سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تشریح کرد؛

هیات نظارت در صدور حکم نماینده سراوان مماشات نکرد/ در چارچوب اختیارات عمل کردیم

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۵:۲۳:۳۳
کد خبر: ۷۹۹۰۱۵
هیات نظارت در صدور حکم نماینده سراوان مماشات نکرد/ در چارچوب اختیارات عمل کردیم
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: حکم صادره درباره نماینده سراوان تذکر کتبی در چارچوب اختیاراتی بوده که مصوبه مجلس هشتم به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان داده و هیات در چارچوب اختیارات خود مماشات نکرده است.

«محمدجواد جمالی‌نوبندگانی»، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره انتقاد از حکم صادره نماینده سراوان گفت: بعضا در روزهای اخیر مطرح شد که این حکم کافی نبوده و یا حتی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را متهم به مماشات کردند که حکمی متناسب با تخلف این نماینده نداده است. در حالی که نگاهی به اختیارات هیات نظارت به خوبی بیان می‌کند که حکم داده شده برای این نماینده را به هیچ عنوان قابل «مماشات» نمی‌توان خواند.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در ادامه مطلب افزود: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بر اساس مصوبه‌ای که در مجلس هشتم تصویب شده اختیار و فعالیت دارد و تنها می‌تواند در چارچوب مصوبه مجلس در این خصوص حکم صادر کند.

وی درباره اختیارات هیات نظارت گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از دو منبع شکایت‌های نمایندگان را مورد بررسی قرار می‌دهد. نخست بررسی برخی شکایت‌های مطروحه در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از بیرون مجلس. به طور مثال قوه قضاییه استعلام می‌کند آیا این اقدام نماینده در چارچوب وظایف نمایندگی بوده یا خیر؟ و ما نیز این سوال را در هیات بررسی و پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: موارد دیگری که در هیات بررسی می کنیم، موارد احاله شده از طرف رییس مجلس یا شکایت نمایندگان از یکدیگر است.

وی افزود: پس از بررسی موضوع اگر رفتار نماینده خلاف شئون نمایندگی بود، می‌توانیم به نماینده خاطی تذکر شفاهی و یا تذکر کتبی با درج در پرونده دهیم.

جمالی‌نوبندگانی همچنین بیان کرد: علاوه بر این هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌تواند موضوع پرونده مربوط نماینده‌ای که متخلف تشخیص داده شده است و این تخلف از دایره وظایف نمایندگی در هیات نظارت به نظر جمع رسیده در جلسه غیرعلنی یا علنی مطرح کند.

وی درباره موضوع کسر از حقوق نمایندگان به تشخیص هیات نظارت نیز گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌تواند کسر از حقوق بزند که این موضوع نیز بیشتر درباره حضور و غیاب‌ها در نظر گرفته شده است.

جمالی‌نوبندگانی درباره اعضا هیات رئیسه نیز گفت: درباره تخلفات اعضا هیات رئیسه نیز، هیات این اختیار را دارد که فرد را از حضور در موارد انتخابی شوراها و هیات رئیسه مجلس یا هیات رئیسه کمیسیون‌ها منع کند.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در این خصوص بیان کرد: بنابراین حکم صادره درباره نماینده سراوان تذکر کتبی در چارچوب اختیاراتی است که مصوبه مجلس هشتم به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان داده و هیات در چارچوب اختیارات خود مماشات نکرده است.

نظر شما