سازمان پیمان امنیت جمعی مداخله در امور داخلی قزاقستان را رد کرد

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۰۹:۰۸:۱۹
کد خبر: ۱۲۸۶۱۷۲
دبیرکل سازمان «پیمان امنیت جمعی» (CSTO)گفت که هیچ مداخله ای از سوی نیروهای حافظ صلح این سازمان در امور داخلی قزاقستان وجود نداشته است.

به گزارش برنا از مسکو  «استانیسلاو زاس» روز شنبه در شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» تصریح کرد که «هیچ مداخله ای در امور داخلی توسط نیروهای حافظ صلح وجود نداشت. آنها به وظیفه خود عمل کردند.»

لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود با بیان اینکه نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به مقابله با تهدید تروریستی در قزاقستان کمک کردند، گفت: ماموریت حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به درخواست رئیس  جمهوری این کشور به مقابله با تهدید تروریستی در قزاقستان کمک کرد.

وی گفت: به درخواست رئیس جمهوری قزاقستان، نیروهای حافظ صلح به مقابله با تهدید آشکار تروریستی با نفوذ خارجی در قلمرو قزاقستان انجام شد کمک کردند.

نیروی موسوم به صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. افغانستان و صربستان دو عضو ناظر آن هستند که از سال ۲۰۱۳ به این سازمان پیوستند.  نیروی موسوم به صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام شده از نیروی هوابرد این کشور تشکیل شده است.

بر اساس تصمیم شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی، مصوب ۶ ژانویه ۲۰۲۲میلادی( ۱۶ دی)، نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی (CSTO) برای تثبیت و عادی سازی اوضاع برای مدت محدودی به قزاقستان اعزام شدند. این گروه شامل واحدهایی از نیروهای مسلح روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان بود. وظیفه اصلی یگان های روسی تحت حفاظت تأسیسات اصلی راهبردی در منطقه آلماتی بود.

در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ ( ۲۳ دی)، خروج تدریجی نیروهای حافظ صلح از خاک قزاقستان آغاز شد که برای چند روز ادامه خواهد داشت. به گفته وزارت دفاع روسیه، اولین واحدهای چتربازان روسی از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی با چهار فروند هواپیمای ایل-۷۶ ام دی روز پنجشنبه از قزاقستان به روسیه باز گشتند.

انتهای پیام/ 

نظر شما