سفیر سابق ایران در انگلستان:

جانسون با توافق و یا بی‌توافق به‌دنبال خروج از اتحادیه اروپاست/ هانت در صورت روی کار آمدن عقلانیت بیشتری خواهد داشت

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۰۵:۲۴:۰۰
کد خبر: ۸۶۰۹۸۴
جانسون با توافق و یا بی‌توافق به‌دنبال خروج از اتحادیه اروپاست/ هانت در صورت روی کار آمدن عقلانیت بیشتری خواهد داشت
سفیر سابق ایران در انگلستان گفت: همه پرسی مجدد باعث می شود کسانی که قبلا رای مخالف داده بودند به ماندن در اتحادیه اروپا رای مثبت بدهند.

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر سابق ایران در انگلستان، در رابطه با انتخابات نخست وزیر آینده انگلستان و برگزیت در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا گفت: «بوریس جانسون»، رهبر حزب ملی‌گرای بریتانیا، از ابتدا مخالف ماندن در اتحادیه اروپا بود. بریتانیا در ارتباط جهانی همسو با آمریکا و در مسیر اتحادیه اروپا حرکت می‌کند. استقلال بریتانیا از اتحادیه اروپایی جزیی از اهداف ملی گرایانه در این کشور است.

وی افزود: اتحادیه اروپا در جهت اتحاد کشورهای اروپایی بسیار تلاش کرده که این تلاش ها شامل پول واحد، شکستن مرزهای مشترک در قالب شنگن و وضع قوانین و مقرراتی است که کار، تجارت و سرمایه گذاری های مشترک نیروی انسانی بین کشورهای عضو را تسهیل کند و پیرو این تلاش ها شورا و پارلمان اروپا تشکیل شد.

ساداتیان در ادامه توضیح داد: از ابتدا بریتانیا با احتیاط وارد اتحادیه شد. پول ملی بریتانیا کماکان پوند است و به یورو تغییر داده نشده است. همچنین انگلیس ویزا مستقل خود را حفظ کرد و به شنگن نپیوست اما همکاری های خود را با اتحادیه اروپا در جهت امنیت اروپا و مشارکت در بحث ناتو انجام داده است.

وی بیان کرد: انگلیس و آمریکا از قبل با هم متحد بودند، در سال‌های اخیر تلاش هایی صورت گرفت به خصوص از ناحیه فرانسه و تا حدودی آلمان که بتوانند ارتش مستقل خودشان را داشته باشند ولی بریتانیا ضمن اینکه ارتش مستقل بریتانیا را حفظ کرد تمایلات آن به همکاری با ایالات متحده آمریکا بیشتر بود.

سفیر اسبق ایران در انگلیس تصریح کرد: سیل مهاجران سوری بر اثر گرفتاری‌هایی که با حمله داعش و تروریست ها به سوریه پیش آمد باعث معضل در اتحادیه شد. با پیشنهاد آلمان قرار شد، این کشورها سهمی از مهاجرین را بپذیرند اما بوریس جانسون و حزب طرفدارش با این امر بسیار مخالفت کردند. علت مخالفت این بود که می گفتند، ما کشورهای عضو، هم پیمانان و با منافع مشترک داریم که سالیانه به آنها کمک می‌کنیم و از این کشورها به اندازه کافی مهاجر می پذیریم، دیگر لازم نیست اتحادیه اروپا سهمیه‌ای از ما طلب کند. بریتانیا باید این سهمیه را بپذیرد به این خاطر که این یک تکلیف از سوی اتحادیه اروپاست.

وی در ادامه گفت: این مسائل ریشه اختلافاتی بود که منجر به برگزیت شد. اجرای برگزیت در زمان نخست وزیری کامرون بود اما در نهایت او اعلام کرد قادر به ادامه نیست و بعد از او ترزا می، در سمت نخست وزیری روی کارآمد.

وی گفت: اتحادیه اروپا به بریتانیا هشدار داد، برای خروج از این اتحادیه باید هزینه سنگینی بپردازد. برای این امر خانم ترزا می، سه مرتبه به پارلمان مراجعه کرد تا توافقات انجام شده با اتحادیه اروپایی را بتواند به تصویب مجلس برساند. ترزا می، برای مرتبه چهارم به مجلس رفت و این بار گفت اگر پارلمان با اجرای طرح موافقت نکند، استعفا خواهد داد. هنگامی که پارلمان موافقت نکرد، این بحث مطرح شد که چه کسی جایگزین خواهد شد؟ «جرمی هانت» از اعضا حزب محافظه کار و هم حزب ترزا می، است و اگر رای بیاورد، قطعا مسیر او را دنبال خواهد کرد. جانسون به دنبال این است که با توافق، یا بی توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: خارج شدن از توافق با اتحادیه اروپا گرفتاری های داخلی انگلیس را بیشتر می کند. ایرلند اعلام کرده است در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ایرلند خواهد ماند. بریتانیا سال ها با ایرلند شمالی مشکل داشته و حالا این مشکلات چندین برابر خود را نشان خواهد داد. ایرلند و اسکاتلند در حقیقت به سمت جدا شدن از بریتانیا حرکت می‌کنند و مشکلات عدیده‌ای پیش پای آنها خواهد بود. به نظر می‌رسد اگر آقای هانت مسئول این کار شود، با عقلانیت بیشتری در جهت توافق با اتحادیه اروپا گام بردارد.

وی در پایان گفت: پیش بینی بنده این است که این عمل به بن بست خواهد رسید و بریتانیا به سمت و سویی خواهد رفت که مجبور به همه پرسی مجدد شود. این همه پرسی مجدد باعث می‌شود که کسانی که قبلا رای مخالف داده بودند به ماندن در اتحادیه اروپا رای مثبت بدهند. ملی گرایان مخالفت و مشکلاتی ایجاد خواهند کرد اما این مشکلات به مراتب کوچکتر از آن است که بریتانیا بخواهد از اتحادیه خارج شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز