قاسمی در جمع خبرنگاران:

اگر اروپا نتواند خواسته ما را تامین کند در تصمیم ایران تاثیرگذار خواهد بود/ ترامپ درخواست رسمی برای دیدار با اقای روحانی نداشت/ نسبت به تصویب لایحه FATF خوشبینم

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۱:۱۰:۱۹
کد خبر: ۷۵۹۱۶۷
اگر اروپا نتواند خواسته ما را تامین کند در تصمیم ایران تاثیرگذار خواهد بود/ ترامپ درخواست رسمی برای دیدار با اقای روحانی نداشت/ نسبت به تصویب لایحه FATF خوشبینم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد وزیر خارجه روسیه برای میانجیگیری میان ایران و اسرائیل گفت: ایشان لطف دارند اما همگان می دانند که موضع ایران در مقابل رژیم صهیونیستی چگونه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود ضمن تشکر از مقامات و شخصیت های سیاسی برای احساس همدردی در حادثه تروریستی اهواز درباره احتمال خروج ایران از برجام گفت: تفاهم ما با اروپا و دیگر شرکا این بود که برجام ادامه داشته باشد. این توافق مشروط به این است که طرف مقابل خواسته های ایران را تامین کند. بر قول و خواسته خود پا می فشاریم و امیدوارم بتوانیم روند استمرار را حفظ کنیم. اگر اروپا نتواند خواسته ما را تامین کند می تواند در تصمیم جمهوری إسلامی ایران تاثیرگذار باشد.

قاسمی درباره بازداشت ٩ صیاد بوشهری بیان کرد: موضوع کماکان در دست بررسی است. تماس ها ادامه دارد و در مورد أصل موضوع میان طرفین اختلاف وجود دارد.کنسولگری ما در إمارات و سفارت ما در ابوظبی و مدیر بخش خلیج فارس این موضوع را پیگیری می کنند. انشاالله بتوانیم اطلاعات لازم را به مردم ارایه دهیم.

قاسمی درباره پیشنهاد وزیر خارجه روسیه برای میانجیگیری میان ایران و اسرائیل گفت: ایشان لطف دارند اما همگان می دانند که موضع ایران در مقابل رژیم صهیونیستی چگونه بوده و کاملا موضع ایران درباره این رژیم مشخص است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ درخواست دیداری با رییس جمهور داشت یا خیر گفت: اظهارات رییس جمهور آمریکا به این برمیگردد، که ایشان صبح چگونه از خواب بلند شده باشند. تا جایی که من می دانم درخواست رسمی در نیویورک وجود نداشته و احتمالا ایشان از مواضع طرف ایرانی آگاه است. اقای ترامپ شاید فهمیده باشد که رفتارش یک بی اعتمادی گسترده در طرف ایرانی ایجاد کرده و حتما دولتمردان ایرانی به خواست او توجه نخواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حمله تروریستی به اهواز گفت: «فاجعه تروریستی اهواز را که منجر به شهادت تعدادی از هموطنانمان و مجروح شدن تعدادی دیگر شد را تسلیت می‌گویم و این حادثه را شدیدا محکوم می‌کنم. بحث تروریسم نیاز به یک اجماع و اقدام جهانی دارد و همه کشورها باید در مبارزه با این پدیده شوم اقدام جدی کنند. امیدوارم دلارهای نفتی و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی میان برخی کشورها برای پرورش تروریسم، مانع مبارزه با تروریسم نباشد. لازم می‌دانم از مقامات کشورها و شخصیت‌های جهانی که با همدردی با ایرانی‌ها تروریسم را محکوم کردند تشکر کنم.‎»

بهرام قاسمی تصریح کرد: «هر اقدامی و حرکتی چه توسط بخش‌های نظامی و سیاسی در جهان بدون پیام نیست و حتما پیام‌های ویژه‌ای دارد. آنچه که بشود با صراحت اعلام کرد عزم جدی ایران برای مقابله جدی با کانون‌های پرورش تروریسم است که این عزم را ما بامداد امروز توسط نیروهای جان بر کف سپاه دیدیم.‎»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص پیگیری‌های انجام شده در خصوص آمران و عاملان حمله تروریستی در اهواز گفت: «تمام اقداماتی که به وزارت خارجه ارتباط پیدا می‌کرد صورت گرفته اعم از مراجعه به سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها، از جمله در خصوص بازگرداندن عوامل مربوطه. مصمم هستیم با جدیت تمام این موضوع را دنبال کنیم. جمع‌آوری اسناد در حال انجام است و امیدواریم که اقدامات ما به گونه‌ای باشد که دیگر کشورها با تعهد بیشتر نسبت بحث تروریسم اقدامات جدی انجام دهند. این روند را حتما ادامه خواهیم داد.‎»

وی درباره سرنوشت لوایح مرتبط با FATF گفت: «درباره بحث مجلس (FATF) و درباره اینکه جلسه برگزار خواهد شد یا نه، اطلاعی ندارم. ظاهرا موضوعات دیگری هم هست که شاید به این موضوع نرسد. با توجه به کار کارشناسی که در دولت و خارج از دولت انجام شد، من با خوش بینی زیادی نسبت به تصویب این لایحه نگاه می کنم. اکثریت قاطع بر این نظرند که این موضوع به نفع این کشور است. باید منتظر باشیم ببینیم که نمایندگان چه تصمیمی می گیرند. خارج از بحث برجام این موضوع مستقل و مهمی است.‎»

خبرنگاری از قاسمی پرسید که آیا ایران از محتوای سازوکار ویژه مالی اروپا اطلاع دارد؟ که وی پاسخ داد: طبیعی است که ما از سازوکارها و روند مذاکرات کارشناسی و در سطوح بالاتر آگاهی کامل داریم و پیرامون مکانیسم‌ها، سازوکار و این بسته‌ها مدت‌هاست مذاکره می‌کنیم و آگاهی لازم در طرف ایرانی در بخش‌های اقتصادی و بازرگانی وجود دارد.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته پیشنهاداتی وجود داشته که بخشی از آنها احساس شده که ناکارآمد است یا تضمین‌های لازم را ندارد از آنها خواسته یا بازنگری کنند و موانع کار با آنها مورد بحث قرار گرفته و با آنها تفاهم شده که مجددا درباره این موضوعات که دارای ابهام بوده، بحث شود و راهکارهای جدید و مشکلات و موانع آینده رفع و رجوع شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در همه فرآیند مذاکرات حضور داریم و آگاهی کامل داریم، بخش‌هایی به مراحل نهایی رسیده و تفاهم شده و بخش‌هایی باقیمانده که فرصت داریم با توجه به پیچیدگی‌های موجود و سخت بودن سازوکارهایی که احتمالا بخشی از آنها جدید است و در نوع خودش باید برای اولین بار مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: مشکل اینجاست که ما باید این بخش باقیمانده موضوعاتی که مورد نظر ماست و نیاز به فرمول‌هایی دارد که مسائل ایران را حل کند، به نهایت کار برسد که در نهایت این توافق اتفاق می‌افتد. اگر نتوانیم درباره بخش‌های باقیمانده تفاهم لازم را داشته باشیم، احتمالا به فاز جدید و مرحله جدید ورود می‌کنیم که می‌تواند مباحثی که از سوی آقای ظریف مطرح شد مورد توجه نظام قرار بگیرد و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

قاسمی در عین حال گفت: اگرچه آمریکا و برخی از کشورهای خاص سعی می‌کنند این هماهنگی، همکاری و سازوکارهایی که باید بین ما و اتحادیه اروپا و چین و روسیه و حتی برخی کشورهای دیگر تعریف شود، صورت نگیرد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تحولات عراق که قرار است به انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور منجر شود و اقدام آمریکا در بستن سرکنسولگری این کشور در بصره که دلیل این کار را تهدیدات ایران عنوان کرده، بیان کرد: در این مورد موضع گیری شد. سیاست آمریکا در منطقه و در عراق روشن است و همچنین سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نیز کاملا شفاف است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکایی که با شعار ثبات و ایجاد امنیت به عراق حمله کرد، امروز شاهدیم بعد از سالیان نهایتا بیش از گذشته منبع و مروج خشونت و بی ثباتی در عراق است.

وی اضافه کرد: هدف آمریکا در اقدام اخیر (تعطیل کردن کنسولگری) و ایجاد مشکلات جدید برای دولت و کشور عراق در برهه خاص است که عراق در شرف انتخاب دولت جدید است و نهایتا فرافکنی و اتهام زنی از سیاست‌های بارز و روشن  آمریکا نسبت به ایران است.

قاسمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خودش در بصره قربانی اقدام گروه‌های خشن و مزدوری بود که از دیگر کانو‌ن‌های معاند برای تهاجم به سرکنسولگری ایران دستورات لازم را داشتند، گفت: اسنادی که بعدا به دست آمد و روی آن کار می‌شود، گویای این دخالت و برخورد ناشایست و محکوم است.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عراق در روزهای آینده براساس خواست مردم شکل بگیرد و این کشور بتواند با اقتدار بیشتری در جهت تثبیت امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی خود حرکت کند.

قاسمی قطعنامه صادره توسط مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ادعای همکاری ایران با جبهه پولیساریو را اقدامی نسنجیده، بی ربط و غلط کنگره آمریکا خواند که نشان می‌دهد نه از جبهه پولیساریو، وضعیت منطقه و نه از موضع جمهوری اسلامی اطلاع دارند.

وی این اقدام را به لابی‌های مشخص در مجلس نمایندگان آمریکا از جمله کشور مراکش نسبت داد و افزود: مراکش پیش از این اتهاماتی را به ایران وارد کرد و پاسخ آن را دریافت کرد و قرار شد در سفری که وزیر خارجه آنها به صورت فشرده به ایران داشت، اسناد و مدارکی اگر در اختیار دارند در اختیار ایران قرار دهند که اگر شک و شبهه‌ای برای آنها وجود داشت، جمهوری اسلامی آن را برایشان روشن کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه به جای اقدام سازنده و عملی، پادشاهی مراکش به صورت یک طرفه اقدام به قطع رابطه با ایران کرد و روابط دو کشور قطع شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: فکر می‌کنم با روش‌ها و خصومت‌هایی که آمریکا دارد و کشورهای ضعیف و کشورهایی که دست آنها همواره برای دریافت چیزی نزد دیگران دراز است، این رفتار قابل توجیه است که چنین موضوعی در کنگره آمریکا به صورت قطعنامه علیه ایران صادر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره عدم معرفی سفیر فرانسه در تهران و گفت‌وگوهای ماکرون و روحانی و وزرای خارجه ایران و فرانسه گفت که اطلاع دقیقی درباره جزییات این مذاکرات ندارد.

وی در عین حال افزود: طیف زیادی از موضوعات بین ما و طرف فرانسوی وجود دارد که مهمترین آن بحث برجام و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در شرایط فعلی و آینده نزدیک است. در مباحث دوجانبه مسائل زیادی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده است. در مورد مباحث منطقه‌ای صحبت کرده‌ایم و در گذشته هم این مباحث بین ما و دیگر کشورهای اروپایی به صورت دوجانبه وجود داشته است.

قاسمی عنوان کرد: در مورد اعزام سفیر، مباحث مختلفی در این زمینه وجود دارد که یک مقدار با گمانه زنی‌های رسانه‌ای مواجهیم و بخش دیگر موضع واقعی کشورهاست که براساس منافع و مصالح خود نهایتا اتخاذ تصمیم می‌کنند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سفیر قبلی فرانسه با توجه به سمت جدید به‌عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری در بحث سوریه، به الیزه منتقل شد و هنوز سفیر جدیدی را معرفی نکرده‌اند و می‌توانند دیر یا زود سفیر خود را معرفی کنند و مانعی برای این کار وجود ندارد.

قاسمی درباره تسهیلات وزرات خارجه برای زائران اربعین حسینی نیز گفت:‌ بحث اربعین در ستادی زیر نظر وزارت کشور با حضور ارگان‌های ذیربط از مدت‌ها پیش کار خود را آغاز کرده و نمایندگی ما در بغداد و سرکنسولگری‌های ما در عراق از مدت‌ها پیش تمهیدات لازم را برای این مقطع خاص تدارک دیده‌اند. ستاد به طور روزمره روند کار خود را دنبال می‌کند و مذاکرات زیادی برای تسهیلات بیشتر با طرف‌های عراقی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل و معضلاتی که احساس می‌شد احتمالا امسال وجود داشته باشد، بحث پرداخت هزینه ویزا به صورت ارز و دیگر هزینه‌هایی  بود که به کسانی که وارد خاک عراق می‌شوند، تعلق می‌گیرد که با تمهیدات و مذاکراتی که انجام شد تصورم این است که امروز این مسئله حل شده و ایرانیان با پرداخت مبلغی بیش از 300 هزار تومان به ارگان‌های ایرانی هم ویزا را دریافت می‌کنند و هم سایر هزینه‌های قانونی و مقرری که در بدو ورود به عراق باید پرداخت شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: لذا ایرانیان به لحاظ پرداخت هزینه‌های ارزی مشکلی ندارند و به ریال پرداخت خواهند کرد که این حاصل تلاش و تماس و مذاکرات با طرف‌های عراقی بوده که در نهایت بین دو دولت و ارگان‌های ذیربط این تسهیلات انجام خواهد شد.

قاسمی گفت: ثبت‌نام‌ها در حال آغاز شدن است و تا دیروز چیزی حدود 50 هزار نفر ثبت نام کرده بودند و هنوز در ابتدای کار هستیم و طی روزهای آینده مراجعات بیشتر خواهد بود و بخشی هم به صورت آزاد و از طرق دیگر سفر می‌کنند که قواعد حاکم بر آنها در پرداخت هزینه ویزا و عوارض فرودگاهی در نجف متفاوت است و آنها از سیستم و قاعده دیگری پیروی می‌کنند.

خبرنگاری از قاسمی پرسید آیا ایران با توجه به شلیک موشک‌های امروز به مقر تروریست‌ها در شرق فرات نگرانی از خلل وارد شدن به روند مذاکرات آستانه درباره سوریه ندارد؟ که وی گفت: من چنین تصوری ندارم، نگرانی خاصی وجود ندارد. مسائل سوریه تا حد زیادی حل و فصل شده و تروریست‌ها به حد زیادی سرکوب شده و نقاط مشخصی از سوریه درگیر مسئله کانون‌های تولید، پرورش و ترویج گروه‌های مختلف تروریستی از طیف‌های مختلف هستند.

وی گفت: بحث ادلب بحث خاص خود را داشت در مذاکرات یک ماه گذشته تا حدودی نتایج لازم گرفته شده و تماس‌ها بین اعضای آستانه ادامه دارد و همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و چیز دیگری جز آستانه وجود ندارد و فکر می‌کنم کارها بتواند با سرعت بیشتری به جلو برود.

قاسمی افزود: اقدام نظامی ایران در برخورد با یک کانون بسیار مشخص و شناخته شده تروریست ها در یک نقطه خاص در شرق فرات یک حرکت مشخص و هماهنگی بود که باید صورت می‌گرفت و به هر حال آغازی برای برخورد جدی‌تر با گروه‌های تروریستی است که نهایتا باید به صورت کامل ریشه کن شوند و به خودشان جرأت ندهند در سرزمین ایران با ملت ایران و با مردم بزرگ ایران این اقدامات وحشیانه و جنایتکارانه را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری روسیه در بحث روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: طبیعی است کشورها در مورد مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای مواضع مورد علاقه خود را مطرح می‌کنند.

وی افزود: در مورد منطقه و کشورهای همسایه جنوبی ایران و برخی از آنها که با ایران رفتار خاصی را داشتند، خیلی‌ها در گذشته صحبت هایی را انجام دادند و حتی موضوعاتی مثل میانجیگری را مطرح کردند.

قاسمی بیان کرد: ایران هرگز به آنها پاسخ منفی نداده و همواره آمادگی خودش را برای کمک و ترغیب دیگران به منظور کمک به منطقه‌ای امن‌تر و باثبات‌تر و روابطی با حسن نیت بیشتر بین کشورها مطرح کرده است. ایران علاقه‌مند است که این منطقه بتواند در مسیر ثبات و صلح و امنیت و توسعه اقتصادی خود حرکت کند ولی تصورم این است که درباره مواضع طرف روس تا جایی که اطلاع دارم رسما طرح مشخصی را دریافت نکرد‌ه‌ایم و صحبت‌هایی که شده بیشتر مواضعی است که در رسانه‌ها اتخاذ شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز