اختلاف بایدن و فرماندهان ارتش بالا گرفت/خروج از افغانستان، آری یا نه؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۲۳:۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۱۶۷۱۲۰
اختلاف بایدن و فرماندهان ارتش بالا گرفت/خروج از افغانستان، آری یا نه؟
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که تصمیم جو بایدن برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان با نظر فرماندهان ارشد ایالات متحده هماهنگ نبوده است.

به گزارش برنا، وال استریت ژورنال روز یکشنبه به نقل از منابع خود گزارش داد که فرماندهان ارتش آمریکا نگران هستند که تصمیم بایدن به امنیت افغانستان آسیب بزند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ژنرال فرانک مک کنزی فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ژنرال آستین میلر که نیروهای ناتو در افغانستان را هدایت می‌کند و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده اصرار بر حفظ حضور ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا در افغانستان دارند.

نگرانی فرماندهان ارتش امریکا شامل لوید آستین فرمانده پنتاگون نیز می شود. وی هشدار داده که خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان می‌تواند به نفع امنیت این کشور نباشد.

نگرانی بابت امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکا از این کشور در حالی مطرح می شود که اشرف غنی روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان در پاسخ به این سوال که آیا نگران سقوط دولت افغانستان در پی حمله طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو نیستید، اظهار کرد: خیر، در ۲سال گذشته بیش از  ۹۵ درصد عملیات‌ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی افغانستان انجام شده است.

براساس تصمیم جدید دولت بایدن، خروج نیروهای آمریکایی که با خروج نیروهای ناتو هم همراه خواهد بود، قرار است از ابتدای ماه مه (۱۱ اردیبهشت) آغاز ‌ شود و تا ۱۱ سپتامبر مصادف با بیستمین سالگرد حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، پایان یابد

آمریکا متعاقب این حمله که در دولت جورج دابلیو بوش رخ داد، با بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد تا دولت طالبان را که پناهگاهی امن برای القاعده ایجاد کرده بود، ساقط و گروه های تروریستی را از بین ببرد.

اما پس از  ۲۰ سال، دولت سابق آمریکا مذاکره با طالبان را آغاز کرد و توافقنامه موسوم به توافق دوحه را منعقد کرد در حالیکه حملات در افغانستان همچنان ادامه دارد و القاعده در نقاط مختلف جهان گسترش یافت و پدیده تروریستی دیگری به نام داعش ایجاد شد.

نظر شما