چالش ۴۰ ساله ایران و آمریکا؛

هیمنه سیاسی ابرقدرت جهانی شکست

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۸:۲۶:۳۳
کد خبر: ۷۷۳۷۵۸
هیمنه سیاسی ابرقدرت جهانی شکست
دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید باعث شده است آمریکا در عرصه بین المللی تنهاتر از همیشه باشد و این تنهایی را می توان پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال دوباره تحریم ها به وضوح دید. اکنون دیگر هیمنه سیاسی آمریکا شکسته و او برای پیشبرد اهداف خود با چالش های زیادی روبرو است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حربه تحریم 40 سال است که دردستورکار ضدایرانی مقامات آمریکایی قرار دارد و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، بیش از گذشته این سیاست را دنبال می‌کند. هفته گذشته وزیر خزانه داری و خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری از بازگرداندن تحریم های ضدایرانی که به واسطه برجام لغو شده بود، خبر دادند.

مقامات آمریکایی در بازگشت تحریم های ایران تلاش کردند جامعه بین المللی را، با خود همراه کنند که موفق نشدند و تنها تحریم های این کشور بازگشت و نه تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت.

 پس از بازگشت تحریم های ظالمانه و یک جانبه آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی مقامات به سرعت واکنش نشان دادند اتفاقی که قبلا هیچگاه شاهد آن نبودیم. در راستای توافق هسته ای و تایید پایبندی ایران به تعهدات خود، اجماع بین المللی برای کشورمان به همراه داشته و انزوای بین المللی آمریکا بیش از گذشته کاملا مشهود است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور، و «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را "غیرقانونی" دانستند. دولت ترکیه هم اعلام کرد، خود را به تبعیت از تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران ملزم نمی‌داند. همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه و دارایی سه طرف اروپایی ساعاتی پس از اعلام کلیات دور جدید تحریم‌های آمریکا، بیانیه‌ای مشترک در خصوص تلاش‌های ادامه‌دارشان برای مقابله با این تحریم‌ها منتشر کردند.

همواره مواضع اروپا در برجام جسورانه بوده و پس از هربار اظهارنظر ترامپ درباره این توافق، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بلافاصله و در برنامه زنده تلویزیونی واکنش نشان داد.

تنها کشوری که از بازگشت تحریم های ایران ابراز خوشنودی کرد رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی بود. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در ادامه سیاست های ضد ایرانی خود، ضمن ابراز خشنودی از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه ملت ایران، آن را یک "روز تاریخی" خواند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد؛ «آغاز دور دوم تحریم ها به ویژه تحریم های بانکی، ضربه سختی به ایران وارد خواهد کرد.»

اما نکته قابل تامل در بازگشت تحریم های اخیر ایالات متحده آمریکا این است که این تحریم ها برخلاف گذشته پشتوانه شورای امنیت و اتحادیه اروپا را ندارد و همه در برابر آن موضع اتخاذ کردند و در حال حاضر فقط تحریم های سنگین ایالات متحده اعمال می شود.

در زمان وضع مجدد تحریم ها علیه کشورمان شاهد اشتباه فاحش مقامات آمریکایی بودیم که مورد تمسخر قرار گرفت. آمریکایی ها بانکی را که شش سال پیش بسته شد و کشتی سانچی که در سال گذشته غرق شد را مشمول تحریم قرار دادند.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، نیز در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا تحریم هایی را علیه یک بانک ایرانی که دیگر وجود ندارد، اعمال کرده است.» ظریف همچنین هشتک «آمریکا در انزواست» را در زیر مطلب خود قرار داد.

خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم های ایران نه تنها شکست سیاسی بلکه شکست اقتصادی برای ایالات متحده در پی داشت. اروپایی ها برای اولین بار به فکر افتادند که کشورهای خود را از سیطره دلار خارج کنند و بدنبال راهکار جدید مالی  SPV  افتادند. استفاده بیش از اندازه آمریکا از قدرت اقتصادی، با عث ضعیف شدن این کشور شده است  و این شکست هم با سرعت مسیر خود را طی می کند.

عقب نشینی ایالات متحده از تحریم نفتی ایران

تحریم 8 کشور از خرید نفت ایران نشان دیگری از شکست و انزوای جهانی ایالات متحده است. زمانیکه رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شد، اعلام کرد فروش نفت ایران را به صفر خواهند رساند. اما کشورهای واردکننده نفت ایران وارد مذاکره با این کشورشده و خواستار ادامه خرید نفت از ایران شدند. نکته قابل تامل خرید 4 کشور مهم چین، هند، کره و ژاپن از ایران به عنوان مهمترین خریداران نفتی ایران است. در ادامه هم ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان از تحریم نفتی ایالات متحده معاف شدند. شاید آمریکا برای این 8 کشور شروطی گذاشته باشد اما سیاست فروش به صفر رساندن نفت ایران با شکست مواجه شد. آمریکا در عمل فرصت 6 ماهه به این کشورها داده تا وابستگی خود را به نفت ایران از بین ببرند اما قطعا این کشورها نمی توانند پالایشگاه های خود را از این حجم نفت خارج کنند.

چابهار هم معاف از تحریم‌های آمریکا

سامانه تراکنش‌های مالی بین‌بانکی موسوم به سوئیفت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی برخی بانک‌ها ایرانی را در راستای «ثبات و یکپارچگی نظامی مالی جهانی»‌ تعلیق کرده است. سوئیفت با صدور بیانیه ای تعلیق همکاری با بانک‌های ایرانی را اقدامی «تأسف‌آور» خوانده اما گفته این تصمیم «در راستای حفظ ثبات و انسجام نظام مالی جهان» گرفته شده است. این اتفاق در حالی افتاد که آمریکا پیش از این سوئیفت را تهدید کرده بود در صورت ادامه همکاری با ایران تحریم خواهد شد. البته در واکنش به این تصمیم سوئیفت «عبدالناصر همتی»، رئیس بانک مرکزی ایران، گفت: تحریم‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران پیش‌بینی و "برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها برنامه‌ریزی" شده است.

بیانیه سوئیفت دلیل محکم دیگری در شکست های اخیر آمریکا است زیرا «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، به شدت درباره دسترسی ایران به سوئیفت مخالفت می کرد اما در نهایت با فشارکشورهای دیگر در سفر خود به هند از مواضع اخیر خود عقب نشینی کرد.

همچنین ایالات متحده آمریکا، بندر چابهار در جنوب ایران، را جز استثنائات تحریم ها قرار داد. این گزارش هفته گذشته توسط رویترز به نقل از نماینده رسمی وزارت امور خارجه منتشر شد. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور برخی استثتائات برای تحریم های اعمال شده علیه ایران در نظر دارد تا مانع توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران برای اقتصاد همسایه افغانستان باشد.

قطعا آمریکا مسیر شکست خورده گذشته مقامات این کشور را طی می کند. «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، نیز پس از شکست در سیاست های خود پای میز مذاکره با ایران نشست؛ شکستی که بزودی مقامات فعلی در کاخ سفید هم به آن خواهند رسید.

از آنجاییکه تحریم شورای امنیت، اروپا و پشتوانه چین و روسیه را بیش از گذشته داریم قطعا ایالات متحده به اهداف خود نخواهد رسید. این تحریم ها چند ماهی است که به مرحله اجرا درآمده و بار روانی آن هم از مدت ها پیش شروع شده است. اقتصاد کشور هم مدتی در تلاطم قرار داشت و الان شرایط بهتر و باثبات تری را طی می کند. شاید برخی شرکت ها به دلیل تحفظ نتوانند با ایران وارد همکاری شده و بعضا از کشور خارج و قطع همکاری کردند اما این کشور تجریه 40 ساله در برابر تحریم ها دارد. فعالیت های دیپلماتیک بیش از گذشته در جریان است و هیات های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا بر روی سازوکار مالی جدید با جدیت کار می کنند و وضعیت سیاست خارجی کشور در شرایط بهتری قرار دارد.

قطعا وحدت و همدلی عامل اصلی خنثی و مقابله کردن با تحریم های آمریکا است. اگر در این مسیر وحدت ملی ایجاد شود با تکیه بر توان مردم از این شرایط هم عبور خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز