ایرادات «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» از زبان یک نماینده؛

ایجاد محدودیت و فیلتر در اظهارنظر نمایندگان مجلس/ تداعی نظارت شورای نگهبان در حین نمایندگی و احتمال برکناری نماینده

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۵:۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۲۳۶۵۷۳
ایجاد محدودیت و فیلتر در اظهارنظر نمایندگان مجلس/ تداعی نظارت شورای نگهبان در حین نمایندگی و احتمال برکناری نماینده
نماینده مردم بستان آباد در مجلس در رابطه با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» گفت: در فراکسیون مستقلین با مواردی از این طرح که احساس کردیم وجودشان الزامی است موافقت کردیم و مخالفت نمایندگان در این فراکسیون معطوف به چند مورد اضافات بود.

«غلامرضا نوری قزلچه»، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» گفت: در فراکسیون مستقلین با مواردی از این طرح که احساس کردیم وجودشان الزامی است موافقت کردیم و مخالفت نمایندگان در این فراکسیون معطوف به چند مورد اضافات بود، طبق اصل 84 قانون اساسی نمایندگان دارای اختیاراتی هستند و حق دارند در تمامی مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کنند اما در اصلاح قانون نظارت بر رفتار نماینده برای نماینده محدودیت ایجاد شده است. در اصلاحیه این قانون آمده نمایندگان مجاز هستند در فلان موارد صحبت کنند در حالیکه قانون اساسی اختیار بسیار گسترده را به نماینده ملت برای اظهارنظر داده است. 

او در ادامه گفت: اشکال دیگر تداعی تداوم  نظارت شورای نگهبان پس از تایید اعتبار نامه نمایندگان است،  یعنی طبق شرایط مندرج در ماده 28 قانون انتخابات و شرایطی که برای انتخاب شوندگان آمده هرگاه هیات نظارت تشخیص دهد یک فرد از لحاظ اعتقاد به جمهوری اسلامی و قانون اسلامی و اسلام و ولایت فقیه و صحت و سلامت جسمی رو به زوال است این را باید به شورای نگهبان گزارش کند.

نوری قزلچه گفت: برداشت ما این است که این اتفاق خوبی نیست زیرا شجاعت و حریت و آزادگی نمایندگان را از بین می‌برد و نماینده را محدودتر می‌کند و سبب می‌شود اظهارات نماینده فیلتر شود زیرا در این صورت نماینده در رفتار و اظهاراتش ملاحظات بیشتری را لحاظ می‌کند. اینها باعث می‌شود حرف مردم زمین بماند و آن رسالت نمایندگی به درستی انجام نشود و مجلس تضعیف شود، تضعیف مجلس هم هیچ موقع برای کشور خوشایند نبوده، هر وقت مجلس تضعیف شده اتفاقات ناگواری در کشور رخ داده است.

او افزود: یکسری مسائل تفسیرهای مختلفی دارد، مثل رفتار مغایر با شان نمایندگی، اینها قابل تفسیر و تغییر است. احتمالا از نظر یک نماینده یک رفتار در شان نماینده باشد اما از نظر نفر دیگر این رفتار، دون از شان نماینده است. اینها قراردادی است و در جایی از قانون هم تعریف نشده که اینها را به عنوان موارد تخلف بیاورند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: از نکات مثبت طرح این است که هیات نظارت را مکلف می‌کند که گزارش سالانه بدهد ولی ترکیب هیات را یک مقدار کانالیزه می‌کند و اعضا بیشتر متشکل از کمیسیون اصل نود و کمیسیون قضایی هستند. این طرح در دستور صحن است. هفته جاری در دستور هشتم بود حالا جلوتر می‌آید بعد از این دو هفته تعطیلی احتمالا مجددا به دستور می‌آید چون در دستور بود./ 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز