یک دیپلمات پیشین:

تصمیم نهایی از جانب تهران موکول شد به زمانی که دولت تشکیل بشود/ تصمیم گیری درباره مسائل مهم، حساس و استراتژیک ورای دولت انجام می‌شود

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۱۱:۲۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۸۵۳۸
تصمیم نهایی از جانب تهران موکول شد به زمانی که دولت تشکیل بشود/ تصمیم گیری درباره مسائل مهم، حساس و استراتژیک ورای دولت انجام می‌شود
یک دیپلمات پیشین با اشاره به دور بعدی مذاکرات وین گفت: اکنون می دانیم که تصمیم نهایی از جانب تهران موکول شد به زمانی که دولت تشکیل بشود.

«کوروش احمدی»، دیپلمات پیشین، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص دور هفتم مذاکرات وین گفت: دور هفتم هنوز برنامه ریزی نشده و با توجه به توئیت آقای عراقچی اکنون قطعی است که تا بعد از تشکیل دولت جدید آقای رئیسی مذاکرات انجام نخواهد شد یعنی موکول شده به بعد از رای اعتماد مجلس به وزرای جدید و تعیین ترکیب جدید شورای عالی امنیت ملی. 

او در خصوص اختیارات بیشتر رئیسی در مذاکرات نسبت دولت دوازدهم عنوان کرد: من فکر نمی کنم بشود چنین مقایسه ای کرد برای اینکه تصمیم گیری در مورد این مسائل مهم، حساس و استراتژیک ورای دولت انجام می شود. یعنی شورای عالی امنیت ملی و رهبری تصمیم می گیرند و رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و شماری از وزرای او نیز در شورا حضور دارند و در روند تصمیم گیری شرکت می کنند. اما چون دولت تنها تصمیم گیر نیست، اختیارات بیشتر یا کمتر برای دولت امری تعیین کننده نیست. بعضی وقت ها اختیاراتی به دولت داده می شود و دولت هم بر این مبنا اقدامات اجرایی انجام می دهد. 

احمدی در خصوص اظهارات اخیر عراقچی و واکنش وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهار کرد: این یک موضوعی است که بر مبنای فکت ها و آنچه که اتفاق افتاده باید در موردش قضاوت کرد و خیلی تفسیر و تعبیر بردار نیست. یعنی یا در مورد تبادل زندانیان توافقی شده یا نشده و یا توافق شده اما یکی از طرف ها بعدا منصرف شده و تصمیم دیگری گرفته است. ما البته صحبت آقای عراقچی را باید مبنا قرار بدهیم و در نظر بگیریم که ممکن است، آمریکا به عنوان یک پکیج دیل یعنی بسته ای، همه موضوعات را با هم یک طرفه کند. شاید عقب نشینی آمریکا در مورد زندانیان ربطی به تعلیق مذاکرات وین از سوی ایران داشته باشد. می‌توانیم احتمال بدهیم که توافقی وجود داشته و آمریکا به این دلیل منصرف شده که ترجیح می دهد این کار هم همزمان و همراه با برجام انجام شود و فعلا تصمیم گرفته که آن را عقب بیاندازد. 

احمدی در خصوص گزارش ظریف به مجلس نیز خاطرنشان کرد: گزارش آقای ظریف یک خلاصه ای بود از آنچه که در طول این شش سال گذشته یعنی از بعد از توافق برجام تا حالا یا هفت هشت سال گذشته از زمان شروع مذاکرات برجام انجام شده و به نوعی ارائه کارنامه وزارت خارجه در این مورد بود. گزارش در عین حال روشن کرد که قرار نیست در این دولت کار نهایی شود و نهایی شدن کار به دوره دولت آقای رئیسی موکول شده است.

او اضافه کرد: نکته مهم در گزارش ایشان این بود که این گزارش حاوی شرحی در مورد نتیجه مذاکرات وین و توافقاتی است که در وین انجام شده است. این بخش گزارش گویای آن است که احیای برجام قرار است در چارچوب برجام 94 انجام شود. بخش زیادی از اطلاعات ارائه شده در این بخش جدید بود و در گذشته از منابع دیگر بطور رسمی از آن خبر نداشتیم. یعنی نه طرف های ایرانی و نه طرف های غربی و روسی اطلاعاتی در این مورد نداده بودند. ولی این گزارش در ارتباط با برخی امور ساکت است؛ اینها شامل مواردی است که در موردش حرف و حدیث زیاد بوده و قاعدتا باید موضوع مذاکره نیز قرار گرفته باشند، اما احتمالا در مورد آنها هنوز توافقی نشده است. اینها احتمالا موضوعاتی هستند که سرسختی یا نرمش طرفین در باره آنها سرنوشت احیای برجام را رقم خواهد زد و تهران و واشنگتن باید تصمیم نهایی خود را در مورد آنها بگیرند. اکنون می دانیم که تصمیم نهایی از جانب تهران موکول شد به زمانی که دولت تشکیل بشود. 6

نظر شما