آمریکا به دنبال عادی سازی روابط اندونزی با رژیم صهیونیستی

۱۴۰۰/۱۰/۰۲ - ۰۸:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۷۷۳۰۹
آمریکا به دنبال عادی سازی روابط اندونزی با رژیم صهیونیستی
پایگاه خبری آکسیوس به نقل از مقامات آگاه گزارش داد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در مورد احتمال عادی سازی روابط دیپلماتیک اندونزی با اسرائیل در دیدار با مقامات اندونزی گفت‌ وگو کرده است.

به گزارش برنا، مقامات صهیونیستی گفتند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در مورد راه‌های گسترش توافق ابراهیم در ماه‌های اخیر گفت‌وگو کردند و مساله اندونزی در این زمینه مطرح شده است.

با اینحال آنها تاکید کردند که چنین اقدامی (عادی سازی روابط) قریب الوقوع نیست.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به آکسیوس گفت:ما همیشه به دنبال فرصت‌های اضافی برای عادی سازی هستیم اما این گفت‌وگوها را تا زمان مناسب پشت درهای بسته می‌گذاریم.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز بیان کرد که دولت جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده به صورت مسکوت اما کاملا با پشتکار در تلاش برای گسترش توافق‌ها است، گر چه ممکن است این کار زمان ببرد.

به نوشته آکسیوس، اندونزی یکی از کشورهایی به حساب می‌آید که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا تلاش بسیاری را در جهت افزودن این کشور به توافق ابراهیم انجام داد اما مذاکرات تا زمان پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ به ثمر ننشست. 

به گفته مقامات سابق آمریکایی، جاکارتا در آن زمان درخواست ارتقای سطح توافق تجاری با واشینگتن را در ازای گام‌هایی به سوی عادی سازی روابط مانند ایجاد پروازهای مستقیم و صدور روادید برای اسرائیلی‌ها مطرح کرد. 

بر اساس این گزارش، برغم عدم برسمیت شناختن دیپلماتیک مقام‌های ارشد اندونزی و اسرائیلی چندین بار در دو دهه اخیر به صورت مخفیانه عمدتا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار کردند.    

همچنین گفته می‌شود که ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی نوامبر گذشته در یک کنفرانس در بحرین با پرابوو سوبیانتو وزیر دفاع اندونزی دیدار کرده است.

سوبیانتو پس از حضور در کنار یک دیپلمات صهیونیستی در این کنفرانس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی زمانیکه در خدمت منافع ملی باشد، ممنوع نیست. 

اندونزی یکی از کشورهای با جمعیت اکثریت مسلمان در جهان است اما هیچ روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ندارد. دولت بایدن در تلاش برای تقویت توافق ابراهیم که سال گذشته امارات و بحرین به عنوان اولین کشورها با رژیم صهیونیستی امضا کردند، می‌باشد و در این مورد ورای خاورمیانه نگاه می‌کند.

 

نظر شما