق را به تصرف خود در آورده بوده به کمک عراق شتافت.

از سوی دیگر ادعای آمریکا درباره تلاش ایران برای سیطره بر لبنان از طریق حزب الله در حالی مطرح می شود که حزب الله، یکی از احزاب سیاسی اصلی لبنان بوده و همپیمانان مقاومت، بخش عمده ای از کرسی های پارلمان لبنان را در اختیار دارد.

واکنش تند مکرون به تشدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا

در ادامه اظهارات ضدآمریکایی مقامات از جمله حسن روحانی، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز که در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت ویدیویی سخنرانی می‎کرد، تاکید کرد: «ما بر سر فعال کردن مکانیسمی که آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای در جایگاه فعال کردن آن قرار ندارد، سازش نمی کنیم. این موجب کارشکنی در اتحاد شورای امنیت و تمامیت تصمیم های آن خواهد شد و باعث ایجاد، تنش های بیشتر در منطقه خواهد شد.»

این اظهارات مکرون در پی این مطرح می شود که دولت آمریکا، اخیرا مدعی شد روند بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده است. همچنین کشورهای عضو برجام و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرده‌اند، آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ از جایگاه حقوقی بازگردانی این تحریم ها علیه ایران برخوردار نیست.

حمله رئیس جمهور کوبا به ترامپ

همچنین در ادامه سخنرانی‌های سران کشورها در این نشست بین‌المللی، رئیس‌جمهور کوبا سخنرانی خود را با حمله به ترامپ آغاز کرد.  «میگل دیاز کانل برمودز» واشنگتن را به استکبار بی‌سابقه‌ای متهم کرد که با ترویج جنگ های تجاری و قطع کمک مالی به نهادهای سازمان ملل، از آنچه کانل برمودز «باج خواهی مالی» نام برد، استفاده می‌کند.

رییس جمهوری کوبا گفت که آمریکا از بیان وافر و کنترل نشده نفرت، نژادپرستی و بی رحمی پلیس برخوردار است.

او در ادامه سخنان خود آمریکا را به دلیل اتخاذ تمهیدات یکجانبه در سطح جهانی مورد نکوهش قرار داد و با اعلام همبستگی با ایران، عنوان کرد: با جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با اقدامات تجاوزکارانه آمریکا اعلام همبستگی می کنیم چراکه دولت ترامپ به طور ظالمانه‌ای محدودیت‌ها علیه کوبا را نیز در قالب سیاست خصمانه‌اش طی دو سال گذشته تشدید کرده و تحریم اقتصادی واشنگتن حتی با وجود شیوع ویروس کرونا به قوت خود، باقی است.»

ونزوئلا: کاخ سفید نمی‌تواند مانع روابط تهران با کاراکاس شود

وزارت امور خارجه ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا قادر به ممانعت از برقراری روابط کاراکاس با ایران نیست. در  بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا آمده که ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند، ونزوئلا را از داشتن روابط با جمهوری اسلامی ایران منع کند. وزارت خارجه ونزوئلا به تحریم جدید آمریکا علیه نیکولاس مادورو نیز واکنش نشان داد و افزود: ما تحریم جدید آمریکا علیه رئیس جمهور مادورو را که در ادامه سلسله اقدامات خصمانه واشنگتن علیه ایران و ونزوئلا صورت گرفته است، محکوم می‎کنیم. اخیرا هم خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه گفته که دولت ترامپ به منظور قطع روابط تجاری ایران و ونزوئلا در حال آماده‌سازی طرحی برای تحریم حدود 50 نفتکش حامل نفت و سوخت است.

چین: هیچ کشوری حق تسلط بر سرنوشت سایر کشورها را ندارد

رئیس جمهوری چین با بیان اینکه هیچ کشوری حق ندارد مزایای توسعه را در انحصار خود داشته باشد و اعمال هژمونی را در جهان گسترش دهد تاکید کرد: «هیچ کشوری حق تصرف امور بین‌الملل و تسلط بر سرنوشت سایر کشورها را ندارد». «شی جین پینگ» دوشنبه شب به وقت محلی در سخنرانی ویدیویی خود در نشست سران به مناسبت گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل باید عدالت را حفظ کند و کشورهای بزرگ و کوچک به یکدیگر احترام بگذارند.

پوتین: برای گسترش صلح در جهان تلاش می کنیم

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هم در سخنرانی ضبط شده در هفتاد و پنجمین اجلاس مجازی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برای منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی تلاش خواهیم کرد. ما برای گسترش صلح در جهان و برای همه ملت‌ها تلاش می‌کنیم.  

ترکیه: موضوع هسته ای از طریق دیپلماسی قابل حل است

اردوغان هم در مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع ایران پرداخت.

رییس جمهور ترکیه گفت: موضوع هسته‌ای ایران  تنها از طریق دیپلماسی قابل حل است. 

حال با وجود انتقادهای بین المللی و به رغم اینکه آمریکا و در رأس آن مقامات دولت ترامپ، همچنان به اظهارات خصمانه و اقدامات سرکوبگرانه خود علیه کشورها ادامه می‌دهند، اما برای جهانیان مثل روز روشن است که آمریکا، کشورها را طبق قوانین و منافع خودخواهانه و همچنین زیاده خواهانه خود ارزیابی کرده و تنها ژست ظاهری حمایت از حقوق بشر به خود گرفته در حالی که  خود به هیچ سازمان، قاعده و توافق بین‌المللی قائل نیست. به گفته روحانی؛ «برای جهان نیز امروز زمان "نه" گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است چراکه دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است.۶

نظر شما