نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با برنا

مجلس بدون وجود شورای نگهبان هیچ اعتباری ندارد/ شورای نگهبان خون بهای ملت است

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۵:۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۲۸۶۵۴۴
مجلس بدون وجود شورای نگهبان هیچ اعتباری ندارد/ شورای نگهبان خون بهای ملت است
یوسفیان ملا با بیان این جمله که " مجلس بدون وجود شورای نگهبان هیچ اعتباری ندارد" تصریح کرد: اصل93 قانون اساسی می گوید مجلس شورای اسلامی بدون حضور شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد. یعنی مجلس شورای اسلامی در نبود شورای نگهبان اصلا نمی تواند تشکیل شود.

«عزت الله یوسفیان ملا» نماینده مردم در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در رابطه با "جایگاه شورای نگهبان و با اشاره به اصول قانون اساسی" گفت: در قانون اساسی از اصول 91 تا اصل 97 وظایف شورای نگهبان را شرح داده است. هر نظام و کشوری که بر مبنای اعتقاد و عقیده استوار شده، یک مرام نامه و اصولی را دارد، در دنیا وقتی که می خواهند یک نظامی را تغییر دهند معمولا به سراغ نظام و ارتش آن کشور می روند، مثل قضیه میانمار یا سودان و یا کشورهایی که نظام در دست ارتش آنها قرار دارد. ولی در جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی به نحوی تدوین شده که اگر به خیلی از ارکان نظام هجمه ای وارد شود، ماهیت اسلامی نظام کماکان حفظ میشود. 

وی در ادامه بیان کرد: ماهیت اسلامی را در اصول قانون اساسی به وضوح شاهد هستیم. اصل 91 قانون اساسی می گوید به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز از سوی رهبری انتخاب میشوند و همچنین شش نفرحقوقدان در رشته های مختلف حقوقی از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی و با رای مجلس انتخاب می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران در نظام پارلمانی و نظام قانونگذاری دارای یک مجلس است در صورتی که  بسیاری از کشورها دارای دو مجلس هستند، کم کشوری است که یک مجلسی باشد.

یوسفیان ملا با بیان این جمله که " مجلس بدون وجود شورای نگهبان هیچ اعتباری ندارد" تصریح کرد: اصل93 قانون اساسی می‌گوید مجلس شورای اسلامی بدون حضور شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد. یعنی مجلس شورای اسلامی در نبود شورای نگهبان اصلا نمی‌تواند تشکیل شود، کسانی که خواهان براندازی جمهوری اسلامی و مخالف هستند، به خوبی می‌دانند اگر سراغ هر رکنی از ارکان نظام بروند بازهم نظام می‌تواند با پاسداری از قوانین  اسلام و حکومت اسلامی روی پای خود بایستد. همین مسئله موجب تفاوت میان نظام جمهوری اسلامی با نظام جمهوری در دنیا شده است. ممکن است مجلس در نبود شورای نگهبان با چند مصوبه چهره کشور و اسلامیت و نظام را زیر سوال ببرد. 

وی گفت: اگر کاندیدایی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شود و نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و یا حرفی می زند، به علت روشن شدن ذهن آقایان است نه مقابله. آنهایی که به جمهوریت و اسلامیت نظام دلبسته هستند بدانند همه چیز به شورای نگهبان مرتبط است.

یوسفیان ملا با بیان این جمله که کار شورای نگهبان سخت و دشوار است اظهار کرد: در زمان انتخابات مجلس هجم عظیمی برای ثبت نام  در انتخابات کاندید می‌شوند و این جمع دوازده نفر باید تصمیم بگیرد، اینکه در مدت کوتاه باید این کار انجام بگیرد واقعا سخت و دشوار است و افراد تا در آن شرایط قرار نگیرند، نمی توانند این مهم را درک کنند. کسانی که برای نظام جمهوری اسلامی دل می‌سوزانند بدانند رکن کشور شورای نگهبان است. اگر شورای نگهبان نباشد ممکن است هر کاندیدی راست و چپی و یا حتی کمونیستی وارد مجلس شود، در این صورت چه اتفاقی می افتد، مسلما مجلس مصوباتی خواهد داشت که بر خلاف اسلامیت نظام است. 

وی ادامه داد: اصل و اساس کشور برای حفظ نظام همین قانون اساسی و اصول مربوط به شورای نگهبان است و آنهایی هم که خیلی با قانون و مجلس و نظام میانه خوبی ندارند، بدانند اگر شورای نگهبان نباشد مجلسی نخواهد بود. آنچه که قانون اساسی به ملت ما داده است امنیت است چه آنهایی که با نظام هستند و چه آنهایی که نیستند.  مخالفین قانون اساسی خواهان حذف شورای نگهبان هستند زیرا میدانند در صورت نبود است شورای مهم، می توانند برهر مقصد و مرامی برسند و هیچ کسی هم نمی تواند جلودار اینها باشد، هر رئیس جمهوری ممکن است انتخاب شود و هر نماینده ای ممکن است به محلی راه پیدا کند. 

وی افزود: در نظام اصول 92 و 93 و 94 و 95 و 96 قانون اساسی و بخصوص 98 و 99 قانون اساسی همه موارد وابسته به این اصل اجرای قانون اساسی در جهت حفظ اسلام و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی اسا. فلذا همه ما باید بدانیم درهر شرایطی هستیم در هر جایی که قرار داریم ؛ قانون اساسی خون بهاء ملت است و خون بهاء عزیزان و یادگار امام و شهید بهشتی.  مجامع بین المللی حقوق بشری فقط به دنبال این هستند تا این چند اصل قانون اساسی که مربوط به شورای نگهبان است، حذف بشود‌ و می دانند با حذف این چند اصل دیگر نظام ، نظام اسلامی نیست بلکه نظامی است که می توانند هر چه بخواهند به آن تحمیل کنند و ضربه بزنند . لذا همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند باید جایگاه شورای نگهبان را درک کنند و ما جایگاه آن را در نظام جمهوری اسلامی اساس نظام جمهوری اسلامی می دانیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز