قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور:

خسارت‌های تحمیل شده به بخش تولید از محل جهش نرخ ارز تاکنون محقق نشده است

۱۳۹۹/۱۲/۱۵ - ۱۱:۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۱۴۷۲۵۴
خسارت‌های تحمیل شده به بخش تولید از محل جهش نرخ ارز تاکنون محقق نشده است
قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور از واحدهای صنعتی و تولیدی سه شیفت شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد بازدید کرد.

به گزارش برنا، به نقل از وزارت کشور، بابک دین پرست، در بازدید شبانه از واحدهای تولیدی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد که از شبانگاه روز چهارشنبه تا صبح روز پنجشنبه و به مدت ۷ ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: با ارزیابی صورت گرفته در بازدید میدانی از واحدهای تولیدی؛ عملکرد نماینده عالی دولت در استان و اقدامات دستگاههای ذی ربط استانی در راستای رفع موانع تولید و ایجاد بسترهای اشتغال بسیار خوب و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه دو هدف راهبردی و مهم در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راستای افزایش تولید و اشتغال وجود دارد، افزود: همگرایی و همسویی مناسبی میان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی در ستاد تسهیل برای اجرای مصوبات و رفع مشکلات و موانع واحدهای تولیدی وجود دارد.

قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در ادامه صحبت هایش به رویکرد مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و  وزارت کشور در تحقق سیاست های کلی اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: پیگیری مسائل اقتصادی کشور و مشخصا کمک به رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی،  با بهره گیری از جایگاه حمایتی وزارت کشور و اختیارات قانونی وزارت صمت، در قالب ماموریت های جدی ستاد تسهیل و کارگروه های استانی تعیین و در دستور کار قرار گرفته است.

وی در این خصوص به تلاشها  و مکاتبات شخص وزیرکشور و تعامل و هماهنگی ایشان با رییس قوه قضائیه، در جهت کمک به حل مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی دارای پرونده قضایی، ورشکسته و مشمول ماده  ۱۴۱ قانون تجارت اشاره کرد و گفت: با عطف به دغدغه حل مشکلات واحدهای تولیدی در کشور، تمامی واحدهای تولیدی مساله دار و دارای مشکلات قضایی در کشور احصا شده اند و همکاری صمیمانه ای در سطح مسئولان قوای مجریه و قضائیه که برگرفته از رویکرد مناسب رییس جمهور و رییس قوه قضاییه می باشد، در راستای طرح و بررسی، حل و فصل  و کمک به حل مشکلات این واحدها در زمینه  مداخلات دولتی، قضایی، شبکه بانکی و ...  آغاز شده و شکل گرفته است.

معاون وزیر کشور گفت: امروز با پیگیری و هماهنگی هایی که با دستگاه قضایی در راستای احیاء و بازگشت واحدهای تولیدی تعطیل شده و یا واحدهای ورشکسته، مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت،  تحت تملک شبکه بانکی و یا به دلیل سو مدیریت خود مدیران واحدها منجر به تعطیلی شده باشند، صورت گرفته؛ مشکلات اداری، حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی رفع شده و به چرخه تولید باز می گردند.

دین پرست افزود: یکی دیگر از برنامه های پیش رو و جدید در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بازدید از واحدهای تولیدی است که به صورت دو شیفت و سه شیفت کار می کنند می باشد تا مشکلات این واحدها به دقت مورد بررسی قرار گرفته و از اختلا ل در روند فعالیت این گروه از واحدهای تولیدی ممانعت به عمل آید و ظرفیت تولید شان را افزایش دهیم .

دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور همچنین در جریان بازدید میدانی از واحد صنعتی و تولیدی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد مطح کرد: در راستای سیاست های جدید در وزارت صمت و وزارت کشور، رویکرد بررسی علل غیرفعال یا تعطیل شدن واحدهای تولیدی بزرگ‌ مقیاس کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس همین رویکرد، امروز مشکلات ۵ واحد تولیدی و صنعتی استان البرز بررسی شد و مشکلات این واحدهای تولیدی تا رفع کامل آنها مجدانه پیگیری می‌شود.

وی افزود: یکی از واحد هایی که مورد بازدید قرار گرفت؛ کارخانه لوازم پزشکی و استریل یک بار مصرف بود که در حدود ۶۰۰ نفر کارگر داشت و درسه شیفت مشغول به کار بودند و مسائل و مشکلات خود را در خصوص تامین مواد اولیه مطرح کردند و در این خصوص با پیگیری و تماسی که با مدیران ذی ربط در وزارت صنعت ومعدن داشتیم مقرر شد با اقدام سه جانبه استانداری، ستاد تسهیل و صنعت و معدن، موضوع مرتفع گردد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این واحد تولیدی صدور مجوز فروش گرانول بود که بدلیل ضرورت بررسی جنبه‌های حقوقی موضوع، مقرر شد معاونت اقتصادی استانداری البرز موضوع را از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان، سازمان غذا دارو و دستگاههای ذیربط، تا حصول نتیجه مورد پیگیری قرار دهد.همچنین در خصوص فراهم نمودن زمینه خروج برخی از مواد اولیه و تجهیزات شرکت مذکور که در گمرک رسول نموده است، مدیرکل صمت استان ماموریت یافت تا روز پنجشنبه موضوع را مورد بررسی وپیگیری قرار دهد واحد دیگری که توسط معاون وزیر کشور مورد بازدید قرار گرفت، کارخانه آرد و تولید ماکارونی بود و مهم ترین مشکل این کارخانه باز پرداخت تسهیلات ارزی  به خاطر جهشی که در نرخ ارز داشتیم بود که منجر شده خسارت هایی به بخش تولید وارد گردد.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی که تسهیلات ارزی دریافت کردند از جمله همین واحد تولیدی تسهیلات ارزی با نرخ بسیار نازل دریافت کردند و به خاطر جهشی که در نرخ ارز داشتیم اکنون با مشکل جدی باز پرداخت مواجه شده اند. البته بخشی  از این مشکل به عدم اجرای قوانین حمایتی برمی گردد که قانون گذار در جهت جبران بخشی از خسارات های ناشی از جهش نرخ ارز پیش بینی کرده  و متاسفانه تاکنون اجرایی نشده اند.

دین پرست تصریح کرد: طبق قوانین موجود، مقرر بوده که بخشی از خسارت هایی که در این برهه از محل جهش نرخ ارز به بخش تولید تحمیل می گردد، توسط دستگاههای مسئول در دولت جبران و تامین گردد که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است . البته ما در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مرتب درحال  پیگیری موضوع هستیم و تعیین تکلیف این موضوع با دستور  رئیس جمهور در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته که به ریاست رییس جمهور برگزار می شود و روند بررسی کارشناسی موضوع نیز در حوزه معاون  اقتصادی رئیس جمهور در حال انجام بوده و امیدواریم که طی روزهای آینده در ستاد اقتصادی دولت تعیین تکلیف شود و بدین ترتیب با اجرایی شدن قوانین حمایتی مرتبط، بخشی از خسارات تحمیلی به واحدهای تولیدی مشمول تامین تا زمینه تادیه و بازپرداخت اقساط مربوطه فراهم شود.

معاون وزیر کشور گفت: البته کارخانه آرد مشکلات دیگری از جمله؛ تامین مواد اولیه(گندم) مورد نیاز و غیر فعال بودن سیلوهای ساخته شده و در اختیار نیز داشت و این واحد هم اکنون با ۱۵ درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت  می کرد و سیلوهای در اختیار نیز با حدود سیصد هزار تن ذخیره سازی، متاسفانه در حال حاضر، حتی یک گرم گندم هم در سیلوها ذخیره سازی نداشت.

قائم مقام رییس تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: در این راستا مقرر شد، تیم کارشناسی مرکب از نمایندگان وزارت صنعت و معدن، وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین بخش توسعه صادرات، مشکلات این واحد تولیدی  را مورد بررسی قرار دهند، تا بتوانند طرح مشخصی را برای سود آوری شرکت ارائه دهند.

دین پرست در جریان بازدید از کارخانه تولید پارچه که چند ماهی است به صورت تعطیل رها شده بود، افزود: مسئولین دستگاه های ذیربط استانی موظف اند مستقیماً و راساً نسبت به رفع موانع و مشکلات این واحد اقدام و از انجام هرگونه رفتار و اقدامی که منجر به سرگردانی مدیران واحد و پیچیده شدن پرونده شود، جداً پرهیز نمایند.

وی افزود: این واحد تولیدی و عدم اجرای تعهدات طرفین تعطیل شده است علیرغم آنکه قراربوده کارخانه جابه جا شود و زمین قبلی طبق قوانین تعیین شود ، اما به هر دلیلی، علیرغم کارخانه جا به جا شدن کارخانه، تاکنون تعیین تکلیف قانونی صورت نگرفته است و در این تعلل، بی تدبیری و بی توجهی این شرکت بسیار مهم از اردیبهشت امسال کاملا تعطیل شده است.

وی در این ارتباط اضافه نمود؛ حال چنانچه مدیر واحد نیز به تعهدات خودش عمل نکرده حتما باید برخورد قانونی صورت پذیرد، مدیران ذی ربط موظفند نسبت به رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی اقدام لازم را انجام دهند و کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید موظف است، ظرف مدت یک هفته نسبت به تعیین تکلیف وضعیت پرونده شرکت ‌راه اندازی مجدد آن اقدام نماید.

معاون اقتصادی وزیرکشور پس از بازدید از واحد های مختلف تولیدی و بررسی شرایط تولید در این واحد ها، از کارخانه پالایشگلاه غلات زر که یکی از بهترین کارخانجات کشور است بازدید کرد و موانع موجود در حوزه سرمایه گذاری و امور تولیدی این واحد را مورد بررسی قرار داد.

نظر شما