چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

این ۲۳ مقام بلندپایه نظامی از تحریم منع سفر بین المللی خارج شدند/ مخالفان بار دیگر در قم جمع شدند/ صدای کیهان هم درآمد

۱۳۹۹/۰۸/۰۱ - ۰۵:۳۲:۲۶
کد خبر: ۱۰۷۵۵۴۶
این ۲۳ مقام بلندپایه نظامی از تحریم منع سفر بین المللی خارج شدند/ مخالفان بار دیگر در قم جمع شدند/ صدای کیهان هم درآمد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سردار سلیمانی

27 مهرماه علاوه بر پایان تحریم تسلیحاتی و محدودیت‌های انتقال اقلام تسلیحاتی، ممنوعیت‌های ورود یا عبور بیست و سه شخص حقیقی و حقوقی خاتمه یافت. 

مرتضی بهمنیار، احمد وحید دستجردی، رضاقلی اسماعیلی، محمدمهدی نژادنوری، یحیی رحیم صفوی، حسین سلامی ( سلیمی)، فریدون عباسی دوانی، علی اکبر احمدیان، احمد درخشنده، محسن فخریزاده مهابادی، محمد حجازی، محسن حجتی، مهرداد اخلاقی کتابچی، ناصر ملکی، مرتضی رضایی، مرتضی صفری، قاسم سلیمانی، محمدرضا زاهدی، محمدباقر ذوالقدر، محمد اسلامی، محمدرضا نقدی، عظیم آقاجانی و علی‌اکبر طباطبایی بیست و سه نفری هستند که از این پس برای سفر به کشورهای مختلف با منع بین‌المللی رو به رو نیستند.

نام شهید سردار قاسم سلیمانی در لیست رفع تحریمی قرار دارد هر چند که ایشان در سال های حضورشان، بارها به کشورهای منطقه سفر داشته و نقش مثبتی در راستای مقابله با داعش ایجاد کردند.

چهره هفته؛ دکتر روحانی

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه گذشته در جلسه هیئت دولت و به مناسبت فرارسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، به بیان موضوعی تکراری پرداخت؛ موضوعی که برای چندمین بار دستمایه جنجال و حواشی بسیاری شد.

بعد از این اظهارات بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی به سخنان رئیس‌جمهور در وضعیت کنونی کشور، واکنش نشان دادند. یکی از این چهره‌های سیاسی در توییتی در انتقاد به اظهارات اخیر دکتر روحانی نوشت: «او آن‌قدر وقیح است که ملت خویش را به مسخره گرفته است! کشور به حال خود رها شده و مردم در تأمین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیرخط فقر دست‌وپا می‌زنند. رئیس‌جمهور در بند حفظ خط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای».

«مجتبی ذوالنوری»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز خطاب به روحانی نوشت: «جناب روحانی؛ اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود»

در این راستا روزنامه کیهان هم واکنش متفاوتی نشان داد و به نوعی هم به اصولگرایان تاخت و هم به اصلاح طلبان.

گرچه بسیاری از منتقدان از اظهارات حجت‌الاسلام روحانی در مورد صلح امام حسن(ع) ابراز «تعجب» کردند و آن را مصداق «تحریف تاریخ» دانستند یا آنکه این قبیل حرف‌های تکراری روحانی را «حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی» و یا علامت دادن به طرف آمریکایی» عنوان کردند اما بیان انتقادات تندوتیز مزبور، بهانه‌ای دست داد تا جریان تحریف فعال شده و اصل ماجرا را به انحراف بکشاند.

بسیار روشن است که مدعیان اصلاحات، استاد ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند و دنبال گزاره و یا محور رسانه‌ای خاص هستند تا با عملیات روانی در فضای رسانه‌ای کشور، اذهان عمومی را از اصل ماجرا منحرف کرده و اذهان را اسیر مسائل فرعی و حاشیه‌ای کنند.

البته روزنامه کیهان به موضوع طرح استیضاح رئیس جمهور هم واکنش نشان داد. در روزنامه کیهان آمده است:

دولت بی‌سر (HEADLESS GOVERMENT)نام پروژه‌ای است که آمریکا و متحدانش با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی برای سه کشور ایران، لبنان و عراق تهیه کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زده‌اند. بخش اصلی این پروژه (بخوانید طرح توطئه) حذف رئیس ‌دولت در کشور هدف است. با این تفسیر که وقتی رئیس ‌یک دولت کناره می‌گیرد و یا کنار گذاشته می‌شود، زمینه لازم برای تنش‌آفرینی و برهم‌زدن ثبات و امنیت در آن کشور فراهم می‌شود.

در این حالت انتخاب رئیس ‌دولت جدید به آسانی ممکن نیست و معمولاً با اختلاف‌نظرها و برخورد سلیقه‌ها همراه خواهد بود و این دقیقاً همان بی‌ثباتی ایده‌آل و شرایط مطلوبی است که دشمن برای تنش‌آفرینی و ایجاد ناامنی به آن نیاز دارد.

کیهان در پایان می‌نویسد: اکنون و بالاخره سخنی برادرانه با طیف امیدآفرین نمایندگان متعهد و انقلابی مجلس شورای اسلامی در میان است و آن اینکه آیا تصور نکرده و یا لااقل احتمال نمی‌دهید که تصمیم اخیر شما عزیزان بزرگوار برای استیضاح رئیس‌جمهور آب ریختن ناخواسته به آسیاب توطئه «دولت بی‌سر» دشمن باشد؟! آیا برای پیشگیری از این نتیجه تلخ که خدای ناخواسته، حاصل کارتان به سبد دشمن ریخته شود نیز فکری کرده‌اید؟!

خبر هفته؛ دیدار روحانی با عبدالله عبدالله

رئیس جمهور روز دوشنبه با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درمورد شرایط این همسایه شرقی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه دخالت و حضور امریکا به عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است، تصریح کرد: «دولت امریکا که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، به‌دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.»

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح راه‌آهن خواف- هرات طی روزهای آینده، اتصال راه‌آهن ایران و افغانستان را موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور عنوان و اعلام کرد: «ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فرآورده‌های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور را از این انرژی‌ها فراهم کند.»

همچنین عبدالله عبدالله در تهران به صورت جداگانه با «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه و «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دیدار و گفتگو کرد.

**********

رضا خندان، همسر نسرین ستوده از انتقال او به زندان قرچک خبر داد. همسر این وکیل زندانی با اعلام این خبر در حساب توییتری‌اش نوشت: «ماموران بند عمومی زندان اوین نسرین را صدا زدند که آماده شود تا او را به بیمارستان اعزام کنند. اما پس از خروج از زندان، او را مستقیما به زندان قرچک منتقل کردند.» بنا به گفته خندان، نسرین ستوده طبق نظر متخصصان باید برای معاینات فوری قلب و عمل آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل می‌شد اما به جای آن به زندان قرچک منتقل شده است.

خبر مهم هفته؛ سفر هیات اکراینی به ایران

18 دی ماه سال 1398، پرواز شماره 752 هواپیمایی بین‌المللی اوکراین که یک پرواز مسافربری با 176 سرنشین از مبدا تهران به مقصد ‌کی‌یف (پایتخت اوکراین) بود، هدف شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و ساقط شد.

حمله موشکی به پرواز شماره 752 تنها چند ساعت پس از حمله موشکی ایران به پایگاه محل استقرار نیروهای امریکایی در عراق رخ داد.

جمهوری اسلامی ایران صبح 21 دی ماه پس از پذیرش مسئولیت در بروز خطای انسانی در این فاجعه انسانی اعلام کرد که مقصران این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند. تاکنون در این پرونده 3 نفر با قید وثیقه آزاد شدند و 3 نفر همچنان در بازداشت قرار دارند. علاوه براین 10 نفر نیز متحمل جریمه‌های متفاوتی شده‌اند. 

قربانیان شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی بودند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند.

زمانی که دولت اوکراین اعلام کرد که امکان خوانش جعبه سیاه را دارد، ایران آمادگی خود را برای انتقال آن اعلام کرد که البته بعدتر مشخص شد اوکراین نیز این توانایی را نداشته و صرفا به دنبال استفاده تبلیغاتی از اعزام جعبه به کی‌یف بوده است. در نهایت جعبه سیاه به فرانسه منتقل شد و امریکا، انگلیس، کانادا، اوکراین و چند کشور دیگر که اتباعی از آنها در میان قربانیان بودند برای حضور در جلسه بررسی اطلاعات این جعبه به پاریس رفتند. 

مذاکرات ایران و اوکراین ادامه دارد. دور نخست این رایزنی‌ها در اوایل مردادماه به سرپرستی محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، در شهر کی‌یف برگزار شد و دو طرف توافق کردند دور بعدی این مذاکرات که در آن به موضوع غرامت‌ها نیز پرداخته خواهد شد، اواخر مهرماه ۱۹ تا ۲۱ اکتبر (۲۸ تا ۳۰ مهر) در تهران برگزار شود. روز دوشنبه هیات اوکراینی به ایران آمدند و در ابتدا با محسن بهاروند دیدار کردند. ریاست هیات اوکراینی را «یوگنی ینین» معاون وزیر امور خارجه اوکراین برعهده داشت. دومین نشست گفت‌وگوهای سیاسی معاونان وزرای امور خارجه ایران و اوکراین به ریاست سید عباس عراقچی و یوگنی ینین، بعدازظهر روز دوشنبه و در محل وزارت خارجه، انجام شد.

گفتنی است هیات اکراینی سفر به تهران را مثبت ارزیابی کرده و دور بعدی این مذاکرات، در کی یف برگزار می شود.

دروغ هفته؛ کاندیداتوری سید حسن خمینی

هفته جاری اظهاراتی مبنی بر کاندیداتوری سید حسن خمینی، یادگار امام (ره)، برای انتخابات 1400 منتشر شد و که واکنش هایی را به همراه داشت. سید احمد خمینی، فرزند سید حسن خمینی در اظهاراتی، با اعتماد آنلاین، به مسائل و مطالب مطرح شده درباره حضور یا عدم حضور پدرش در انتخابات  اشاره کرده و درباره تصمیم یادگار امام(ره) به اعتمادآنلاین گفته «در دورانی که گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بالا گرفته، بالاخره اسم ایشان هم در برخی رسانه‌ها از سوی برخی چهره‌ها مطرح شده است. اولین‌بار سال ۹۸ بود که یک نفر مصاحبه کرده بود و گفته بود پدرم بنای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را دارد. این روزها خیلی شایعات داغ است و اسم ایشان در محافل شنیده می‌شود که قرار است در انتخابات کاندیدا شوند. شنیده‌ام که برخی بزرگان و دوستان پیشنهاد کاندیداتوری در این انتخابات را به ایشان داده‌اند اما مشورت در جایی لازم است که تردید و شکی برای انجام یک عمل وجود داشته باشد. درحالی که من هیچ اراده‌ای در شخص پدرم برای کاندیداتوری در انتخابات نمی‌بینم که بخواهد منتهی به شک و تردید شود و حال بخواهند با مشورت گرفتن از دیگران به یک جمع‌بندی نهایی برسند.»

جنجال هفته؛ استیضاح روحانی

بعد از توقف طرح سؤال و استیضاح روحانی، دوباره زمزمه آن از سوی برخی نمایندگان اصولگرا شنیده شد. آنها که در ابتدای ورود به مجلس می‌خواستند مانند بنی‌صدر رأی به عدم کفایت سیاسی روحانی بدهند و با تذکر رهبری کوتاه آمدند اما دوباره ادعای گذشته را تکرار کردند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی خود با انتقاد از افزایش قیمت‌های اخیر از جمله گرانی ارز، نسبت به عملکرد دولت یازدهم و رئیس‌جمهور گلایه‌هایی را مطرح کردند و برخی از نمایندگان از استیضاح رئیس‌جمهور سخن گفتند.

علیرضا نظری، نماینده مردم شهر خمین در مجلس، در توییتر خود اعلام کرد: طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌ جمهوری آقای حسن روحانی با 20 محور در حال جمع‌آوری امضا است.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم که اخیرا بحث اعدام روحانی را پیش کشیده از یک‌ سو هم گفته است استیضاح حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از دستور کار مجلس یازدهم خارج نشده و به قوت خودش باقی است، پرونده استیضاح دست بنده است، ۴۴ نفر امضا کرده‌اند که ۱۱ نفر امضایشان را پس گرفتند. از دیگر نمایندگان خواهش می‌کنیم استیضاح را امضا کنند که اوضاع نابسامان فعلی با استیضاح آقای رئیس‌جمهور سامان پیدا کند.
 
«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور، در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر اینکه استیضاح روحانی از دستور خارج نشده و به قوت خودش باقی است، نوشت: «‌استیضاح حق اکثریت قاطع مجلس است، اما ایجاد تزلزل در حاکمیت، تضعیف دولت در زمان جنگ اقتصادی، نخ‌دادن به هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا برای کوتاه‌نیامدن در برابر دولت فعلی ایران و تعویق هر‌گونه رفع یا کاهش تحریم‌ها تا استقرار دولت بعدی در ایران از وظایف نماینده‌ای با 204 هزار رأی نیست».
 
در‌حالی‌که طرح استیضاح روحانی از سوی برخی نمایندگان مجلس و هم‌زمان تندشدن ادبیات اصولگرایان علیه روحانی بخشی دیگر از طایفه اصولگرایی را به واکنش وادار کرده است، همان جماعت و حامیان‌شان در قم همایش مطالبه استیضاح روحانی را دنبال می‌کنند. پوستری از یک نشست مجازی منتشر شد که نشان می‌داد جمعی از اصولگرایان بنا داشتند دوشنبه در قم دور هم جمع شده و با محوریت استیضاح حسن روحانی سخنرانی کنند. رسایی، حاجی‌دلیگانی، کوشکی، غضنفری، مؤمن‌نسب، جاویدنیا، کیارش، علوی، جلال‌زاده، آصفری و... در این همایش حضور داشتند.
 
البته این اقدامات تند اصولگرایان با واکنش روزنامه کیهان مواجه شد. در این روزنامه آمده است: «روزنامه کیهان هم نوشته بود که تعداد انگشت‌ شماری از منتقدان رئیس‌جمهور، به جای نقد علمی و تاریخی یا نقد کارشناسانه سیاسی اظهارات وی درباره صلح امام حسن(ع) از ادبیاتی استفاده کردند که موجبات بهره‌برداری و جنجال‌سازی جریان تحریف را فراهم کرد. کیهان درصدد تخفیف‌سازی ادبیات به‌کاررفته مانند اعدام و درخواست استیضاح و بزرگ‌کردن انتقادات به این رفتارها برآمده است.»
 
در ادامه «احمد امیرآبادی فراهانی»، عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم قم، در برنامه تهران ۲۰ که از شبکه پنجم سیما پخش می‌شد، اظهار کرد: « حقیقت این است که اگر الان استیضاح  رئیس جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس جمهور به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.»
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز