کارشناس مسائل آمریکا:

استیضاح ترامپ منتفی نیست/ مهره چینی‌های بایدن به نفع ایران است/ دو یا سه روز بعد از مراسم تحلیف، دادگاه استیضاح ترامپ برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۰۵:۰۶:۳۵
کد خبر: ۱۱۲۳۱۶۱
استیضاح ترامپ منتفی نیست/ مهره چینی‌های بایدن به نفع ایران است/ دو یا سه روز بعد از مراسم تحلیف، دادگاه استیضاح ترامپ برگزار می‌شود
یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: تاکنون مهره چینی های بایدن به نفع ایران بوده و شاید در طول این 42 سال که از انقلاب می گذرد در هیچ کدام از دوره های ریاست جمهوری، اینقدر مهره های حساس به نفع ایران در مقام حساس قرار نگرفتند که امتیاز بزرگی است.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسایل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با برگزاری مراسم تحلیف بایدن در شرایطی متفاوت گفت: به نظر نمی رسد شرایطی مانند روز 6 ژانویه را شاهد باشیم زیرا ترامپ پس از آن اتفاقات، عذرخواهی و آن اقدامات را محکوم کرد. فشاری که سناتورهای جمهوری خواه بر ترامپ وارد کردند مقداری از التهابات کاست. تصور نمی کنم که چنین اتفاقی با شور و حال 6 ژانویه در مراسم تحلیف بایدن رخ بدهد البته ممکن است بطور پراکنده اتفاق هایی بیفتد.

او ادامه داد: گروه های طرفدار ترامپ آدم های خشنی هستند، اعتقادات و ارزش هایی حزب جمهوری آنها را تبدیل به افراد سرکش کرده که به طور کلی با تفکرات لیبرالیستی مخالف هستند. همانطور که مطرح کردم تصور نمی کنم که شورش وحشیانه ای که در 6 ژانویه اتفاق افتاد صورت بگیرد. باتوجه به اینکه ساپورت امنیتی بالایی در ساختمان سفید و کنگره بوجود آمده است، مقداری بعید به نظر می رسد که اجازه بدهند هواداران‌ ترامپ به مراسم نزدیک شوند البته خیلی قابل پیش بینی نیست، ولی تصور من این است که خیلی نباید مسئله جدی رخ بدهد.

او در رابطه با عدم حضور ترامپ در این مراسم گفت: حضور رئیس جمهوری قبلی در مراسم تحریف رئیس جمهور جدید، یک امر تشریفاتی است و شکل قانونی و اجباری ندارد. ترامپ می تواند در این مراسم شرکت نکند، البته برگزاری مراسم برای ترامپ در محلی دیگر از نظر سیاسی کار خلاف و غیر متعارفی است. ترامپ تحت فشار حزب جمهوری خواه بوده و ممکن است عضویتش در حزب لغو شود و هیچ وقت نتواند در فضای حزب جمهوری خواه فعالیت داشته باشد. مشخص نیست مراسمی که ترامپ می‌خواهد به صورت شخصی برگزار کند به چه شکلی است ولی با سیستم های اطلاعاتی آمریکا، کنترل می شود.

این کارشناس با اشاره به مراسم تحلیف بایدن اظهار کرد: اگر مراسم تحلیف بایدن برگزار شود و مراسم خداحافظی ترامپ در محل دیگری برگزار شود احتمال آشوب وجود دارد ولی با توجه به سوابقی که تاکنون بدست آمده نشان می دهد که رهبران حزب جمهوری خواه در مجلس سنا او را به شدت تحت فشار قرار دادند که دست به چنین اقدامی نزند و بیش از این باعث دو پارگی جامعه آمریکا، نشود. آنچه که در 6 ژانویه در آمریکا اتفاق افتاد لطمه اساسی از جهت اخلاقی و سیاسی به جامعه آمریکا وارد کرد، به نظر نمی‌رسد که باتوجه به فشاری که سناتورهای حزب جمهوری خواه روی ترامپ دارند این کار عملی شود. 

بیگدلی در رابطه با استیضاح ترامپ اظهار کرد: تاخیر در استیضاح ترامپ به این دلیل است که با روزهای قبل تحلیف مصادف نشود زیرا واکنش طرفدارهای ترامپ را در پی دارد. پیش بینی می‌شود دو یا سه روز بعد از مراسم تحلیف، دادگاه استیضاح در مجلس سنا برگزار و رای نهایی با حضور نمایندگان دیوان عالی کشور و کمیسیون قضایی مجلس سنا برگزار شود. استیضاح‌ ترامپ از بین نرفته و رها نشده است.  

او در مورد انتخاب یک دیپلمات برای ریاست سازمان سیا توسط بایدن مطرح کرد: برنز دیپلمات بسیار برجسته ای بوده و از سوابق طولانی برخوردار است. او دکترای روابط بین الملل دارد، او چند دوره سفیر بوده که اولین دوره در اردن زبان عربی یاد گرفت، او سوابق امنیتی ندارد البته احتیاجی نیست که سوابق امنیتی داشته باشد. بایدن تلاش می کند که نیروهایی را در نهادهای حساس بگذارد که فضای بین المللی را به سمت آمریکا باز کند. تاکنون مهره چینی های بایدن به نفع ایران بوده و شاید در طول این 42 سال که از انقلاب می گذرد در هیچ کدام از دوره های ریاست جمهوری، اینقدر مهره های حساس به نفع ایران در مقام حساس قرار نگرفتند که امتیاز بزرگی است. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز