چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تشبیه احمدی‌نژاد به قوام السلطنه!/ یک روحانی جوان خبرساز شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۵:۱۶:۳۹
کد خبر: ۸۰۰۷۴۸
تشبیه احمدی‌نژاد به قوام السلطنه!/ یک روحانی جوان خبرساز شد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

 

چهره هفته؛ حسن آقامیری

حسن آقامیری روز شنبه ۲۲ دی از «خلع لباس دائم» خود خبر داد. او این خبر را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: « بعد از ده، پانزده سال بردن و آوردن و بازداشت‌کردن و ریختن تو محل کار و انفرادی و ... با شکایت دادستان ویژه تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور آقای منتظری بالاخره آقایون حکمشون رو صادر کردند. دو سال زندان که البته لطف کردند ۵ سال تعلیقش کردند.  و خلع لباس دائم ...»

خلع لباس این روحانی جوان واکنش‌های زیادی در پی داشت. مخالفان او را روحانی تلگرامی و منحرفی و دوستداران او، آقامیری را به عنوان روحانی روشنفکر می‌شناسند. صفحه اینستاگرام او بیش از یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد و بیشتر جوانان از منبر او استفاده می‌کنند. پس از انتشار این مطلب از سوی آقامیری، سیداحمد خمینی و معصومه ابتکار واکنش نشان دادند.

«معصومه ابتکار»، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در حمایت از آقامیری توییت کرد: «امیدوارم این رای در مرحله تجدیدنظر بشکند. آقای سیدحسن آقامیری زبان جوانان را خوب می‌داند. جلب اعتماد جوانان دهه هفتادی و هشتادی و گفت‌وگو با آنها هنر کمی نیست. خدانگهدارت باشد سید.»

همچنین سیداحمد خمینی به این موضوع واکنش نشان داد و خطاب به آقامیری نوشت: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت ... سیدجان عزیزتر می‌شی. خودت و خدای خودت قاضی اول و آخرین. نه اینکه هر کی محکوم بوده سالم بوده اما اکثر آدمای سالم محکومند. عزت و ذلت خدا می‌ده و توی این دنیا همین محبت‌های مردمه که همیشه همراهته. خوش باش که ظالم نبرد راه به منزل ... یاحق».

 

سوژه هفته؛ عبدالرضا داوری

«عبدالرضا داوری»، مشاور رسانه‌ای محمد احمدی‌نژاد، توییتی منتشر کرد که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. داوری در توییتر خود نوشت: «دکتر احمدی‌نژاد تنها چهره کاریزماتیک در سپهر عمومی ایران است که یک نفره، مرزهای سیاست و قدرت را جابجا کرده و مواضعش، نفیا و اثباتاً بر تحولات موثر است. تنها قوام‌السطنه است که در دوره‌ای کوتاه از ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی، چنین جایگاه کاریزما در سیاست ایرانی یافته بود.» اظهارت داوری واکنش جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

 

برنده هفته؛ ارسال ماهواره پیام

«محمجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توییتر خود نوشت «خبرهای خوبی براتون دارم. حدس بزنید چی شده؟» این توییت آذری جهرمی باعث شد سر شوخی در فضای مجازی باز شود و کاربران در این باره اینگونه نوشتند؛ خاشقچی زنده‌اس؟ خلع لباس شدی؟ گوگل و ویکی پدیا قراره فیلتر بشه؟ منشا بو رو پیدا کردین؟ شام قرمه سبزیه؟.»

تنها چند ساعت پس از انتشار این توئیت، وزیر جوان روز سه‌شنبه 25 دی ماه در صفحه شخصی خود از قرار نگرفتن ماهواره «پیام» در مدار خبر داد. آذری جهرمی در این باره و در مصاحبه با برنامه «حالا خورشید» و در پاسج مجری که آیا کامنت‌های مردم را خواندید، با خنده گفت: بله. تا صبح بیدار بودم و کامنت ها را خواندم. وزیر ارتباطات گفت: «یکی از کاربران در پاسخ به سوال من نوشته بود، حامله‌ای؟ دوست داشتم جواب او را بدهم اما نشد، (باخنده).» 

اما ارسال ماهواره پیام واکنش نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نیز به همراه داشت. «بنیامین نتانیاهو» ادعا کرد؛ «آن‌ها همواره دروغ می‌گویند. آن‌ها دروغ می‌گویند وقتی می‌گویند که تلاش‌شان برای پرتاب ماهواره به فضا ناکام مانده است.»

همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد «ایرانی‌ها از این ماجرا برای مخفی کردن نیت واقعی‌شان برای توسعه موشک‌های بالستیک استفاده می‌کنند.»

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در واکنش به پرتاب ماهواره از سوی ایران، این اقدام را تلاش برای دستیابی به توانایی‌های پیشرفته موشکی و تهدیدی برای اروپا و خاورمیانه خواند. پمپئو در توییت خود در این باره بر مغایرت اقدام ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

«علیرضا رحیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس، در این باره نوشت؛ «اعلام خبر وضعیت پرتاب ماهواره پیام از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از منظر امنیت ملی و سیاست خارجی ملاحظات مهمی در پی داشت.»

 

خبر هفته؛ سعید مرتضوی

«مصطفی ترک همدانی»، وکیل کارگران تامین اجتماعی، از سوی شعبه 69 دادگاه تجدیدنظر استان تهران با شکایت سعید مرتضوی به خاطر انچه که بعنوان «نام بردن از او در مصاحبه‌ای پیش از قطعی شدن حکمش» عنوان شده، به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد. این خبر دقیقا چند ساعت پس از شایعه عدم بازگشت سعید مرتضوی به زندان منتشر شد. در پی انتشار خبری مبنی بر عدم بازگشت مرتضوی به ایران پس از راهپیمایی اربعین حسینی در کربلا یک منبع آگاه اعلام کرد این خبر صحت ندارد و  سعید مرتضوی در زندان است.

 

اتفاق مهم هفته؛ سفر مهم منطقه ای ظریف به عراق و اقلیم کردستان

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در آخرین ساعات روز کریسمس در روز پنجم دی ماه بعد از دو سال به صورت مخفیانه به عراق سفر و در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی «عین الاسد» در استان الانبار، حضور پیدا کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. سفر مخفیانه ترامپ واکنش مقامات عراقی و مردم این کشور را در پی داشت. تقریبا دو هفته بعد از انجام این سفر، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در جریان سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه سفر کوتاهی  به عراق  داشت تا با مقامات این کشور را در جهت پیشبرد سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر ضد تهران، با دولت واشنگتن همراه کند که این بار نیز  با دست رد مقامات عراقی مواجه شد و آن‌ها  همچون دفعات پیش اعلام کردند که در مورد این موضوع بر اساس منافع ملی عراق تصمیم می‌گیرند. «دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، در سفر دو روزه خود به گلستان به سفر منطقه‌ای پمپئو واکنش نشان داد و گفت: «اینکه آمریکا می‌خواهد ایران در منطقه، خود را کنار بکشد تا خودش همه‌کاره منطقه شود، از کارهای نشدنی است و امکان‌پذیر نیست. هر چقدر هم که وزیر خارجه آمریکا حتی به جای یک هفته ده‌ها هفته هم در کشورهای منطقه بچرخد، باز هم ناموفق خواهند بود.»

در ادامه نیز «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، به همراه یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی راهی عراق و اربیل، سلیمانیه شد و با استقبال گرم مقامات عراقی مواجه شد. همچنین ظریف از سفر دکتر روحانی در اسفندماه به عراق خبر داد. وزیر امور خارجه در توییتر خود سفر 5 روزه به عراق را بسیار سازنده توصیف کرد.

 

شخصیت هفته؛ دکتر حسن روحانی

سخنرانی دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، در دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واکنش‌های زیادی در پی داشت. دکتر روحانی در سخنرانی اخیر خود از آیت‌الله هاشمی به عنوان بنیانگذار صنعت هسته‌ای، شخصیتی تاثیرگذار در حوزه موشکی و جنگ تحمیلی سخن گفت. برخی از سخنان رئیس جمهور سوء استفاده کرده و اینگونه نوشتند: «دستور کربلای 4 توسط آیت‌الله هاشمی صادر شد. اما برخی دیگر سخنان رئیس جمهور را تحسین برانگیز و شجاعانه توصیف کردند.

«محسن هاشمی رفسنجانی»، رئیس شورای شهر تهران، در توییتر خود نوشت: «از آقای دکتر روحانی، رئیس جمهوری، که برای سخنرانی مراسم سالگرد آیت‌الله هاشمی تشریف آوردند و سخنان ارزشمندی را در مورد دوران مسئولیت و مبارزات انقلابی ایشان بیان کردند و برای ایشان سنگ تمام گذاشتند، تشکر می‌کنم.»

همچنین «رسول منتجب‌نیا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در این‌باره گفت: «آقای روحانی بهترین، شجاعانه‌ترین و جامع‌ترین سخنرانی خود را در دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی ایراد و انصافا حق مطلب را ادا کردند. آقای روحانی باید چنین کاری را می‌کرد زیرا وی مدیون آقای هاشمی است. کسانی که دلسوز نظام و انقلاب هستند آقای رئیس‌جمهور را تحسین کردند. من آن روز شاهد بودم همه دوستان ما ولو از طیف‌های مختلف، مات و مبهوت بودند زیرا خاطرات و ابعاد مهم شخصیتی آقای هاشمی همه را متحیر کرده بود. روحانی اقدامات مثبت هاشمی را در  زندگی اجتماعی و نظام یادآوری کرد.»

 

شکست هفته: نخست وزیر انگلیس

«ترزا می» شامگاه سه‌شنبه رکورد نخست وزیران تاریخ این کشور را در شکست از پارلمان به ثبت رساند. او با اختلاف 230 رأی نتوانست توافقنامه‌ای را که برای دست‌یابی به آن دو سال با اتحادیه اروپا چانه‌زنی کرده و سرانجام دو ماه پیش به تائید شورای اروپا رسیده بود، از سد پارلمان عبور دهد.

روز سه‌شنبه جلسه بررسی برگزیت در مجلس عوام انگلیس با حضور نخست‌وزیر این کشور برگزار شد. در این جلسه قانون‌گذاران انگلیسی به بیان مواضع خود درباره طرح خروج کشورشان از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت پرداختند. در پایان این جلسه قانون‌گذاران انگلیسی طرح ترزا می برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا را به رأی گذاشتند که این رأی‌گیری با نتیجه ۴۳۲ رأی مخالف و ۲۰۲ رأی موافق همراه بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز