خضریان خبرداد؛

پیگیری اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در کمیسیون‌ اصل ۹۰

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۱۳:۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۱۶۶۲۶۷
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌های این کمیسیون برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام در حوزه کشاورزی خبر داد.

«علی خضریان» روز شنبه در تشریح نشست کمیسیون اصل نود با موضوع رسیدگی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام که نقش موثری در اشتغال‌زایی و افزایش تولیدات کشاورزی این استان‌ها دارد به خبرنگار برنا گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۷۸ با تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی و توسط موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری طرح آغاز شد که فاز نخست آن در سال ۱۳۹۷ به مساحت ۲۹۵ هزار هکتار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز دوم طرح به وسعت ۲۵۵ هزار هکتار برای ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی به دلیل عدم تخصیص آب و اعتبار لازم متوقف شده است، گفت: در جلسه کمیسیون موضوع توقف فاز دوم این طرح با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه، معاون امور مجلس دیوان محاسبات و نمایندگان استان خوزستان در دستورکار قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به نتایج و جمع بندی جلسه گفت: مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو گزارشی درباره اجرای فاز نخست این طرح و مشکلات بخش‌های باقیمانده به کمیسیون اصل نود ارائه کنند.

خضریان ادامه داد: همچنین مقرر شد سازمان برنامه و بودجه طی نامه‌ای به کمیسیون اقدامات به عمل آمده برای اجرای فاز دوم طرح به کمیسیون را اعلام کند و درباره ۲۵۵ هزار هکتار فاز دوم طرح که مشکلی متوجه آن نیست تصمیم‌گیری و نتیجه نهایی به کمیسیون ارائه شود.

گستردگی سطح زیرکشت، تحت پوشش قراردادن خانواده‌های فعال در زمینه کشاورزی و تجهیز پروژه و سیستم نوین آبیاری، کاهش مهاجرت روستایی و کاهش حاشیه‌نشینی کلانشهرها، حرکت به سمت افزایش محصولات کشاورزی برای گسترش امنیت غذایی و توسعه پایدار در منطقه از جمله ویژگی‌های این طرح است.

 سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این منطقه زیر کشت امکان تأمین محصول کشاورزی برای داخل و صادرات مازاد به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس را فراهم کرده و همچنین منجر به ایجاد اشتغال پایدار در منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم می شود، این طرح بسیار حائز اهمیت است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز