کارشناس مسائل خاورمیانه:

روزهای سختی را در سوریه به ویژه در دوران پسا داعش خواهیم داشت/ مسائل سوریه را از حالت نظامی دور و به مسائل اقتصادی نزدیک کنیم

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۵:۳۲:۵۰
کد خبر: ۸۳۴۹۶۰
روزهای سختی را در سوریه به ویژه در دوران پسا داعش خواهیم داشت/ مسائل سوریه را از حالت نظامی دور و به مسائل اقتصادی نزدیک کنیم
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه گفت: ایران با میل خود به سوریه نرفته است که اکنون خارج شود ایران با توسعه منطقه ای مانند سایر کشورها در پی کسب منافع خود است. ایران از دولت قانونی سوریه حمایت کرد در حالی که آمریکا و هم پیمانانش در پی سقوط دولت سوریه بودند.

«نصرت‌الله تاجیک»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در مورد سفر وزیر امور خارجه به سوریه به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بنده معتقدم روزهای نسبتا سختی را در سوریه به ویژه در دوران پسا داعش، در پیش‌رو خواهیم داشت که این شرایط نیز همچنان ادامه پیدا  می‌کند. ایران، تضمینی برای مبارزه با داعش نگرفته است و در آن زمانی که سوریه به کمک نیاز داشت، ایران چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی، سرمایه گذاری‌ها و اقداماتی انجام داد اما متاسفانه آمریکایی‌ها نسبت به مسائل منطقه و سوریه قائل به نقش جمهوری اسلامی نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد که ما شرایط سختی را خواهیم داشت که باید این شرایط را مدیریت کنیم تا از تبعات، مسائل و مشکلاتی که بر سر راه ایران است، دور شویم.

او در مورد ابعاد این سفر نیز افزود: اگراز این منظر به سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، به سوریه نگاه کنیم در این سفر تلاش خواهد شد که مسائل بین سوریه و حامیان آن از جمله ترکیه و ایران مورد پیگیری قرار گیرد و با یک هماهنگی چندجانبه به نحوی کارها پیگیری شود که ایران کمترین لطمه را ببیند. در این سفر آقای ظریف، احتمالا هماهنگی های چندجانبه ای را دنبال خواهد کرد که بتوان آینده سوریه را چه در زمینه مسائل میدانی و چه در زمینه مسائل چندجانبه خارجی هماهنگ کرد. تحرکات رژیم صهیونیستی و بمباران بعضی از مواضع سوری یا مقاومت، ممکن است یکی از علل این سفر باشد. اما پیشنهاد بنده این است که مسائل سوریه را تا جایی که می توانیم از حالت نظامی دور و بیشتر به مسائل اقتصادی نزدیک کنیم. یعنی سعی کنیم با تعریف پروژه‌های اقتصادی به ویژه با محوریت انرژی، در واقع یک مدل توسعه منطقه‌ای را دنبال کنیم. بنابراین با کمک ایران، عراق، سوریه، لبنان و با کمک سایر کشورهای همسایه سوریه از جمله ترکیه و همچنین کشورهای اروپایی می توان مرحله آتی سوریه که بیشتر بازسازی ساختارهای سیاسی اجتماعی و حتی زیرساخت عمرانی است را پیگیری کرد.

او در مورد سخنان مقامات آمریکایی که گفته بودند ایران باید از سوریه خارج شود نیز گفت: واقعیت امر این است که ایران با اجازه آمریکا به سوریه نرفته است که اکنون با نظر آنها از سوریه خارج شود. واقعیت امر این است که اجرای پروژه ها و طرح ها در ایجاد توسعه در سوریه از طریق زیرساخت های اقتصادی اش، وجاهت بیشتری برای حضور ایران دارد تا اینکه ایران بخواهد از منظر نظامی و امنیتی به قضیه نگاه کند. بنابراین با وضعیتی زیرساختی که سوریه دچار شده، بنده معتقدم که اگر ایران بتواند به سمت توسعه اقتصادی این کشور حرکت کند، مفید خواهد بود.

تاجیک در مورد سفر ظریف و ابعاد آن نیز بیان کرد: ایران یک سرمایه گذاری بزرگ در سوریه در حمایت از دولت قانونی این کشور انجام داده است که اکنون باید در پی بهره برداری از آن سرمایه گذاری باشد. این حق ایران است همانگونه که آمریکا، روسیه و سایر کشورها در سایر کشورها، سرمایه گذاری می‌کنند و در صدد بهره برداری از آن هستند. در حالی که آمریکا و همه هم پیمانانش در پی سقوط دولت قانونی بشار اسد بودند ایران از این دولت حمایت کرد بنابراین هم ایران حق بهره برداری از این سرمایه گذاری را دارد و هم کشورهایی که باعث این شرایط شدند باید مسئولیت آنرا بپذیرند و مابه ازای آن را پرداخت کنند. بنابراین به عقیده بنده حضور ایران در سوریه، حضوری استراتژیک است که سرمایه گذاری کرده به ویژه اینکه سوریه یک بازار وسیع اقتصادی است و همچنین نیازمند نیروی کار است. سفر آقای ظریف با بستر اقتصادی، هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه ای می تواند در جهت همین استراتژی باشد. به نظر بنده مقطع خوبی نیز از سوی ایران برای اقدام به این کار انتخاب شده است.    

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز