کارشناس مسائل روسیه:

باب تنش میان آمریکا و روسیه باز شد/ آمریکایی‌ها در غرب آسیا موشک‌های خود را علیه ایران مستقر می‌کنند/ خروج آمریکا از پیمان INF اروپا را تهدید خواهد کرد

۱۳۹۷/۱۱/۱۹ - ۰۵:۲۰:۲۰
کد خبر: ۸۰۹۶۹۸
باب تنش میان آمریکا و روسیه باز شد/ آمریکایی‌ها در غرب آسیا موشک‌های خود را علیه ایران مستقر می‌کنند/ خروج آمریکا از پیمان INF اروپا را تهدید خواهد کرد
کارشناس مسائل روسیه در خصوص تنش میان دو کشور روسیه و آمریکا و میزان نشات گرفتن این تنش‌ها از سیاست‌های داخلی آمریکا گفت: بخش مهمی از مسائل تاثیرگذار بر روابط این دو کشور به مباحث داخلی آمریکا مربوط می‌شود.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل روسیه، در خصوص تنش میان دو کشور روسیه و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بخش مهمی از مسائل تاثیرگذار بر روابط این دو کشور به مباحث داخلی آمریکا مربوط می‌شود که در چند بخش قابل بحث و بررسی است.

بهمن بیان کرد: بخشی از آن مربوط به افکار عمومی آمریکاست که دیدگاه کاملا منفی نسبت به کشور روسیه دارند. در طول جنگ سرد و حتی سال‌های بعد از فروپاشی شوروی، روسیه تحت آماج تبلیغات منفی رسانه‌های مختلف قرار داشته است بنابراین مردم آمریکا نگرش کاملا منفی نسبت به کشور روسیه داشته و دارند.

وی ادامه داد: نکته دوم برمی‌گردد به دیدگاه ساختار سیاسی آمریکا که نسبت به روسیه منفی است به ویژه نهادهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی که در برآوردهای خودشان، همواره روسیه را به عنوان مهمترین تهدید تلقی کردند؛ علاوه بر این در ساختار سیاسی آمریکا هم این دیدگاه وجود دارد. در ساختار سیاست خارجی و هم در بین دو حزب عمده که تشکیل دهنده کنگره و پارلمان در آمریکا هستند، گرایش‌های ضد روسی بسیار قوی است.

بهمن اضافه کرد: طی دو سال اخیر پرونده ترامپ و مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم مزید بر علت شده است. باتوجه به ابعاد مختلفی که پرونده دارد، اگر اثبات شود روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله کردند یا زمینه پیروزی ترامپ را به وجود آوردند موضوع در حد تهدید امنیت ملی برای این کشور به شمار می آید. با توجه به اینکه ترامپ در طول دو سال گذشته تحت فشار بوده، به نظر می‌رسد خواسته با خروج خود از پیمان INF به نوعی اتهام‌زدایی کند.

وی با اشاره به خروج آمریکا از INF و تاثیرات این اقدام بر روابط دو کشور بیان کرد: از این پس این مسئله هم به یکی از موضوعات تنش‌زا میان این دو کشور اضافه خواهد شد. علاوه بر اینکه اختلاف‌های دوطرف را تشدید و فعال می‌کند، موجب افزایش رقابت‌های تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا خواهد شد. خروج آمریکا باب جدیدی را برای تنش و رقابت باز کرده است. تنشی که در آینده می‌تواند امنیت جهان و به ویژه امنیت اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

بهمن در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از INF به امنیت ایران هم مرتبط می شود یا خیر؟ اضافه کرد: قطعا امنیت همه کشورها از جمله ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت به این علت که آمریکایی‌ها با خروج خودشان از این پیمان قصد انجام سه کار مهم را دارند.

وی یادآور شد: اقدام اول استقرار موشک‌ها داخل خاک اروپاست که با این قرارداد منع شده بود. اقدام دوم این است که برای مهار چینی‌ها، این نوع موشک‌ها را در شرق آسیا مستقر خواهند کرد. در اقدام سوم موشک‌ها را در منطقه غرب آسیا برای مهار ایران به صورت مستقیم مستقر می‌کنند یا به کشورهایی مثل عربستان و امارات می‌فروشند.

بهمن عنوان کرد: به دست آوردن موشک‌ها توسط این کشورها توازن قوای نظامی را به هم می‌زند و تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایران خواهد بود.

نظر شما