رئیس کمیسیون شوراها در مجلس:

دولت هرچه زودتر لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارجاع دهد/ اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کمیسیون شوراها قرار دارد/ تلاش داریم برای انتخابات پیش‌روی مجلس بتوانیم قانون جدید را وضع کنیم

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۰۵:۰۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۳۷۶۱۲
دولت هرچه زودتر لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارجاع دهد/ اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کمیسیون شوراها قرار دارد/ تلاش داریم برای انتخابات پیش‌روی مجلس  بتوانیم قانون جدید را وضع کنیم
رئیس کمیسیون شوراها در مجلس گفت: احتمال می‌رود دولت جدید لایحه جامع انتخابات را از مجلس پس بگیرد و با لحاظ اصلاحاتی مجدد به مجلس ارائه کند امیدواریم دولت هرچه زودتر لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارجاع دهد.

«محمدصالح جوکار»، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون شوراها در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «اصلاح قانون احزاب و تشکل‌های سیاسی» گفت: تاکنون احزاب در کشور کارآمدی لازم را نداشته‌اند و مردم ایران هم در فرهنگ‌شان نگاه حزبی وجود ندارد. احزاب باید در عرصه انتخابات فعال شوند و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی ناشی از معرفی کاندیداها را بپذیرند و برای کاندیداهای مجلس و ریاست جمهوری برنامه داشته باشند. در حال حاضر پاسخگویی از سوی احزاب وجود ندارد و این یک نقص بزرگی است. 

او در ادامه گفت: احزاب آموزش حزبی و تشکیلاتی و ساماندهی لازم را ندارند و بیشتر در تحت عنوان «حزب» در جامعه حضور دارند که فقط مصرفی انتخاباتی دارد و بعد از انتخابات به‌طور کلی از صحنه خارج می شوند. حزب باید دارای اساسنامه و مرامنامه باشد و مواضع خود را نسبت به اتفاقات جامعه به طور شفاف بیان کند. این شفافیت موجب می شود مردم  نسبت به حزب شناخت پیدا کنند. 

جوکار بیان کرد: بی‌ثباتی در برنامه‌ها و اهداف احزاب موجب می‌شود تا اعضا هیچ‌گونه تعهد و پذیرشی به قراردادهای حزب نداشته باشند و پس از عملکرد بد یک حزب، اعضا به گروه یا جریان و حزب دیگری بپیوندند. در همین راستا اصلاح قانون احزاب و تشکل‌های سیاسی را در دستور کار کمیسیون قرار داده‌ایم و در کارگروه کمیسیون، بررسی‌های لازم در حال انجام است ولی هنوز در صحن کمیسیون مطرح نشده است. امیدواریم با حضور احزاب سیاسی این قانون به گونه‌ای وضع شود که فعالیت احزاب در کشور مشخص و شفاف شود. 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: همواره در ایام انتخابات شاهد فعالیت احزاب در کشور هستیم اما این جریان‌های سیاسی در عرصه‌های دیگر جایگاه خاصی ندارند. چهار دهه از شکل‌گیری انقلاب می‌گذرد اما طی این سال‌ها مردم هیچ‌گاه از فعالیت احزاب استقبال نکرده‌اند. یکی از مشکلات امروز این است احزاب از پاسخگویی سر باز زده‌اند و چنین امری موجب سلب اعتماد جامعه از احزاب شده است.

جوکار در رابطه با اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: احتمال می‌رود دولت جدید لایحه جامع انتخابات را از مجلس پس بگیرد و با لحاظ اصلاحاتی مجدد به مجلس ارائه کند. امیدواریم دولت هرچه زودتر لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارجاع دهد و این لایحه در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد. اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کمیسیون شوراها قرار دارد و با وزارت کشور صحبت‌هایی شده تا نشست‌های کارشناسی پیرامون اصلاح قانون انتخابات مجلس صورت گیرد. تلاش داریم برای انتخابات پیش‌روی مجلس  بتوانیم قانون جدید را وضع کنیم./ 7

نظر شما