هشدار بلاروس به نیروهای ناتو در اوکراین

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۰:۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۲۳۹۳۹۶
هشدار بلاروس به نیروهای ناتو در اوکراین
رئیس‌جمهوری بلاروس هشدار داد که این کشور با همراهی روسیه ممکن است با هدف پاسخ به رزمایش نظامی با حضور نیروهای ناتو در اوکراین اقداماتی انجام دهد.

به گزارش برنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اوکراین اخیرا رزمایش نظامی مشترکی را با آمریکا و چند عضو ناتو آغاز کرده بود و همزمان روسیه و بلاروس نیز رزمایش گسترده ای را برگزار کردند.

الکساندر لوکاشنکو همچنین غرب را عامل آنچه وی فاجعه انسانی اخیر مربوط به مهاجران در مرز بلاروس – لهستان خواند، معرفی کرد.

اوکراین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) نیست اما مدتهاست به دنبال همگرایی نزدیک تر با ارتش های غرب به امید روزی است که به این ائتلاف بپیوندد؛ تلاشی که با مخالفت روسیه نیز همراه شده است.

لوکاشنکو روز گذشته اعلام کرد که وی در مورد اوضاع اوکراین چندین مرتبه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت‌وگو کرده و این در حالی است که کاخ کرملین نیز اعلام کرد، حضور تاسیسات نظامی ناتو در اوکراین خط قرمز مدنظر مسکو را رد کرده است.

لوکاشنکو در نشستی با حضور مقامات بلاروس در مینسک گفت: شما می بیند که پای نیروهای ناتو به اوکراین باز شده. به بهانه مراکز تمرین و رزمایش نظامی، آنها در واقع در حال ایجاد پایگاه های نظامی هستند. آمریکا در حال ایجاد پایگاههایی در اوکراین است. لازم است به این مسئله واکنش نشان دهیم.

وی افزود: من و رئیس جمهوری روسیه در مورد این مسئله مذاکره داشته ایم و موافق هستیم که باید یکسری اقدامات در این راستا انجام شود. اگر اقدامی انجام نشود، در آینده شاهد اوضاع غیرقابل قبول در مرز میان بلاروس- اوکراین خواهیم بود.

روابط بلاروس و غرب از زمان برگزاری انتخابات اوت ۲۰۲۰ پرتنش شده به طوریکه آمریکا و اتحادیه اروپا اتهاماتی را علیه بلاروس مطرح کرده اند اما روسیه همچنان از لوکاشنکو حمایت می کند.

رئیس جمهوری بلاروس پیشتر بارها کشورهای غربی را به تلاش برای متزلزل کردن اوضاع بلاروس و بی ثباتی این کشور متهم کرده بود.

در این میان بلاروس و کشورهای همسایه اش در اتحادیه اروپا همچنین یکدیگر را عامل چالش مهاجرتی اخیر در مرز میان بلاروس و لهستان معرفی کرده اند.

لهستان و لیتوانی اواسظ مرداد ماه از اتحادیه اروپا درخواست کردند به این دو کشور در مواجهه با موج مهاجران از بلاروس کمک کند.

مساله ورود مهاجران خارجی از بلاروس به لیتوانی از اوایل تیر آغاز شد و بر اساس اطلاعات مختلف بین ۱۲۰۰ تا بیش از ۲۰۰۰ مهاجر آسیایی وارد این کشور حوزه بالتیک شده اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز