دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت:

بحث احراز صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر است/ میزان مشارکت در انتخابات دور دوم مجلس در برخی حوزه‌ها، حدود یک درصد بود

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۱۱:۴۵:۰۴
کد خبر: ۱۰۷۳۴۳۵
بحث احراز صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر است/ میزان مشارکت در انتخابات دور دوم مجلس در برخی حوزه‌ها، حدود یک درصد بود
دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با اشاره به نقش نهادهای مربوط به نظارت و برگزاری انتخابات گفت: رفتار شورای نگهبان با داوطلبین و احراز صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت مردم، بسیار موثر است.

«سیدشهاب‌الدین صدر»، دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، در پاسخ به این پرسش که این جبهه تاکنون جلسه‌ای با محوریت انتخابات 1400 برگزار کرده است؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در آستانه چهار انتخابات مهم و ملی کشور اعم از انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان قرار داریم که هر کدام از این انتخابات، اهمیت خاص خود را دارد. در جلسات جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت هم تاکنون بحث‌هایی در مورد هر کدام از این انتخابات صورت گرفته و قاعدتا، انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اینکه به صورت گسترده برگزار می‌شود از اهمیت به سزایی برخودار است.

رئیس خانه احزاب افزود: یکی از مسائل مطرح در مورد انتخابات پیش‌‌رو این است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی که سال گذشته برگزار شد، میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل بسیار پائین بود. همچنین در انتخابات دور دوم مجلس که شهریورماه در برخی از شعبه‌های ‌انتخاباتی برگزار شد، میزان مشارکت بسیار پائین آمد به نحوی که در برخی از حوزه‌ها، میزان مشارکت حدود یک درصد و برخی 3 درصد بود. لذا یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار جلسات جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت قرار دارد این است که چرایی کاهش میزان مشارکت مردم مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد و همچنین راهکارها برای افزایش مشارکت در دستور کار جلسات این جبهه قرار بگیرد.

صدر در توضیح محور جلسات جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت تصریح کرد: جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت از 25 حزب و گروه سیاسی تشکیل شده است و یکی از بزرگترین جبهه‌های سیاسی است که فعالیت می‌کند و جلسات خود را به صورت منظم برگزار می‌کند. در بررسی‌های اولیه‌ای که در مورد مباحث انتخابات داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مقداری از کاهش مشارکت مردم در انتخابات مربوط به شیوع کرونا و نگرانی‌های ناشی از آن و بخش دیگر، مربوط به مشکلات معیشتی مردم است. در حال حاضر دستور جلسه آینده جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت بررسی وضعیت سیاسی و عواملی است که در مشارکت مردم تاثیرگذار هستند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات در کشور ادامه داد: برگزاری انتخابات در کشور نشان‌دهنده این است که نظامی داریم که ارکان آن با رأی مردم شکل می‌گیرد. یکی از مباحثی که در جلسات جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به آن پرداخته شده، این است که دستگاه‌های مربوط به برگزاری انتخابات برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات و جذب مشارکت حداکثری، برنامه‌ریزی کنند. در این روند شورای نگهبان و هیئت‌‎های نظارت از جمله دستگاه‌هایی هستند که تاثیرگذارند.

صدر افزود: به عبارت دیگر وزارت کشور باید تسهیلات لازم برای مشارکت حداکثری را فراهم کند و از طریق مجاری قانونی و توافق با شورای نگهبان بحث انتخابات الکترونیکی را دنبال کند. در این میان بحث رفتار شورای نگهبان با داوطلبین و احراز صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت مردم، بسیار موثر هستند.

نایب رئیس مجلس هشتم اظهار کرد: مشارکت بالا و حداکثری یکی از عوامل موثر در استحکام و اقتدار نظام است بنابراین دستور جلسه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت حول محور این مباحث است. بعد از اینکه این مباحث تئوریک و استراتژی مربوطه برای حضور در انتخابات را جمع‌بندی کنیم بعد وارد مباحث مربوط به مراحل اجرایی انتخابات، می‌شویم. لذا انتظار می‌‎رود تا 2 جلسه دیگر، مباحث کلی به اتمام برسند و از شرایط سیاسی کشور جمع‌بندی، داشته باشیم.

صدر در پاسخ به اینکه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت کاندیدایی را برای 1400 معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدل‌های مختلفی برای حضور در انتخابات در رابطه با اینکه نامزد یا نامزدهای مشخصی را برای انتخابات معرفی کنند، مطرح است. در صورتی که جمع‌بندی مباحثی که تا الان صورت گرفته، انجام شود رفتار انتخاباتی جبهه هم برای انتخابات آینده، مشخص می‌شود.

دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در واکنش به اینکه در مورد چهره خاصی گفتگو شده است؟ یادآور شد: در حال حاضر وارد این بحث نشدیم اما همه موضوعات مطرح است چراکه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت جبهه بسیار گسترده‌ای است.3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز