یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

بایدن به دنبال استیضاح ترامپ نیست/ اگر استیضاح انجام شود جامعه آمریکا وضعیت دوقطبی پیدا خواهد کرد

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۵:۵۲:۲۸
کد خبر: ۱۱۲۵۰۸۰
بایدن به دنبال استیضاح ترامپ نیست/ اگر استیضاح انجام شود جامعه آمریکا وضعیت دوقطبی پیدا خواهد کرد
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: صحبت هایی که بایدن در روز تحلیف انجام داد بسیار هوشمندانه بود؛ او تلاش کرد که در قد و قواره «جورج واشنگتن» صحبت کند و من در آن سخنرانی احساس نکردم که بایدن رغبتی به استیضاح داشته باشد.

« جلال خوش چهره»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با استیضاح ترامپ اظهار کرد: استیضاح ترامپ را من خیلی جدی نمی گیرم استیضاح را از این منظر مطرح کردند که به مقوله ای به نام ترامپ و ترامپیسم، پایان داده شود. ترامپ یک پایگاه اجتماعی خیلی قوی دارد؛ او در بدنه اجتماعی آمریکا 75 میلیون رای آورده و اینکه برای بایدن یک پیروزی شکننده یعنی با 7-8 میلیون رای بیشتر اتفاق افتاده این نشان می دهد که، به هرحال بایدن توانسته طبقه متوسط به پایین را نسبت به خودش امیدوار کند.

او گفت: ویژگی مهم ترامپ ساختار شکنی در میان جریان نخبه در آمریکا بود این وضعیت به شکلی بود که حتی این طبقه و این جریان حامی ترامپ دست به کار شده و ساختمان کنگره را برای ساعتی اشغال کردند. بنابراین تلاش برای استیضاح برای این است که با پاک کردن صورت مسئله ترامپ بتوانند، ترامپیسم را تحت تاثیر قرار دهند. به نظر من کار عقلانی نیست بلکه این موضوع جامعه آمریکا را دچار تشدید و دو قطبی می کند. من بعید می دانم که کنگره بخواهد در این زمینه تصمیمی بگیرد. همه تلاش دولت بایدن این است که دوباره جامعه آمریکا را یک دست کند در حالیکه استیضاح ترامپ وضعیت را تشدید می کند و این موضوع به نفع هیچ کدام از جریان های سیاسی در آمریکا نخواهد بود مگر مسائل دیگر که اینها باور داشته باشند که دوره بعدی ترامپ، می تواند به عنوان یک چهره قدرتمند وارد عرصه رقابت شود.

خوش چهره ادامه داد: به نظر من اگر آمریکایی ها و جریان نخبه بتوانند با یک بازخوانی در رفتار خودشان از آنچه که باعث شد ترامپ بر سر کار بیایید پرهیز کنند، نیازی به استیضاح نیست.

او با اشاره به مراسم تحلیف اظهار کرد: صحبت هایی که بایدن در روز تحلیف انجام داد بسیار هوشمندانه بود. او تلاش کرد که در قد و قواره «جورج واشنگتن» صحبت کند. من در آن سخنرانی احساس نکردم که بایدن رغبتی به استیضاح داشته باشد. یکی از نمایندگان جمهوری خواه هم که، طرح استیضاح بایدن را ارائه دا به این دلیل بود که یک حالت گرو کشی ایجاد کند. تصور من این است که اگر استیضاح انجام شود جامعه آمریکا وضعیت دوقطبی پیدا خواهد کرد و این وضعیت دوقطبی تشدید شده و برای آمریکا چه در سطح داخلی و چه خارجی خیلی مناسب نیست. در صورت استیضاح، جامعه آمریکا کاملا تغییر خواهد کرد. 

این کارشناس مسائل بین الملل در بخش بعدی از سخنان خود در خصوص سیاست های دولت جدید آمریکا گفت: سیاست ترامپ کاملا یک جانبه بود در سیاست خارجی متکی بر ایده اعمال سیاست مبتنی بر قدرت بود. اما بایدن با توجه به انزوای دیپلماتیکی که آمریکا پیدا کرد در جامعه جهانی و مخالفت هایی که از سوی شرکایش در نقاط مختلف جهان بوجود آمد، به مشارکت با متحدان (اروپا، آمریکا، آفریقا، آمریکای لاتین) بازگشت می کند. تصور می کنم همانطور که اوباما با اصلاح سیاست خارجی که در دوره جورج دبلیو بوش یک جانبه گرایانه بود، تلاش کرد تا این وضعیت را تغییر دهد حالا بایدن نیز به این سیاست، بازگشت می کند.

خوش چهره در پایان بیان کرد: بایدن علاوه بر اینکه تلاش می کند در سیاست خارجی با متحدان خود شریک شود در عین حال در بسیاری از مناطق تلاش می کند از پشت شیشه عینک متحد اروپایی به مشکلاتی که در مناطق مختلف جهان از جمله ایران و پرونده هسته ای و دیگر اختلافاتی که با ایران وجود دارد، نگاه کند. این وضعیت برای رقیبان و حتی طرف هایی که به نوعی دارای تنش با آمریکا هستند سخت و پیچیده خواهد شد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز