چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

گرانی بنزین و تبعات آن در کشور/ ادعاهای جنجالی سرافراز و پاسخ سازمان اطلاعات سپاه/ بلوف آمریکا درباره ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن»

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۵:۰۶:۳۲
کد خبر: ۸۴۳۷۵۵
گرانی بنزین و تبعات آن در کشور/ ادعاهای جنجالی سرافراز و پاسخ سازمان اطلاعات سپاه/ بلوف آمریکا درباره ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن»
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سرافراز

شهرزاد میرقلی خان اخیرا با انتشار ویدیویی مدعی شده بود سازمان اطلاعات سپاه، وی را تهدید به انتشار فیلمی از رابطه غیراخلاقی‌اش با محمد سرافراز کرده است.

شهرزاد میرقلی خان که ادعا می‌کرد مدتها در زندان آمریکا بوده پس از برگشت به ایران به عنوان بازرس ویژه رئیس سازمان صداوسیما در زمان سرافراز شروع به فعالیت کرد که این فعالیت با حواشی متعددی روبرو بود.

میرقلی خان سپس به عمان رفت و اخیرا با انتشار چند ویدیو ادعاهای عجیب و غریبی را مطرح کرده که هنوز از انگیزه‌های وی اطلاعی در دست نیست.

در ادامه انتشار ویدیو مصاحبه‌ عبدالرضا داوری، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد با محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان بازتاب زیادی داشت. «محمد سرافراز»، رئیس پیشین صداوسیما، در این مصاحبه می گوید: «در دوران ریاستش برنامه‌هایی برای مبارزه با فساد و رانت نهادهای حاکمیتی را در این سازمان دنبال می‌کرده که همین باعث برخورد با او شده است.»

او سازمان اطلاعات سپاه و حسین طائب را به مداخله در مزایده آگهی‌های بازرگانی رادیو و تلویزیون متهم کرده است. او همچنین در بخشی از این مصاحبه ادعا می کند که آمریکا پس از ماه رمضان به ایران حمله می کند. سرافراز در این برنامه می‌گوید همزمان با رسیدگی به پرونده‌های فساد در صداوسیما، تهدیدها علیه شهرزاد میرقلی‌خان، بازرس وقت آن سازمان، آغاز شد.

سرافراز ادعا می‌کند ترمز خودروی میرقلی‌خان دستکاری شد و در موردی دیگر تصادفی عمدی با خودروی او ترتیب داده شد.

به گفته او، اطلاعات سپاه میرقلی‌خان را احضار کرد و در آن مقطع روشن شد که تیم وزارت اطلاعات در حراست سازمان صداوسیما با اطلاعات سپاه کاملا هماهنگ بودند.

اما یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به سوابق شخصی و خانوادگی سرافراز، وی را از خانواده شهدا و دارای سلامت اخلاقی دانست و  نوشت: «هیچگونه پرونده‌ای در سازمان اطلاعات سپاه در زمینه ارتباطات نامتعارف بین سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان مطرح نبوده و طرح ادعاهایی از این دست صحت ندارد.»

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری درباره اظهارات سرافراز گفت: «طبق ماده ۶۰۶ قانون آئین دادرسی هر یک از مسئولانی که به وقوع جرم شاهد باشند باید به دادستانی اطلاع دهند و ما گلایه داریم که مسئولان در زمان اشتغال خود مطلبی را مطرح نمی‌کنند و بعد از پایان کار خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند و می‌گویند ما لیستی در جیب و گوشی اتاق خود داریم. وظیفه آنها نیست که لیستی را در جیب خود مخفی کنند. ایشان اگر ادعایی دارند به دادستانی مطرح کنند و اگر چیزی را عنوان نکنند به دادستانی گفته‌ایم خودش ورود پیدا کند و مطالبه گری کند که اگر مشخص شد ادعای این فرد درست نبوده که مانند اخلال در نظم عمومی است و دستگاه قضائی بدون شکایت نهادی خودش ورود پیدا می‌کند و تا این لحظه نهاد امنیتی شکایت نکرده است.»

چهره هفته؛ علی مطهری و لاریجانی

«علی مطهری»، نایب رئیس مجلس، در گفتگویی درباره احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آن را منتفی ندانسته و می گوید: بستگی به شرایط دارد. اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رای داشته باشم ولی کسی دیگر رای ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم. مطهری اولین شخصیت سیاسی بود که تلویحا از حضور در انتخابات در سال 1400 خبر داد.   

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز که در همایش بزرگداشت روز معلم در دانشگاه تربت حیدریه در استان خراسان رضوی سخنرانی می‌کرد، گفت: «من در وادی انتخابات 1400 نیستم.»

رئیس مجلس ایران در واکنش به سخنان علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، مبنی بر حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400، اظهار کرد: «استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.»

جنجال هفته؛ آذری جهرمی

حجت الاسلام منتظری، دادستان کل،  با «جهنمی» خواندن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، خطاب به وزیر ارتباطات گفت: «اگر اقدامی در راستای اعمال محدودیت انجام ندهد، وارد عمل خواهد شد.»

حجت الاسلام منتظری، که شنبه ۱۴ اردیبهشت در جلسه معارفه دادستان جدید تهران سخن می گفت، افزود: «اگر اصلاحات بر فضای مجازی در ایران انجام نشود، بیشتر از این نمی‌توانیم تحمل کنیم و برخورد خواهیم کرد.»

دادستان کل همچنین وزیر ارتباطات را به مناظره با کارشناسی که او معرفی کرده و دعوت کرد تا پاسخگوی به گفته او ناکارآمدی‌های مدیریت فضای مجازی در ایران باشد.

دادستان کل ایران انتقاداتی را هم متوجه وزیر ارتباطات کرد و از او پرسید که چرا هنوز شبکه‌های داخلی با تلگرام و اینستاگرام جایگزین نشده است.

«حمید رسایی»، نماینده پیشین مجلس، در توییتر خود نوشت: «دادستان امروز خطاب به وزیر ارتباطات مواردی از تکالیف قانونی، بایدها و مصوبات را یادآوری کرده و به عنوان مدعی العموم از وزیر خواسته به همراه کارشناسی که معرفی می کند در تلویزیون توضیح دهد. آقای منتظری! شما داد+ستان هستید نه داد+بزن، وزیر عمل نمی کند، اقدام قضایی کنید و داد مردم را بستانید.»

خبر هفته؛ خروج ایران از برخی تعهدات برجامی

تقریبا یک سال پیش بود که آمریکا از برجام خارج شد. بلافاصله بعد از بیانیه ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام حسن روحانی اعلام کرد اگر اروپا خلا آمریکا را جبران کند ایران از برجام خارج نخواهد شد حالا بعد از یک سال بار دیگر رئیس جمهور ایران از تصمیمات مهم ایران خبر می‌دهد و آن توقف بندهایی از برجام بود.

صبح روز گذشته سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان، توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به ایشان تسلیم شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسید. همچنین طی نامه دیگری که توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شد، جزئیات اقدامات ایران به اطلاع ایشان به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت اظهار کرد: «از امروز فروش آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده متوقف می‌شود و دوره این اقدام ۶۰ روز است. اگر در پایان ۶۰ روز، تحریم‌های نفتی و بانکی بی‌اثر شد، ما دوباره به تعهدات برمی‌گردیم و فروش آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را از سر می‌گیریم. اما اگر در این ۶۰ روز به نتیجه نرسیدم، محدودیت غنی سازی اورانیوم را بر می داریم و اقداماتی که در راکتور اراک انجام می دهیم را متوقف می‌کنیم.

دکتر روحانی در ادامه تاکید کرد: «از امروز دیگر ملزم به رعایت سقف تولید 300 کیلو اورانیوم و 130 تن آب سنگین نیستیم.»

بازنده هفته؛ ایالات متحده

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد، اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خاورمیانه حامل این پیام روشن برای ایران است که در صورت هرگونه تعرض نظامی علیه منافع ایالات متحده و یا متحدان آن، با واکنشی بی‌رحمانه مواجه خواهد شد.

بولتون همچنین تاکید کرد که آمریکا در پی جنگ با ایران نیست ولی برای پاسخ به حملات سپاه پاسداران و سایر نیروهای نظامی ایران، آمادگی لازم را داراست.

اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان تروریستی قرار داد. در مقابل، دولت ایران نیز فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) را سازمانی تروریستی اعلام کرد.

این ادعا در حالی مطرح شده است که این ناوهواپیمابر بیش از 25 روز است که از آمریکا حرکت کرده و الان در دریای مدیترانه قرار دارد بنابراین اعزام این ناو ارتباطی به تحرکات ایران طی روزهای گذشته نداشته است.

سوژه هفته؛ تجمعات کارگری

به مناسبت روز جهانی کارگر تجمعی در مقابل مجلس شکل گرفت و کارگران و حامیان حقوق کارگری مقابل مجلس در اعتراض به وضع موجود تحصن کردند. اما این تجمع به خشونت کشیده شد و 35 فعال کارگری، دانشجویی و رسانه‌ای حاضر در این تجمع بازداشت شدند.

«سهیلا جلودارزاده»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از جمله افرادی بود که نسبت به بازداشت‌های روز کارگر واکنش نشان داد. این نماینده مجلس پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: «از جمله محدودیت‌های جامعه کارگری عدم صدور مجوز هرگونه راهپیمایی اعتراضی کارگران در روز کارگر و سایر ایام است، حقی که در همه کشورها به رسمیت شناخته می‌شود و در قانون اساسی مورد تصریح قرار گرفته است و می‌تواند به عنوان یک سد قوی در مقابل مفاسد عمل کند. علاوه بر اینها به هر بهانه‌ای برخوردهای خشن و بی‌اساس حقوقی و مبتنی بر سوء ظن و دشمن‌انگاری آحاد ملت حتی فعالان مدنی و زیست‌محیطی ادامه دارد، در کنار آن امتیازدهی به نورچشمی ها و بعضا آقازاده‌ها که چنین مورد قضاوت منفی مردم قرار گرفته‌اند و رانت‌های پیدا و پنهان شکاف میان مردم و حاکمیت را روز به روز گسترده‌تر کرده است.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره وضعیت کارگران بازداشتی چند روز اخیر مقابل مجلس گفت: «طبق گزارش نیروی انتظامی تجمع کارگران فاقد مجوز قانونی بوده است. انتظار می رود نمایندگان از قانون حمایت کنند. اگر شورای تامین مجوز لازم بدهد تجمع‌کنندگان تحت حمایت نیروی انتظامی خواهند بود. در گزارش نیروی انتظامی عنوان شد که برخی افراد اقدام به اخلال نظم عمومی کرده بودند که این افراد براساس حکم بازداشت شدند و قریب به اتفاق افراد ازاد هستند. آنهایی که قرار تامین برایشان صادر شده اگر قرار را تودیع کنند، آزاد خواهند شد و پرونده ها روند قانونی را طی خواهد کرد.»

جنجال هفته؛ بنزین

هفته جاری دو خبرگزاری بحث سهمیه بندی و افزایش بنزین را مطرح کردند. خبری که به یک باره در فضای مجازی و رسانه ها پر شد و نتیجه اولیه آن تشکیل صف های طویل در پمپ بنزین ها بود. چند ساعت بعد این شایعه تکذیب شد و منبع انتشار خبر یعنی «زیبا اسماعیلی» بازداشت شد. در نهایت در جلسه ای با حضور برخی نمایندگان دولت در جلسه غیرعلنی مجلس درباره بنزین تصمیم گیری شد.

در این ارتباط «علیرضا رحیمی»، نماینده مردم تهران در مجلس، در توییتر خود نوشت که «پس از رای گیری در نهایت گزینه سوم یعنی اعمال کارت سوخت بدون افزایش قیمت لیتری 1000 تومان مورد تایید نهایی بهارستان نشینان قرار گرفت.» البته آنگونه که گفته شده استفاده از کارت سوخت تنها برای مدیریت مصرف خواهد بود.

«بهروز نعمتی»، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، نیز از تصمیم مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین خبر داد و گفت: «این تصمیم، تصمیم مجلس با همدلی دولت بوده است و باید اجرایی شود و پایدار خواهد بود. هرچند از جلسه غیر علنی مجلس در هفته جاری خبری بیشتری منتشر نشد ولی آنچه که روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس و در نطقهای میان دستور مطرح شد بر این مخالفت ها برای سهمیه بندی بنزین صحه گذاشت.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز