دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی:

صادارت مناطق آزاد به خارج کشور در دولت تدبیر و امید بالغ بر ۱۳۹ میلیارد دلار است

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۹:۳۹:۳۳
کد خبر: ۱۱۲۰۵۶۲
صادارت مناطق آزاد به خارج کشور در دولت تدبیر و امید  بالغ بر ۱۳۹ میلیارد دلار است
دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خطاب به رئیس جمهور گفت: میزان صادارت مناطق آزاد و ویژه به خارج کشور طی دو دولت شما، بالغ بر 139 میلیارد دلار بوده و حداقل 40 میلیارد دلار نیازهای سرزمینی اصلی از طریق تولیدات این مناطق تامین شده است.

به گزارش خبرنگار برنا، «مرتضی بانک»، دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، در بهره برداری از طرح های مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: 13 اقدام راهبردی جهت تسهیل و توسعه سرمایه گذاری در دستورکار مدیریت قرار گرفت. اهم آنها عبارت است از گسترش پنجره واحد الکترونیکی خدمات، ایجاد توسعه شبکه زیرساخت های سرمایه گذاری، تسهیل و تسریع در فرایند اخذ مجوزها، افزایش ضریب نفوذ فناوری و توسعه راه کارهای مالی و مبادلات ارزی. 

او ادامه  داد: علیرغم وجود چالش های ارزی و گمرکی مالیاتی و محدودیت ‌های ناشی از تحریم و بیماری کرونا مناطق آزاد و ویژه، دستاوردهای ارزشمندی را در حوزه سرمایه گذاری داشته است. به نحوی که سرمایه گذاری جذب شده در مناطق آزاد طی نه ماهه نخست سال جاری  نسبت به دوره مشابه سال گذشته 57 درصد افزایش داشته است و میزان سرمایه گذاری داخلی محقق شده  در مناطق ازاد از سال 92 تا امروز جمعا 108 هزار میلیارد تومان به اضافه 28/5 میلیارد تومان بوده است. 

مرتضی بانک گفت: علاوه بر آن بالغ بر 5/5 میلیارد دلار سرمایه خارجی محقق و از پروژه ها بهره برداری شده است. این عملکرد نشان روشنی از نقش پذیری موفق و فراهم سازی اقلیم سازی مناسب برای فعالیت های  اقتصادی جهت جذب سرمایه گذای های خارجی  است. میزان صادارت مناطق آزاد و ویژه به خارج کشور طی دو دولت شما، بالغ بر 139 میلیارد دلار بوده و حداقل 40 میلیارد دلار نیازهای سرزمینی اصلی از طریق تولیدات این مناطق تامین شده است. 

او ادامه داد: واردات از خارج از کشور در این دوره فقط حدود 47 میلیارد دلار بوده که تراز تجارت خارجی، مثبت 92 میلیارد دلار را به خوبی نشان می دهد. از ابتدای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصادی و ابلاغ برنامه ها، مناطق در همه شاخص ها رشد مثبت داشته است. در حوزه تولید ابتدای سال 92 هزار واحد تولیدی فعال بوده اما اکنون با رشد 120 درصدی به 2 هزار و 200 واحد افزایش یافته است.  با توسعه مراکز نواوری فناوری و اعمال سیاست های تشویقی و حمایتی تاکنون 680 واحد فناوری و نواور در مناطق جذب شده است. اما مهم ترین اقدام افزوده شدن سامانه سرمایه گذاری به پنجره واحد الکترونیک مناطق است که سهولت و شفافیت بیشتری در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار کرد: هدف از توسعه پنجره واحد مناطق ازاد ایجاد زیر ساخت های اطلاعات مشترک، تسهیل و تسریع در فرایند انها و ارتباط ساختارمند با سایر دستگاه ها، افزایش شفافیت و عملکرد از طریق پایش و رصد لحظه ای اطلاعات است. 

مرتضی بانک خطاب به رئیس جمهور گفت: این پروژه محصول اعتماد دولت تدبیر و امید به جوانان است. در روز جاری با دستور شما 60 پروژه سرمایه گذاری به میزان 3هزار میلیارد تومان و 241 میلیون دلار و 13 میلیون یورو جمعا به ارزش  9 هزار و 500 میلیارد تومان و اشتغال زایی مستقیم برای بیش از 3هزار و 22 نفر، به بهره برداری می رسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز