فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

برخی تصور می‌کنند مردم اشتباه و فقط آنها درست می‌اندیشند/ قطعا خطا در اقلیت مردم بیشتر است

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۵:۱۸:۳۵
کد خبر: ۸۶۰۶۳۲
برخی تصور می‌کنند مردم اشتباه و فقط آنها درست می‌اندیشند/  قطعا خطا در اقلیت مردم بیشتر است
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: چگونه ممکن است اکثریت مردم در برآورده کردن حق‌شان اشتباه کنند ولی اقلیت مردم اشتباه نکنند؟

«سعید شریعتی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که برخی شخصیت‌های سیاسی معتقدند حضور مردم در انتخابات میزان خطا را افزایش داده و مردم معصوم نیستند، به خبرنگار سیاسی برنا، گفت: بعضی از دوستان هنوز در عصر پارینه سنگی زندگی می‌کنند. دموکراسی تنها راه برای احقاق حقوق  و رضایت‌مندی مردم است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی افراد تصور دارند، اکثر مردم اشتباه می‌کنند و یک عده اقلیت صحیح می‌اندیشند و این نشان دهنده این است که خیلی برای خود احترام قائل هستند.

وی افزود: چگونه ممکن است اکثریت مردم در برآورده کردن حق‌شان اشتباه کنند ولی اقلیت مردم اشتباه نکنند؟ همان‌طور که اکثریت مردم می‌توانند اشتباه کنند قطعا خطا در اقلیت مردم بیشتر خواهد بود.

سعید شریعتی بیان کرد: در الست دموکراسی یک روزی اجماع شده که حق اعمال حاکمیت با نظر اکثریت مردم است و راه دیگری جز این نیست. در جلسه‌ای که خدمت آقای جوادی آملی رسیده بودیم ایشان این جمله را فرمودند که «مردم سالاری متکی به یک اجماع پیشینی است.»

وی در توضیح دموکراسی بیان کرد: قبل از پرداختن به هر موضوعی، یک رای اجماعی از مردم گرفته می‌شود که اعمال حق حاکمیت، براساس رای و نظر اکثریت مردم باشد. هنگامی که اجماع صورت گرفت و کسی مخالفتی نداشت دموکراسی برقرار شده است. در جامعه دموکراتیک، مردم اعمال حق حاکمیت‌شان را از طریق مراجعه به افکار و آرا عمومی، انجام می دهند.

فعال سیاسی اضافه کرد: دموکراسی دو پایه دارد؛ یکی اعمال حق حاکمیت با نظر اکثریت که شرط لازم و کافی است دیگری اینکه اقلیت‌ها امکان اکثریت شدن را داشته باشند. اقلیت‌ها نیز از دو طریق ائتلاف و ترویج، تبلیغ، نظر و توسعه رای و نظر خود در بین آحاد جامعه می‌توانند به اکثریت تبدیل کنند. اکثریت جامعه لزوما یک بخش خاصی از جامعه نیستند، اقلیت‌ها می‌توانند تبلیغ کنند و اعمال حق حاکمیت را به دست آورند.

وی در پایان گفت: بنده متاسفم برای برخی از آقایان زیرا دموکراسی از بدیهیات دانش سیاست بوده و خیلی تاسف بار است که اشخاص از این کلمه تعریفی نداشته باشند. اصل 56 قانون اساسی می‌گوید حق تعیین سرنوشت و حاکمیت با خداست و هم او مردم را بر سونوشت خود حاکم کرده است. تکرار این بحث‌ها بعد از 40 سال مشخص می‌کند برخی به دنبال نظرات خاصی که همیشه هم در اقلیت هستند، می‌گردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز